کرباسیان: چاره‌ای جز اصلاحات ساختاری اقتصاد نداریم

۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۰۸۸
کرباسیان: چاره‌ای جز اصلاحات ساختاری اقتصاد نداریم

هدی احمدی|

 دومین روز از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی روحانی نیز برگزار شد. بهارستانی‌ها روز گذشته دو شیفت صبح و عصر مجلس را به این موضوع اختصاص دادند. هر چند علی لاریجانی اصرار بر سه شیفته کردن صحن علنی داشت، اما با مخالفت شدید نمایندگان حاضر مواجه شد و باقی رسیدگی‌ها به امروز پنج‌شنبه موکول شد. در ابتدای جلسه صبح خبری از گعده‌های معروف نمایندگان نبود اما تنها پس از گذشت یک ساعت ناگهان همهمه‌ها و بی‌نظمی‌های آشکار شروع شد. نه تنها نمایندگان بلکه برخی وزرای پیشنهادی نیز در گوشه‌گوشه‌های صحن علنی و حتی مابین صندلی‌ها دیده می‌شدند. موضوعی که برخلاف آیین‌نامه داخلی پارلمان است و مورد انتقاد کسی قرار نگرفت. تعدادی از وزرا نیز به بهانه خارج شدن از جلسه به ورودی‌های پشتی صحن می‌رفتند تا راحت‌تر و به دور از چشم رسانه‌ها گفت‌وگوهای لازم را انجام دهند. نکته‌یی که روز دوم به نظر می‌آمد این بود که گویا منتقدان واقعا منتقد نبودند. مجلس در باطن یکپارچه با وزرای پیشنهادی حسن روحانی موافق بود درحالی که ظاهر امر چیزی دیگر را نشان می‌داد. مخالفان در سخنان‌شان هم بویی از انتقاد درست و صادقانه نداشتند و بسیاری از آنها قبل یا بعد از انتقاد از وزیر مربوطه با همان وزیر پیشنهادی در جای جای جلسه علنی مجلس دیده می‌شدند و این چیزی را غیر از این مساله به ذهن متبادر نمی‌کرد «سهم‌خواهی.»

در گوشه‌یی دیگر محمود واعظی به سرعت به طرف صندلی محمود صادقی نماینده تهران رفت. پس از مدتی با چهره‌یی نه چندان راضی آنجا را ترک کرد. چنان‌که مشخص بود مذاکرات آن دو سرانجام خوبی نداشته است. خبرها حاکی از آن است واعظی که حال وزارت ارتباطات را ترک کرده و مسوولیت دفتر روحانی را برعهده دارد نقشی ویژه در چینش کابینه برعهده داشت که از جمله گفته می‌شود معرفی وزیر پیشنهادی جوان بعدی در وزارت ارتباطات نیز ناشی از این تاثیرات و نقش ویژه بوده است.

اما تاسف‌آورترین اتفاق روزگذشته اهانت آشکار بعضی بهارستانی‌ها به محمدجواد ظریف بود. زمانی که وزیر پیشنهادی امور خارجه در حال دفاع از عملکردش بود، عبدالله سامری نماینده خرمشهر با صدای بلند فریاد زد «دروغ می‌گوید.» سامری سریعا با چند نفر از دلواپسان مجلس برای تنش در صحبت‌های ظریف همسو شد و در حالی که وزیر پیشنهادی خارجه توجهی به اهانت آنها نمی‌کرد، این نماینده زبان به دشنام‌های رکیک باز کرد تا حدی که چند نفر از نمایندگان عضو فراکسیون نمایندگان ولایی گرد سامری جمع شدند تا این نماینده اصولگرا را آرام کنند اما تلاش آنها نیز بی‌فایده بود. نماینده خرمشهر به درخواست تعدادی از همکاران خود صحن را ترک کرد اما هنگام نزدیک شدن به در خروج همچنان ظریف را دروغگو خواند و با استفاده از کلمات رکیک دشمنان وزیر امور خارجه را فردی نامید که اقتصاد کشور را فلج کرده است.  در عین حال و با همین تفاسیر دومین جلسه بررسی صلاحیت‌های پارلمان نیز به پایان رسید و با اینکه قرار بود امروز ظهر تمام شود، روز شنبه نیز مجلس از صبح تا شب ادامه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی را در دستور کار دارد.

انتقاد مطهری و واکنش مستقیم وزیر پیشنهادی اطلاعات

 روز اول بررسی وزرا، یکی از نمایندگان درباره وزارت علوی سخن گفت اما زمان به پایان رسید و باقی امور به روز دوم واگذار شد. محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان، سیدکاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا و علی مطهری نایب‌رییس مجلس به عنوان مخالفان و عزیز اکبریان رییس کمیسیون صنایع و معادن، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و محمدحسین قربانی نماینده آستانه‌اشرفیه به‌عنوان موافقان وزیر پیشنهادی اطلاعات سخن گفتند. نکته قابل‌توجه افتخار یکی از نمایندگان مجلس به مخالفت همیشگی‌اش با وزرا طی 10 سال گذشته بود. نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه که به‌عنوان موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات صحبت کرده بود، موافقت خود را معجزه‌یی دانست که در دوران نمایندگی‌اش اتفاق افتاده است. مخالفت علی مطهری اما زیاد دور از انتظار نبود. او که بارها از مدیریت و برنامه‌های علوی در وزارت مربوطه‌اش گلایه داشت این‌بار علیه وزیر پیشنهادی سخن گفت. نایب‌رییس مجلس در نطقی کوتاه نسبت به نامشخص بودن حیطه اختیارات وزارت اطلاعات و برخی اقدامات موازی از سوی دیگر نهادهای اطلاعاتی ازجمله اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتقاد کرد. وی تاکید کرد: «مخالفت من با وزیر پیشنهادی اطلاعات جناب آقای علوی، بیشتر ناشی از یک نقص ساختاری در حوزه اطلاعات کشور است. یعنی ما یک نقص ساختاری در حوزه اطلاعات داریم که باعث کاهش قدرت نظارت مجلس و تضییع حقوق ملت مصرح در فصل سوم قانون اساسی شده است. این مخالفت در واقع دفاع از حقوق مجلس و مردم است.»

پس از آن وزیر پیشنهادی برای دفاع از عملکرد وزارتخانه‌اش به جایگاه آمد. سیدمحمود علوی ضمن تشکر از مقام معظم رهبری به دلیل موافقت ایشان با ادامه وزارتش، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند وزارت اطلاعات در بخش‌هایی کار خود را خوب و در بخش‌هایی بسیار خوب انجام داده است، اما رهبری گفتند که در همه بخش‌ها کارها باید «عالی» انجام شود. وی همچنین به سخنان علی مطهری در مخالفت با خودش اشاره کرد و افزود: از نکات ایشان تشکر می‌کنم. وزارت اطلاعات وزارتی قانونمدار است و در برابر اختیارات قانونی هر دستگاهی قانونمدار هستیم و از اختیارات خودمان نیز صیانت می‌کنیم. ایشان به گونه‌یی فرمودند که گویا کسی به اختیارات قانونی ما تعدی کرده است در حالی که چنین چیزی نیست. اختیاراتی که به نهادها واگذار می‌شود یا مرجع ولایت دارد یا مرجع مجلس دارد. به اختیاراتی که از سوی رهبری واگذار می‌شود تمکین کرده و احترام می‌گذاریم و برای کاهش اختیارات‌مان از این مسیر کوچک‌ترین واکنشی نشان نمی‌دهیم. اگر رهبری تمام اختیارات ما را به نهاد دیگری واگذار کند دست ادب به سینه می‌زنیم.

 

 همدلی مخالفان با وزیر پیشنهادی اقتصاد

پس از دفاعیات محمود علوی، نوبت به وزیر پیشنهادی اقتصاد و مخالفان و موافقان حضور او در کابینه رسید. نماینده مشکین‌شهر نخستین فردی بود که در مخالفت با کرباسیان سخن گفت. ولی ملکی اعتقاد داشت که اهداف کمی اقتصادی در برنامه ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی به درستی تبیین نشده است و با شعار و نظریه‌پردازی هرگز به اهداف اقتصادی نخواهیم رسید. وی درخصوص طرح موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی در چارچوب برنامه پیشنهادی وزیر اقتصاد و دارایی گفت: این همه موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز از کجا آمده‌اند؟ هرکسی حدود ۱۰۰ میلیارد بودجه آماده کرد توانست بانک و موسسه مالی و اعتباری تاسیس کند و در کشور فساد ایجاد کند و وزیر پیشنهادی باید برنامه خود را برای حل این مشکلات بگوید. همچنین باید بگوید که سود بانکی در چهار سال آینده چه وضعی پیدا می‌کند و باید به مجلس مستمر گزارش بدهد.

یک عضو فراکسیون امید هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد، مخالفت خود را در جهت حمایت از دولت اعلام کرد و اذعان داشت: انتظار می‌رود آقای کرباسیان با استفاده از کارشناسان و تشکیل تیمی هماهنگ در جهت بهبود شاخص‌های اقتصادی حرکت کند. هادی بهادری افزود: در حال حاضر آمارها نشان‌دهنده نامطلوب بودن وضعیت اقتصاد کشور است. انتظار می‌رود که اقتصاد از زیر چرخ‌های سیاست خارج شود و با اجرای سیاست‌های اقتصادی مستحکم شاهد بهبود شاخص‌های اقتصادی در آینده باشیم. مخالف بعدی رسول خضری بود. او با بیان اینکه ابهاماتی در برنامه کرباسیان وجود دارد، گفت: اکنون وضعیت رکود به جایی رسیده که مردم دل‌شان برای تورم تنگ شده است، پس لازم است وزیر اقتصاد فکری برای رفع رکود کند. نماینده پیرانشهر بهبود وضعیت معیشتی مردم، رفع رکود و برطرف کردن مشکلات سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری را به عنوان اولویت‌های وزیر اقتصاد عنوان و اظهار کرد: آقای کرباسیان در صورت کسب رای اعتماد باید با شفاف‌سازی در جهت حل این مشکلات تلاش کند.

 شفافیت اقتصادی از برنامه‌های خوب کرباسیان است

فریده اولادقباد که موافق وزیر شدن کرباسیان بود، شفافیت اقتصادی را از برنامه‌های خوب وزیر پیشنهادی اقتصاد عنوان کرد و اصلاح نظام بانکی، مالیاتی و گمرکی را مهم‌ترین مطالبات از وزیر آینده اقتصاد دانست. نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: باید ببینیم که دولت یازدهم را با چه شرایطی از نظر رشد اقتصادی و تورم تحویل گرفته‌ایم و بدانیم که این دولت باید از ثبات اقتصادی، تورم تک رقمی و افزایش سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه بهره‌برداری کند. در سال 91 رشد اقتصادی ایران 7-درصد بوده و در سال 95، به 12+ رسیده است و تورم هم تک رقمی شده است. وی اضافه کرد: آقای کرباسیان با فضای کسب و کار و معادلات جهانی آشنایی کامل دارد و با توجه به سوابق تدریسش در دانشکده‌های اقتصاد و مدیریت از دانش روز درخصوص جدیدترین تئوری‌های روز اقتصاد و مدیریت برخوردار است. ایشان از منظر تجربیات مدیریتی هم 28 سال معاون وزیر صنعت، نفت، بازرگانی و اقتصادی بوده و چهار سال به عنوان معاون آقای طیب‌نیا وزیر اقتصاد موفق دولت یازدهم نقش مثبتی ایفا کرده است.

همچنین کمال‌الدین شهریاری نماینده دشتی و تنگستان نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد، از کرباسیان به عنوان یکی از چهره‌های موفق عرصه اقتصادی نام برد و با بیان اینکه او توانست دروازه ورود دلارهای غیرنفتی را به کشور باز کند، خاطرنشان کرد: معاونت نظارت مجلس گزارشی را درخصوص تطبیق برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم با اسناد بالادستی تهیه کرده که خوشبختانه کمترین انحراف در این گزارش مربوط به خط‌مشی و برنامه‌های آقای کرباسیان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید خدری دیگر نماینده موافق کرباسیان، اظهار کرد: رشد اقتصادی، فراهم کردن شرایط توانمندسازی بخش خصوصی، تسهیل فضای کسب و کار، تقویت روابط اقتصادی خارجی به صورت هدفمند، مشارکت در ارتقای بهره‌وری، ایجاد شفافیت در اقتصاد و اصلاح نظام بانکی و تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد است.

 چاره‌ای نداریم جز اصلاحات ساختاری

پس از اظهارات مخالفان و موافقان، وزیر پیشنهادی اقتصاد به جایگاه رفت تا از برنامه‌های ارائه شده‌اش دفاع کند. مسعود کرباسیان ۶۱ ساله دکترای مدیریت بازرگانی دارد. او که دارای سوابقی چون معاون وزیر اقتصاد، رییس‌کل گمرک جمهوری‌ اسلامی‌ ایران، معاون وزیر صنایع سنگین، معاون وزیر بازرگانی، معاون وزیر نفت، مشاور عالی و معاون شهردار تهران است درخصوص برنامه‌های ارائه شده‌اش گفت:«در شرایط فعلی همه خواستار بهبود وضعیت رفاهی مردم هستیم. در 4سال گذشته دولت موفق شد با همکاری با مجلس و قوه قضاییه، اقتصاد را از شرایط بحرانی خارج و در وضعیت نسبتا بهتری قرار دهد. ساماندهی بازار مالی و کاهش نرخ تورم و رکود از تدابیر دولت تدبیر و امید بود که باید از این دستاورد صیانت کرد.»

او رانتی‌ بودن، سیاست‌زدگی، نفتی و دولتی بودن اقتصاد کشور را مورد اشاره قرار دارد و افزود: چاره‌یی جز اصلاحات ساختاری برای حل مشکل تاریخی اقتصاد نداریم. این کاری بزرگ و خطیر است. این کار در دولت یازدهم آغاز شده و باید با سرعت بیشتری تداوم یابد. عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصادی مقاومتی در 4ساله آینده باید انجام شود. این مساله در برنامه ششم توسعه تجلی یافته است.

به گفته کرباسیان باید «رقابت مثبت» را گسترش دهیم تا اقتصاد سالم و مردمی داشته باشیم. دستاوردهای دانش اقتصاد نشان داده که محیط کسب‌وکار بر واگذاری بنگاه‌های اقتصادی اولویت دارد و «نظام مالیاتی» باید اصلاح شود. فرآیند واردات و صادرات باید در یک پنجره واحد سر راست شود. باید مقررات مخل رونق کسب‌وکار لغو و صدور مجوزهای کسب‌وکار تسهیل شود و شورای گفت‌وگو در دستور کار قرار ‌گیرد.»

 

وزارت خارجه به دیپلماسی اقتصادی توجه نمی‌کند

در ادامه صحن علنی صبح دیروز پس از وزیر پیشنهادی اقتصاد نوبت به محمدجواد ظریف رسید. نماینده بهار و کبودرآهنگ و نماینده خمینی شهر از مخالفانی بود که در انتقاد از عملکرد وزارت امور خارجه سخن گفتند. محمدعلی پورمختار عدم نظارت دقیق بر سفرا و دیپلمات‌های ایران در کشورهای خارجی و مشکلات فعالان اقتصادی و اتباع در خارج از ایران را از نواقص جدی وزارت امور خارجه اعلام کرد و افزود: مشکل روابط سازنده با برخی کشورهای منطقه‌یی و حاشیه خلیج فارس نیازمند تدبیر ویژه‌تری است. پس از آن رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در مخالفت با ظریف تصریح کرد: دیپلماسی اقتصادی موضوع مهمی است که در سال‌های اخیر همواره مورد تاکید ما بوده است و خوشحالیم که بعد از سوال از وزیر و تاکید رییس مجلس اقداماتی در این حوزه صورت گرفت. به عقیده محمدرضا پورابراهیمی، وزیرامورخارجه اعتقادی به لزوم اصلاح ساختار دیپلماسی اقتصادی ندارد.

در ادامه اظهارات مخالفان، محمدجواد ابطحی گفت: من اگر جای آقای روحانی بودم، تیم دیپلماسی را عوض می‌کردم. آقای ظریف تعهداتی داده و تلاش روزافزونی کرده ولی در این موقعیت و با این دولت بهتر است یک تیم دیگر با سیاست دیگر سر کار بیایند و بدانند دیگر آقای ظریف با لبخندهایش و قدم‌ زدن‌هایش در کنار رودخانه نیست بلکه مثلا یک ابطحی با شجاعت و خشونت خواهد آمد. او حین صحبت‌های خود تا اندازه‌یی وزارت امورخارجه و عملکرد ظریف را مورد انتقاد قرار داد که وقتی می‌خواست ظریف را مورد خطاب قرار دهد به وی گفت «آقای برجام» که تعدادی زیادی از نمایندگان از به کار بردن این عبارت به او خندیدند. هر چند وقتی اظهارات ابطحی تمام شد و از پشت تریبون کنار رفت به سمت ظریف رفته و با او مصافحه و دیده‌بوسی کرد.

 عزت ملی مهم‌ترین دستاورد ظریف بود

عضو فراکسیون امید اما از موافقان عملکرد وزارت ظریف بود. حسین رضازاده با بیان اینکه فضای همکاری خارجی با ایران در طول ۴سال گذشته برای کشورهای منطقه و بین‌المللی تبدیل به یک فرصت و غنیمت شده است، گفت که اقدامات وزیر خارجه در دولت یازدهم باعث گشایش در روابط خارجی شد. وی استفاده همیشگی از رهنمودهای رهبری در سیاست خارجی را یکی از نقاط مثبت ظریف دانست و افزود: مقام معظم رهبری درباره ایشان فرمودند: احساس قدرت و نشست در مقابل 6 قدرت جهانی و دفاع از اهداف توام با داشتن تدین، شجاعت و ایستادگی و زیر بار زور نرفتن و دلسوز انقلاب بودن از ویژگی‌های ظریف است که این صحبت‌های رهبری بزرگ‌ترین نعمت برای آقای ظریف بوده و دلیل ما برای دفاع از ایشان است.

همچنین بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه، بازگرداندن عزت ملی به کشور را نشان‌دهنده تقویت استفاده از ظرفیت دیپلماسی خارجی دانست و گفت که تبدیل شدن ایران به اثرگذارترین کشور در بین کشورهای همسایه به دلیل سیاست خارجی و وجود دیپلمات کارکشته‌یی همچون آقای ظریف است. وی خطاب به ظریف تاکید کرد که مردم به او اعتماد کرده و می‌کنند. نام او و وزرایی که در دوران پسابرجام توانستند، منافع ملی را برگردانند در کنار شهدای عزیزمان بر تارک ملی ثبت خواهد شد. زهرا ساعی، نماینده تبریز نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه اذعان کرد: ظریف نامی آشنا برای ایرانیان و بلکه جهانیان است که با استقامت، گام‌های بلندی برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران برداشته است اما ناملایمت‌های بسیاری را هم دیده است. طیبه سیاووشی، نماینده تهران هم دیگر نماینده موافقی بود که در این خصوص تاکید کرد: اقدامات و تلاش‌های دیپلماتیک کم سابقه‌یی در این حوزه انجام شده و موجبات خروج ایران از انزوای بین‌المللی را فراهم کرده است.

 استقلال، سیاست خارجی را شکل داده است

پس از اظهارت موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی امور خارجه از برنامه‌هایش دفاع کرد. محمدجواد ظریف با بیان اینکه خاضعانه شاکرم که بار دیگر خدمت به مردم با وفا و شجاع ایران به بنده اعطا شده است، خاطرنشان کرد: درحالی با مشارکت با شکوه بیش از 41میلیون نفر در انتخابات آرام و امن برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریدند که در محیط پیرامونی‌شان گاهی برای اداره یک شهر یا روستا ماه‌ها کشتار و خونریزی می‌شود. وی افزود: استقلال، خودباوری، جانبداری از مظلومان در برابر ستمگران که معنای دفاع از حقوق بشر است سیاست خارجی ایران در4دهه گذشته را شکل داده است. امام بزرگوار ما این باور عمیق را در مردم ایران نهادینه ساخت که قدر قدرتی در جهان جز خداوند باری تعالی وجود ندارد و تمامی قدرت‌های جهان ناگزیر به تسلیم در برابر مردم هستند. وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم حسن روحانی با اشاره به وظایف وزارت خارجه در قانون اساسی گفت: سند چشم‌انداز، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه برنامه‌های کشور در حوزه سیاست خارجی را مشخص کرده است. بین حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و سیاست و رفتار سیاسی رابطه ماهوی و منطقی وجود دارد.

 ابهام درباره طرح تحول سلامت

در ادامه بهارستانی‌ها بررسی صلاحیت سیدحسن قاضی‌زاده‌‌هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان را آغاز کردند. در جلسه نوبت صبح مجلس، یک نماینده در مخالفت با قاضی‌زاده‌هاشمی سخنرانی کرده بود اما به دلیل تمام شدن زمان جلسه، نفرات بعدی به صحن علنی عصر رسیدند. سید هادی بهادری نماینده ارومیه به عنوان نخستین مخالف هاشمی از نحوه ادامه طرح تحول سلامت اظهار نگرانی کرد و گفت: درباره نارسایی‌های ادامه طرح تحول سلامت با توجه به سیاست‌های مقام معظم رهبری که وزارت بهداشت را متولی حوزه سلامت می‌دانند دچار ابهام هستیم. وی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: باید توجه به موضوع بهداشت را بیشتر از درمان مدنظر قرار دهید و توجه به پیشگیری در دستور کار قرار گیرد. محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همان‌طور که از اسم وزارتخانه دیده می‌شود، اولویت با بهداشت است و تمرکز بر بهداشت و اولویت دادن به بهداشت نسبت به درمان باید مورد توجه قرار گیرد. یک نماینده اصولگرای مجلس با طرح چند پرسش از وزیر پیشنهادی بهداشت درباره عملکرد معاون غذا و دارویش اذعان داشت: سوال ما این است که چه کسانی نمایندگی انحصاری لنزهای داخل چشمی آلکان را دارند؟ چون به نظر می‌رسد برخی معاونان وزارت بهداشت با نادیده گرفتن منافع عمومی، منافع گروه‌های خاصی را تامین کرده و به همین دلیل دیگر بودجه عظیم سلامت پاسخگوی هزینه طرح تحول سلامت نیست.

 آقای وزیر با روحیه جهادی وارد وزارت بهداشت شد

از جمله موافقان هاشمی برای مدیریت دوباره وزارت بهداشت، نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بود. مرتضی خاتمی با بیان اینکه طبق گزارش معاونت نظارت مجلس، ۹۵درصد برنامه‌های قاضی‌زاده‌هاشمی منطبق بر اسناد بالادستی است، گفت: وزارت بهداشت وظایف گسترده‌یی از جمله سیاست‌گذاری ارائه خدمات و خرید خدمت دارد و ما امیدواریم آقای قاضی‌زاده‌هاشمی با رای بالای نمایندگان در راس این وزارتخانه قرار گیرد. ایشان کارنامه روشن چهار ساله و تجربه گران‌سنگ وزارت را دارد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت تاکید کرد: پیش از دولت یازدهم ۵ الی ۶ میلیون نفر فاقد هرگونه بیمه درمانی بودند، مردم در مورد ۳۵۰ قلم دارو با مشکل مواجه بودند و آنها را با هزینه شخصی تهیه می‌کردند. اما آقای وزیر با روحیه جهادی وارد وزارت بهداشت شد و تحولی در این زمینه ایجاد کرد. احمد بیگدلی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در دوره مدیریت قاضی‌زاده‌هاشمی در وزارت بهداشت گفت که در این دوره کمبود دارو از ۳۵۰ به ۳۰ قلم رسیده است. همچنین در ادامه غلامرضا تاجگردون در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان با اشاره به اینکه براساس گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال ۹۴ تقریبا خطا از حیث عملکرد در بهداشت و درمان نداشته‌ایم، گفت: کسی که بتواند مشکلات را شناسایی و برطرف کند، بهتر از قاضی‌زاده‌هاشمی نبود. نماینده گچساران در مجلس اظهار کرد: موافقان و مخالفان نکاتی را در ارتباط با وزیر پیشنهادی بهداشت مطرح کردند اما بنده از باب وظیفه ساختاری خودمان در مجلس این نکته را یادآوری می‌کنم که طرح تحول سلامت که توسط آقای قاضی‌زاده صورت گرفت، این کار‌زاده مجلس بود. وی تصریح کرد: یادم نمی‌رود سه، چهار سال پیش در آغاز کار دولت جدید در مجلس قبل و این مجلس هم با قوت در برنامه ششم و احکام دایمی و سایر فعالیت‌ها از جمله بودجه این طرح را ادامه دادیم و روزی که تصویب شد؛ این اختیار را به دولت دادیم که اجرا کند؛ یعنی یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را اضافه کردیم تا دولت بتواند این طرح را اجرا کند.

 دستاوردهای وزارت بهداشت در دولت یازدهم

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی و در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی در جلسه عصر پارلمان تاکید کرد: اقدامات صورت گرفته در این دولت در بخش بهداشت و درمان به عنوان دستاورد نظام جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای دیگر قابل بهره‌برداری و مطالعه است. قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: ‌آنچه باید عرض کنم این است که ما در طول چهار سال گذشته با حفظ و ارتقای سلامت مردم ایران و امانتی که به ما سپرده شد، صادق بودیم و با مطالعه روی قانون برنامه پنجم و با وقت‌گذاری پاکدستی و انجام کار حرفه‌یی و غیرنمایشی و رعایت نظم و انضباط باعث ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی کشور شدیم و سلامت هموطنان عزیز را در همه زمینه‌ها مطالبه کردیم. هنگامی که دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد، پرداخت بیش از ۵۶درصد هزینه‌های سلامت از جیب مردم کشور ما را در زمره چهل کشور دنیا قرار داده بود در حالی که این شاخص اینک به استناد بررسی‌های بی‌طرفانه مرکز آمار ایران مفتخریم، اعلام کنیم این رقم به کمتر از ۳۹درصد کاهش یافته است. وی تصریح کرد: برای کاهش هر یک‌درصد سهم پرداخت مردم ۷۹۰میلیارد تومان باید هزینه شود و این دولت با کمتر از یک‌سوم به این توفیق دست یافت و با همکاری وزارت تعاون و رفاه قریب به 11میلیون نفر با پرداخت حق بیمه توسط دولت تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و امروز می‌توان ادعا کرد هر ایرانی متقاضی بیمه سلامت صرف‌نظر از توانایی پرداخت حق بیمه می‌تواند، تحت پوشش قرار گیرد. ۱۱میلیون ایرانی بیمه شدند و طی آمار وزارت کار و تعاون نزدیک به ۸۵درصد اینها درآمدشان کمتر از یک میلیون تومان بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص اقداماتی که در حوزه بهداشت و درمان و در نظام آموزش پزشکی در دولت گذشته صورت گرفته است، گفت: بومی‌گزینی و اولویت قرار دادن مناطق محروم و روستاها و استقرار نظام ثبت بیماری‌ها برای بیش از ۴۰برنامه ملی از بزرگ‌ترین توفیقات دولت در چهار سال گذشته است. اکنون در منطقه رتبه اول تولید علم در رشته پزشکی داریم و در استنادات علمی نیز در چهار سال گذشته ۳۰درصد رشد داشتیم و به تعداد مقالات اضافه شده است و شاید نمایندگان محترمی که دوره قبل در مجلس حضور داشتند سردرگمی و مراجعات مردم برای پیدا کردن داروهای ضروری را دیده باشند.

 مخالفان و موافقان ابقای وزیر کار چه گفتند

در ادامه نمایندگان پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه و بهداشت و درمان، بررسی صلاحیت علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را آغاز کردند. در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان سخن گفتند و سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع کرد. فرج‌الله رجبی نماینده شیراز در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشریح چالش‌های وزارت تعاون گفت: برخی چالش‌های این وزارتخانه، فراوزارتخانه‌یی است و باید با کمک هیات دولت حل شود. بیکاری مساله اصلی کشور است. بیکاری را نمی‌شود فقط از وزارت تعاون خواست چون پارامترهای غیرقابل کنترل آن از وزارتخانه تعاون فراتر است. نمی‌دانم چرا شما خودتان را برنامه‌ریز برای این مساله می‌دانید.

نماینده رشت از موافقان علی ربیعی در وزارت کار به جایگاه رفت تا سخنرانی کند. محمدصادق حسنی تاکید کرد: آرامش در عین رکود گسترده برقرار است و دیگر خبری از اعتصابات کارگری نیست. وی افزود: دولت قبل از هدفمندی فرار کرد اما وزارت رفاه دولت تدبیر و امید یارانه 4میلیون نفر را حذف کرد البته ما انتظار داشتیم تعداد یارانه بیشتری را حذف کنند ولی آیا باید به آن نمره قبولی داد یا خیر؟ حداقل دستمزد کارگران بیش از تورم یا کمتر از آن افزایش یافته است. آیا به این نمره قبولی می‌دهید یا مردودی؟ نماینده موافق دیگری که درخصوص عملکرد علی ربیعی صحبت کرد، نماینده مردم شهریار بود. محمد محمودی شاه‌نشین با بیان اینکه ثبات در مدیریت تامین اجتماعی از اقدامات موفق ربیعی در وزارت تعاون و کار بوده است، گفت: وزارت کار یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های دولت است و مسائل مربوط به بازنشستگان، مقابله با آسیب‌های اجتماعی، مهارت جویندگان کار و... همه در حوزه مسوولیت این وزارتخانه قرار می‌گیرد.

 کسی به خواستگاری رفت، به داماد گفتند چه‌کاره‌ای؟ گفت بازنشسته

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از سخنان موافقان و مخالفان خود درباره برنامه ارائه شده برای وزارت کار و رفاه اجتماعی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیشترین تعامل را با اقشار مختلف جامعه دارد و طبیعی است بیش از هر وزارتخانه دیگری به چشم بیاید و مورد نقد قرار بگیرد. او اضافه کرد: کسی به خواستگاری رفت، به داماد گفتند چه‌کاره‌یی؟ گفت بازنشسته. ما آن‌قدر در امور این صندوق‌ها دخالت کرده‌ایم که در 4سال گذشته یک میلیون نفر به بازنشسته‌ها اضافه شده‌اند. علی ربیعی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی لبه تعامل و ارتباط با مردم است و بهبود روابط دولت و ملت به نوع فعالیت و کار این وزارتخانه بستگی دارد، اظهار داشت: در نطق رییس‌جمهور، معاول اول رییس‌جمهور و پیش از آن در سخنان رهبری در مراسم تنفیذ، موضوعات مختلفی را شنیدیم که در این سخنان چهار موضوع اصلی از هفت موضوع مرتبط با ماست.

او بحران فقر مطلق، بحران آسیب‌های اجتماعی، بحران صندوق‌ها و بحران بیکاری را از موضوعات اصلی کشور دانست و تصریح کرد: «این چند موضوع، هم مورد توجه هیات دولت و هم مجلس و هم قوه قضاییه است که به‌طور کلی موضوع مورد توجه حاکمیت است و در این حوزه، کانون حل آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.» پس از علی ربیعی نوبت به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی رسید. او نیز پس از گوش دادن به نظرات موافقان و مخالفان خود، در دفاع از وزارتخانه مطبوعش سخن گفت و برنامه‌های ارائه شده‌اش را برای بهارستانی‌ها تشریح کرد.

 

 

 

ارسال نظر