دولت «مصلح»

۱۳۹۶/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۳۶۰
دولت «مصلح»

گروه ایران| هدی احمدی |

مراسم دوازدهمین دوره تحلیف ریاست‌جمهوری روز گذشته با حضور سران قوا، مسوولان لشکری و کشوری و مقامات کشورهای خارجی برگزار شد. این مراسم همزمان با صدویازدهمین سالگرد فرمان مشروطیت بود. تحلیف روحانی با نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران توسط گروه مارش نظامی آغاز شد و بعد از به صدا درآمدن زنگ پارلمان توسط علی لاریجانی رسما ادامه پیدا کرد. گوشه‌های صحن جایگاه مقامات بین‌المللی بود و جلوی صحن جای داخلی‌ها.

مردان کابینه یازدهم همگی آمده بودند. آیت‌الله جنتی رییس مجلس خبرگان، علی‌اکبر ناطق‌نوری، حداد عادل، اعضای بیت حضرت امام(ره)، سیدحسن خمینی و مسوولان لشکری و کشوری نیز شرکت کردند. تقریبا همه آمده بودند. جای خالی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی کاملا احساس می‌شد. عفت مرعشی و محمد هاشمی به نمایندگی از او در مراسم شرکت داشتند. نمایندگان اصلاح‌طلب بیشتر وقت را به احوال‌پرسی با برادر آیت‌الله گذراندند. هرچند یک‌بار دیگر او به خواسته خود در مراسم تحلیف احمدی‌نژاد شرکت نکرده بود اما گویا باید این مراسم را نخستین باری پس از تاریخ جمهوری اسلامی بدانیم که هاشمی در آن حضور ندارد. روسای جمهور وقت دعوت نشده بودند. محمدباقر قالیباف، حجت‌الاسلام رییسی و علی‌اکبر ولایتی هم نیامدند. حضور چهره‌هایی همچون داریوش ارجمند، علی دایی، کریم باقری و علی پروین از نکات جالب تحلیف دوازدهم بود.

موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا چند دقیقه پس از آغاز مراسم وارد جلسه علنی شد. نکته جالب توجه حضور حسین فریدون در آخرین ردیف مجلس در گوشه‌یی تنها بود. حسن روحانی دقایقی مانده به شروع مراسم به همراه محمد نهاوندیان وارد پارلمان شد و در بدو ورود به مجلس مورد استقبال علی لاریجانی قرار گرفت.  رییس مجلس نخستین مقامی بود که به سخنرانی پرداخت. او ضمن تشکر از تمامی کشورهایی که در این مراسم شرکت کرده‌اند، خطاب به حسن روحانی بر همکاری قوه مقننه با دولت دوازدهم تاکید کرد و گفت: برای حل مشکلات کشور به همکاری هر سه قوا نیازمند هستیم بنابراین مجلس نیز از اهتمام دولت در رفع موانع تولید و رشد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و توسعه صادرات حمایت می‌کند. پس از اتمام سخنان لاریجانی، رییس قوه قضاییه به جایگاه رفت. آیت‌الله آملی لاریجانی هم همانند برادرش از همکاری قوه قضاییه با دولت سخن گفت و ادامه داد: همه مسوولان نظام حامی او خواهند بود. من نیز به عنوان رییس قوه قضاییه از هر خدمتی دریغ نمی‌کنم. نظام ما نیازمند تلاش‌های خالصانه مسوولان متعهد کشور و آحاد ملت است.  لاریجانی پس از سخنرانی‌اش در همان جایگاه باقی ماند تا حسن روحانی برای ادای سوگند به آنجا برود. در آن لحظه صدای بلندی از میان جمعیت توجه تمام حاضران را به خود جلب کرد.

محبی‌نیا یکی از نمایندگان مجلس در کمال ناباوری خواستار تذکر شد که چنین اجازه‌یی پیدا نکرد. در نهایت روحانی، کنار آملی لاریجانی پشت تریبون مجلس ایستاد و سوگند یاد کرد. بعد از پایان سوگند روحانی و آملی لاریجانی با یکدیگر دست دادند و همه حضار نیز آنها را تشویق کردند. بعد از ادای سوگند رییس‌جمهور صحبت‌هایش را با اشاره به سالگرد مشروطه آغاز کرد و گفت که مکلف به استیفای حقوق و مصالح همه مردم است و انجام این تکلیف بدون کمک میسر نخواهد شد. او دولت دوازدهم را معتدل و مصلح خواند و ادامه داد: «آنهایی که به دنبال پاره کردن برجام هستند بدانند که با این کار طومار عمر سیاسی خود را پاره خواهند کرد.» در این هنگام بسیاری برای او دست زدند و احسنت گفتند. سخنان روحانی در مجلس دوبار مورد تشویق قرار گرفت.  سخنان رییس قوه مجریه که تمام شد همگان انتظار معرفی کابینه‌اش را می‌کشیدند که این اتفاق نیفتاد. برهمین اساس علی لاریجانی از رییس‌جمهور خواست تا هرچه سریع‌تر وزرا را معرفی کند.

پس از اتمام مراسم موگرینی با معصومه ابتکار و مولاوردی صحبت کرد. در آن هنگام تعدادی از نمایندگان از حسن قشقاوی، معاون کنسولی امور مجلس که در نزدیکی آنها بود خواستند تا با دوربین تلفن از آنها به همراه موگرینی عکس بگیرد. در ادامه و در حالی که مهمانان خارجی و نمایندگان از صحن پارلمان خارج می‌شدند روسای قوا و برخی دیگر از مهمانان تمبر تحلیف یازدهم را باطل کرده و تمبر یادبود تحلیف دوازدهم را امضا کردند. سپس مهمانان خارجی و داخلی عمدتا روسای هیات‌های خارجی با روسای قوا عکس یادگاری گرفتند. سپس روسای قوای مجریه، قضاییه و مقننه پس از مراسم تحلیف در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی شرکت کرده و به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های‌شان پرداختند.

رییس‌جمهوری در نشست خبری پس از مراسم تحلیف از مردم و مقام معظم رهبری تشکر کرد و گفت: در طول چهار سال گذشته به بخش بزرگی از وعده‌هایم در سال ۱۳۹۲ رسیدیم. موفقیت‌های خوبی در عرصه سیاست خارجی، خارج کردن کشور از قطعنامه‌ها و تحریم‌های کشور دست یافتیم. امروز تحریم شورای امنیت‌ نداریم گرچه تحریم‌هایی وجود دارد اما باید با آن مقابله کنیم. زمینه برای رشد اقتصادی برای مردم آماده‌تر شده است. شاهد ثبات اقتصادی، بیمه همگانی و کاهش مخارج درمانی بیماران هستیم. حسن روحانی خاطرنشان کرد: خودکفایی‌هایی در زمینه‌های کشاورزی و نفت و گاز به دست آوردیم. امروز در گازوییل، بنزین و گندم وارد‌کننده نیستیم و در سایر محصولات کشاورزی و در زمینه حمل و نقل نسبت به قبل شرایط بهتری داریم و امیدوارم در دولت آینده وعده‌هایم به مردم را به ویژه در زمینه معیشت و رشد اقتصادی عملی کنیم. امیدوارم مشکلات تولید و اشتغال جوانان را حل کنیم و شاهد پایان یافتن فقر مطلق و کاهش نابرابری‌ها باشیم و سند حقوق شهروندی را اجرایی کنیم تا مردم حقوق‌هایی که در قانون اساسی و سایر قوانین دارند را بهتر بشناسند. وی با بیان اینکه بین گروه‌های سیاسی و اقوام روابط خوبی حاکم باشد و مردم با نشاط‌تر به آینده امیدوارتر باشند. تلاش دولت دوازدهم در کنار کشورهای منطقه برای ثبات بیشتر در منطقه انجام خواهد شد، افزود: متاسفانه شاهد ضربه‌های کاری از تروریست‌ها بوده‌ایم و امیدوارم شاهد ثبات بیشتر طی چهار سال آینده باشیم. امیدوارم بتوانیم روابط‌مان را با همه کشورها و دولت‌ها در سراسر جهان بر مبنای منافع مشترک توسعه دهیم. رییس مجلس شورای اسلامی هم پس از روحانی در این نشست سخنرانی کرد. علی لاریجانی با تاکید بر اینکه عزم دولت و رییس‌جمهور برای توسعه و آبادانی کشور جدی است، گفت: حضور کشورهای مختلف و نمایندگان آنها در مراسم تحلیف نشانه احترام آنها به ملت ایران و به نظام مردم‌سالاری دینی است. وی اذعان داشت: نخستین پیام، احترام به ملت ایران است که با رای بسیار بالای خود انتخابات ریاست‌جمهوری را رقم زدند و دنیا با این حضور نشان داد که به ملت ایران احترام گذاشته است.

وی افزود: فرصت خوبی برای کشور و دولت فراهم شده که از ظرفیت ملت برای توسعه و آبادانی استفاده کنند، عزم دولت و رییس‌جمهور هم در این زمینه جدی است و تمرکز دارند. رییس قوه مقننه در پایان خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی وظیفه خود را برای توسعه و آبادانی کشور، تولید بهتر و رفع بیکاری دارد و همه گونه همکاری با دولت جدید خواهد کرد تا چهار سال آینده چهار سال شکوفایی برای آبادانی کشور باشد.

همچنین رییس قوه قضاییه گفت: امروز بعد از انجام مراسم تنفیذ و تحلیف رییس‌جمهور، فضای سیاسی کشور وارد مرحله جدیدی شده. امیدواریم یک فضای جدیدی برای همت مضاعف، حل مشکلات معیشتی مردم و برطرف کردن مشکل بیکاری، اشتغال و مسائل اقتصادی باشد. وی افزود: امیدواریم دو قوه دیگر کمال همکاری را با دولت داشته باشند. رییس‌جمهور، دولت جدید را هرچه زودتر معرفی کند تا زودتر مستقر شوند و کار خود را آغاز کنند. در کنار تمام مسائل مهم‌ترین مساله معیشت مردم و موضوع بیکاری است که امیدواریم با تلاش مضاعف و کمک همه مردم تمام استعدادها و توانایی‌های کشور به کار گرفته شود و با اتکا به این سرمایه‌ها مشکلات رفع شود.

رییس قوه‌ قضاییه با تاکید بر اینکه مسائل فرهنگی موضوع بسیار مهمی است، گفت: همانطور که در سوگند رییس‌جمهور مطرح شد، مساله ترویج اخلاق و مسائل دینی جزو مسوولیت‌های کل حاکمیت و دولت است. امیدواریم دولت جدید بیش از پیش به مسائل فرهنگی و ترویج آن اهتمام ورزد. قوه‌ قضاییه هم در این مساله به اندازه سهم خود همکاری می‌کند. ما در مساله حل مشکلات اقتصادی که موضوع بسیار مهمی است همکاری لازم را خواهیم داشت. باید همت‌ها مضاعف شود که حق تعالی در حل مشکلات کمک خواهد کرد.

 روحانی: دولت دوازدهم برخاسته از

رای اکثریت و مکلف به استیفای حقوق مردم است

رییس‌جمهوری اسلامی ایران در آیین تحلیف دومین دور ریاست خود گفت: گرچه مسوولیت من برخاسته از آرای اکثریت مردم است اما امروز من به‌عنوان رییس‌جمهوری اسلامی ایران مکلف به استیفای حقوق و مصالح همه مردم هستم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در آیین سوگند رسمی دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در صحن علنی مجلس خطاب به حضار که مقامات و شخصیت‌های برجسته داخلی و خارجی بودند، اظهار کرد: انجام این تکلیف بدون همراهی و همکاری همه ارکان نظام و حضور و مشارکت آحاد ملت میسر نخواهد بود.

وی افزود: مردم آگاه و هوشیار ایران با خلق حماسه اردیبهشت مشارکت کم‌نظیر خود در انتخابات ریاست‌جمهوری، بار دیگر با ما به روشنی سخن گفتند و نظرات خود را با صراحت اعلام کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: آنان با زبان رای خود گفتند چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند با رای اعتماد مجدد و معنادار خود رویکرد و راهی را انتخاب کردند که چهار سال در معرض آزمون و نقد و ارزیابی همگان قرار داشت. از این پس ما باید پاسخگوی شور و شعور مردمی باشیم که باز به کشور، به نظام و به دولت اعتبار و حیثیت مجدد بخشیدند.

روحانی اضافه کرد: رای مردم در 29 اردیبهشت یک حادثه نبود بلکه یک بلوغ اجتماعی بود، می‌توان و باید در آن دامنه تغییرات و دایره خواسته‌های جامعه ایران را دید و دستگاه اجرایی را به رنگ آن نیازها و خواسته‌ها درآورد. روحانی یادآور شد: منتخب ملت باید به درستی بداند از میانه چه خواسته‌ها و آرایی برآمده و چه عهدی با مردم دارد که باید تا پایان به برنامه و وعده‌های خود وفادار بماند.

 مشروطه ایران در 111 سال پیش نخستین قیام ملی خاورمیانه بود

رییس‌جمهوری با بیان اینکه ملت ایران برای برپا داشتن اصول آزادی، حکومت قانون، حاکمیت ملی و اعتقادات خود فداکاری‌های فراوانی کرد، گفت: نهضت مشروطیت ایران به‌عنوان نخستین قیام ملی مردم خاورمیانه پیروز شد و دو مفهوم بنیادین حکومت قانون و حاکمیت ملی را برای ملت و دولت به ارمغان آورد. روحانی افزود: امروز 14 مرداد است؛ 111 سال پیش در چنین روزی، ایران تازه‌یی از میان آشفتگی‌های فراوان سر برآورد و حماسه نو آفرید. نهضت مشروطیت ایران به‌عنوان نخستین قیام ملی مردم خاورمیانه پیروز شد.

وی ادامه داد: مشروطیت ایران دو مفهوم بنیادین حکومت قانون و حاکمیت ملی را برای ملت و دولت ما به ارمغان آورد و در واقع نخستین قیام ملی مردم آسیا برای آزادی‌خواهی در این قاره کهن بود.

وی افزود: از آن روزگار تا به امروز دقیقا 111 سال می‌گذرد. در این فاصله برنامه انقلاب مشروطیت برای محدود کردن اقتدار پادشاهان ایرانی با فراز و نشیب فراوان روبه‌رو شد و در نهایت متاسفانه به انحراف کشیده شد. روحانی اظهار کرد: قریب به 40 سال از استقرار اسلامیت و جمهوریت در میهن ما می‌گذرد و امروز دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود و از آن زمان تاکنون عالی‌ترین مقام اجرایی کشور با رای مستقیم تک‌تک شهروندان انتخاب می‌شود.

وی خطاب سخنان خود را در ابتدا «ملت بزرگ و شریف ایران» قرار داد و سپس گفت: میهمانان ارجمند، روسای محترم جمهوری، نخست‌وزیران، معاونان رییس‌جمهوری، روسای مجالس، وزرای خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای دوست و سازمان‌های بین‌المللی، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و اعضای محترم شورای نگهبان، روسای محترم قوای مقننه و قضاییه، رییس و اعضای محترم دفتر مقام معظم رهبری، یادگار امام و اعضای محترم بیت امام راحل، فرماندهان نیروهای مسلح و همه مسوولان محترم کشوری و لشکری، خانم‌ها، آقایان. در آغاز سخن یاد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و همه شهدای عزیز و جانبازان و آزادگان سرافراز را گرامی می‌دارم و در برابر عظمت آنان سر تعظیم فرود می‌آورم که عزت و شرف امروز ما مرهون رشادت‌های آن عزیزان است.

وی اضافه کرد: ایام ولات حضرت ثامن‌الائمه مولا علی ابن موسی الرضا (ع) را تبریم می‌گویم و از خداوند بزرگ می‌خواهم با توجهات حضرت ولی‌عصر و به برکت این ایام خجسته، دولت و ملت ما را مشمول برکات واسعه خود قرار دهد.

 دولت دوازدهم می‌خواهد معتدل و مصلح در سیاست داخلی و خارجی باشد

رییس‌جمهوری گفت: این دولت می‌خواهد دولتی معتدل باشد که نه با هر پرخاشی بترسد و تسلیم شود و نه با هر هیجانی برآشفته شود و بجنگد. ما دولتی مصلح هستیم چه در سیاست داخلی چه سیاست خارجی که صلح را بر جنگ و اصلاح را بر جمود ترجیح می‌دهیم.

روحانی با تاکید بر اینکه ما همیشه آماده دفاع از ملت خود هستیم اما دفاع را فقط با سلاح ممکن نمی‌دانیم، افزود: ما پشتیبان نیروهای مسلح خود هستیم اما بزرگ‌ترین سلاح ما رای ملت ماست.  وی تصریح کرد: ملتی که بیش از 41 میلیون رای در صندوق دارد هرگز در بن‌بست قرار نمی‌گیرد.

منتخب مردم در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: این رای نه تنها پشتوانه دولت و مجلس که پشتوانه ارتش و سپاه ما نیز هست. در کشور ما حاکمیت دوگانه‌یی وجود ندارد صلح ما به سلاح ما متکی است و سلاح ما بر صلح ما تکیه دارد.

روحانی برجام را نمونه‌یی وفاق ملی در ایران ذکر کرد و گفت: بی‌شک بدون پشتوانه و رای ملت، حمایت مقام معظم رهبری و هماهنگی مجلس و نیروهای مسلح با دولت منتخب مردم برجام به فرجامی نمی‌رسید و ادامه نمی‌یافت اما جهان بداند هرگونه نقض تعهدات در این معاهده بین‌المللی با واکنش یکپارچه ملت و دولت مواجه خواهد شد.

روحانی تصریح کرد: باید بپذیریم که نیازمند درک مشترک و توافق ملی بر سر مسائل ملی، مصالح ملی و فرصت‌های ملی هستیم و روی آوردن به تفاهم ملی و همکاری ملی ضرورتی تاریخی است.

او ادامه داد: باید بدانیم همه ما در این دریای توفانی یک کشتی و یک کشتیبان داریم و باید با قطب‌نمای خاص ملت و سربلندی ایران اسلامی با هم تلاش کنیم. وی تاکید کرد: مردمسالاری دینی تنها دستاورد نظام جمهوری اسلامی نبوده و این نظام به توفیقات بزرگ دیگری نیز دست یافته است. توفیقاتی همچون استقلال کشور، امنیت بی‌نظیر، اقتدار نیروهای مسلح و توسعه توان دفاعی نفوذ قابل‌توجه در قلوب مردم منطقه که حاصل پایداری ما در سیاست حمایت از مظلوم و هزینه دادن در راه آن بوده و همچنین ارتقای موقعیت کشور در نظام بین‌المللی که نتیجه پیروزی از اصول حکمت، عزت و مصلحت در سیاست خارجی بوده است. روحانی گفت: اما باید به هوش باشیم که حفظ این دستاوردها و استمرار توفیقات کشور مستلزم برخورداری از یک اقتصاد قوی، پویا و تاثیرگذار در عرصه جهانی و منوط به توسعه علمی و تکنولوژیک در کشور است.

رییس‌جمهوری یادآور شد: در 4 دهه گذشته پیشرفت‌های قابل‌توجهی حاصل شده است. سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زیرساخت‌ها انجام شده است. در بسیاری از مناطق محروم و دوردست بهبودهای قابل‌توجهی در استانداردهای زندگی مردم ایجاد شده است و فاصله غنی و فقیر به‌طور معناداری نسبت به ابتدای انقلاب کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: امروز سطح آموزش و بهداشت و درمان در کشور از استانداردهای مناسبی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا برخوردار است. در ادامه دستاوردهای سال‌های پس از انقلاب، دولت یازدهم نیز تحولات بزرگی را در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست داخلی و سیاست خارجی ایجاد کرده است که از آن جمله بازگشت ثبات اقتصادی به بازارهای مختلف به‌ویژه بازار ارز، کاهش نرخ تورم به تورم تک‌رقمی، رشد اقتصادی از رشد منفی به رشد کم‌سابقه دورقمی در سال گذشته و دستیابی به اشتغال سالانه بیش از 600 هزار شغل در دولت یازدهم است.

رییس دولت دوازدهم گفت: دستاورد مهم دیگر افزایش تولید بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز و بازپس‌گیری سهم ایران در بازار جهانی و جهش بزرگ در تولید گاز و تکمیل زنجیره ارزش ‌افزوده نفت در کشور است.

وی افزود: در حوزه رفاه و تامین اجتماعی نیز گام‌های بزرگی در جهت حمایت از اقشار کم‌درآمد برداشته شده است و با اجرای طرح بیمه همگانی امروز همه ایرانیان تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفته‌اند. ازسوی دیگر پس از اجرای طرح سلامت سهم پرداختی از سوی مردم در هزینه‌های درمانی کاهش چشمگیری یافته است. رییس‌جمهوری گفت: در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تحولات بزرگی در زیرساخت‌ها به وجود آمده است به‌گونه‌یی که دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت و اطلاعات بهنگام از طریق فضای مجازی بیش از 10 برابر شده است که این دسترسی نقش مهمی در توسعه کسب و کارهای مرتبط نیز ایفا کرده است.

 ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود

رییس‌جمهوری در مراسم سوگند رسمی دومین دور ریاست خود بر دولت از سوی مردم و مسوولان کشور به صراحت اعلام کرد: ملت ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود ولی در مقابل تداوم بدعهدی‌های امریکا ساکت نمی‌نشیند.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی تاکید کرد: گرچه تاکنون گره‌های زیادی از اقتصاد کشور در حوزه تحریمی گشوده شده ولی بدعهدی‌های امریکا در اجرای برجام به دلیل اعتیاد حاکمیت این کشور به سیاست غیرقانونی و ناکارآمد تحریم و تهدید غیرقابل اعتماد بودن امریکا به عنوان شریک و حتی طرف مذاکره را برای جهان و حتی متحدان دیرین امریکا به اثبات رسانده است.

وی یادآور شد: حل و فصل موضوع هسته‌یی و خارج شدن پرونده هسته‌یی از فصل منشور ملل متحد و لغو قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین لغو تحریم‌های ظالمانه در حوزه هسته‌یی یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم بوده است.

وی افزود: مایلم با استفاده از این فرصت از حضور میهمانان خارجی در این مراسم قدردانی و تاکید کنم خط‌مشی این دولت همچنان تعامل گسترده و متوازن با جهان است که در سخنان اخیر مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ نیز مورد تصریح مجدد قرار گرفت.

رییس‌جمهوری ادامه داد: تعامل سازنده با کشورهای جهان، تعمیق پیوندها با کشورها همسایه و منطقه و افزایش سقف همکاری با کشورهای دوست نه فقط یک انتخاب آگاهانه بلکه ضرورتی است که صلح و امنیت بین‌المللی در گرو تحقق آن است.

روحانی خاطرنشان کرد: عبور از تهدیدات خطرناک و تهدیدات پیچیده دوران گذار کنونی جز با افزایش تماس‌ها و مراودات در نهادینه کردن گفت‌وگو بین دولت‌ها و ملت‌ها امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: با این رویکرد در چهار سال گذشته اقدامات مهم و قابل توجهی در حوزه سیاست خارجی کشور صورت گرفته است. حل و فصل موضوع هسته‌یی و خارج شدن پرونده هسته‌یی از فصل منشور ملل متحد و لغو قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین لغو تحریم‌های ظالمانه در حوزه هسته‌یی یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم بوده است.

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: گرچه تاکنون گره‌های زیادی از اقتصاد کشور در حوزه تحریمی گشوده شده ولی بدعهدی‌های امریکا در اجرای برجام به دلیل اعتیاد حاکمیت این کشور به سیاست غیرقانونی و ناکارآمد تحریم و تهدید غیرقابل اعتماد بودن امریکا به عنوان شریک و حتی طرف مذاکره را برای جهان و حتی متحدان دیرین این کشور به اثبات رسانده است. روحانی گفت: از سوی مردم و مسوولان کشور به صراحت اعلام می‌کنم، ملت ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود ولی در مقابل تداوم بدعهدی‌های امریکا ساکت نخواهد نشست.

وی تصریح کرد: ملت ایران ثابت کرده است که احترام را با احترام و تحریم و تهدید را با اقدام متناسب و استقامت و مقابله به مثل پاسخ خواهد داد. این بخش سخنان روحانی با تشویق حاضران همراه شد.

 کهنه‌سواران سیاست تجربه استثنایی برجام را به قاعده تبدیل کرد

رییس‌جمهوری گفت: ما با نوآمدگان جهان سیاست کاری نداریم اما به کهنه‌سواران اعلام می‌کنیم که می‌توان تجربه برجام را به یک الگو در روابط و حقوق بین‌المللی تبدیل کرد و می‌توان از این استثنا قاعده‌یی ساخت.

روحانی تاکید کرد: آنان که قصد پاره کردن برجام را دارند، بدانند که با این کار طومار عمر سیاسی خود را پاره خواهند کرد و جهان این بدعهدی را فراموش نخواهد کرد و آنان که خود را جزو بازندگان برجام می‌دانند، می‌توانند در صف بهره‌مندی از این عرصه برد- برد قرار گیرند و به اشتباهات خود پایان دهند.

 آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت برنامه‌های محوری دولت دوازدهم است

رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح عملکرد دولت یازدهم گفت: در عرصه داخلی دولت یازدهم اقدام به تهیه «سند حقوق شهروندی» کرد و آن را به دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ کرد که دولت دوازدهم نیز ادامه همین راه را در دستور کار خود قرار دهد. روحانی افزود: با وجود تمام دستاوردهای با ارزش چهار دهه گذشته کشور ما همچنان با مشکلات بزرگی مانند بیکاری جوانان، بحران آب و وضعیت آلودگی هوا و... دست و پنجه نرم می‌کند.

وی با بیان اینکه برنامه محوری دولت دوازدهم مبتنی بر همان شعارهای انتخابات «آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت» است، خاطرنشان کرد: البته انجام اصلاحات اقتصادی نیازمند فراهم آوردن برخی مقدمات بوده که از ابتدای دولت یازدهم یک مسیر هشت ساله برای انجام اصلاحات اقتصادی طراحی کردیم. روحانی تصریح کرد: در چهار ساله دولت یازدهم دستیابی به ثبات اقتصادی در داخل کشور و ایجاد تعامل پایدار و بلندمدت با کشورهای دیگر را به عنوان پیش‌نیاز انجام اصلاحات هدف‌گذاری کردیم.

وی یادآور شد: دولت همچنین دست خود را برای همکاری در اجرای این برنامه مهم به سوی تمام ارکان کشور و همه اقشار مردم و جریان‌های سیاسی و اجتماعی کشور دراز می‌کند.

رییس دولت دوازدهم گفت: امروز مردم شریف و صبور کشور از همه ما انتظار دارند که نشان دهیم با وجود اختلاف‌نظرها می‌توانیم، حول تشخیص مسائل اصلی کشور و راه‌حل برای آنها همفکری کنیم و با سازوکارهای موجود در نظام جمهوری اسلامی ایران و با هدایت رهبر معظم انقلاب به یک اتفاق نظر برای سیاست‌گذاری و اقدام دست یابیم و نشان دهیم که مسائل فرعی و جنجال‌های سیاسی ما را از مسائل کشور باز نمی‌دارد. روحانی ادامه داد: ما در طول دهه‌های گذشته با همراهی یکدیگر از مراحل سخت‌تری مانند موج ترور، جنگ، تحریم‌ها و فشارهای مستمر دشمنان خارجی عبور کردیم و همواره وحدت کلمه رمز پیروزی ما بوده است.

 می‌خواهیم صدای گفت‌وگو را به صدای غالب در منطقه تبدیل کنیم

رییس دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما دست دوستی به سوی همسایگان خود دراز می‌کنیم و اعتقاد داریم تنها از طریق گفت‌وگو و همکاری منطقه‌یی می‌توانیم در جهت آرامش و بالندگی و پیشرفت منطقه قدم ‌برداریم.

روحانی خاطرنشان کرد: قدرت‌های خارجی که تنها به فکر منافع کوته‌بینانه خود هستند و با فروش میلیاردها دلار تسلیحات باعث بی‌ثباتی و تشنج بیشتر در منطقه شده‌اند، تنها بذر اختلاف دودستگی را می‌افشانند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

روحانی با بیان اینکه ما دنبال منطقه‌یی قدرتمند، باثبات پیشرفته و به هم پیوسته‌ایم، گفت: ما می‌خواهیم صدای اعتدال، منطق و گفت‌وگو را به صدای غالب در منطقه تبدیل کنیم تا از این منطقه که مهد اسلام رحمانی و ادیان الهی است، صدای افراط نفرت و خشونت هرگز به گوش نرسد.

وی اضافه کرد: امیدواریم پس از سال‌ها آزمون و خطا به این درک مشترک رسیده باشیم، این معضل جهانی اعتماد به مردم کسب مشروعیت از صندوق رای از یک سو و همکاری فراگیر منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی از سوی دیگر است.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: همان‌گونه که در چهار سال گذشته همواره گفته‌ایم و کوشیده‌ایم حل بحران‌هایی مثل سوریه و یمن جز با توقف جنگ و خشونت کمک‌رسانی فراگیر انسانی مبارزه مشترک با افراط و ترور، مذاکره سوری - سوری و همچنین یمنی- یمنی و پذیرش رای و نظر مردم این کشورها توسط همه فعالان منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی امکان‌پذیر نیست. روحانی ادامه داد: این دعوت اصلی ما از همه کشورهای منطقه و جهان برای پیوستن به ابتکارات سیاسی برای پایان دادن به کشتار و آوارگی و نابودی زیرساخت‌های این دو کشور است. وی خطاب به هیات‌های خارجی افزود: ایران مردم‌سالار با سرمایه‌های عظیم انسانی و طبیعی و موقعیت ویژه جغرافیایی، آماده همکاری با کشورهای شما در پیشبرد منافع مشترک است. همکاری ما علیه هیچ کشوری نیست و به صلح و امنیت و ثبات در منطقه و جهان کمک خواهد کرد. وی ابراز امیدواری کرد: این مراسم و حضور معنادار شما رهبران و مسوولان عالی‌رتبه از سراسر جهان، آغازی دوباره برای گسترش هرچه بیشتر پیوندها در جهت منافع مردمان و ثبات و آرامش در منطقه و جهان باشد. رییس‌جمهوری در ادامه خطاب به میهمانان خارجی اقامتی خوش و خاطره‌انگیزه در کشور عزیزمان ایران را آرزو کرد.

 

 

 

ارسال نظر