گردش کسب و کار در محیط شفاف بورس کالا

۱۳۹۶/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۳۶۷

وزیر دادگستری روز گذشته با حضور در بورس کالای ایران، این بازار مالی را بازاری روشن و هدفمند عنوان کرد و با تاکید بر عزم جدی دولت دوازدهم برای مبارزه با فساد، شفافیت را رکن اصلی در تحقق داشتن اقتصادی سالم خواند. به گزارش«تعادل» به نقل از «پایگاه خبری بورس کالای ایران» حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی پورمحمدی در این دیدار با تاکید بر شناخت بورس کالا گفت: معرفی بازاری واحد و شفاف که از اهمیت ویژه‌یی نیز برخوردار است، امری ضروری است که البته برای شناخت بیشتر آن باید کوشا باشیم چراکه هنوز این بازار برای برخی از افراد و مسوولان ناشناخته است و هدف ما از این دید و بازدیدها علاوه بر شناخت عمیق آن کمک به سلامت اقتصاد کشور است. وی با بیان اینکه بورس کالا رکن اصلی سلامت بازارهای کشور است، گفت: بورس کالای ایران به عنوان بازاری با قیمت‌های واضح و شفاف رکن اصلی برنامه‌ریزی و تلاش برای تحقق سلامت سایر بازارهای کالایی کشور است چراکه برنامه‌ریزی و ارتباط مستمر با تولیدکنندگان، نهادها و شرکت‌های مهمی چون بانک‌ها، بخش خصوصی و سایر ارگان‌ها می‌تواند این شفافیت را گسترش دهد و الگوی مناسبی برای سایر بخش‌های اقتصادی کشور باشد. وی با تقدیر از تحولات و اصلاحات عمیق انجام گرفته در بورس کالای ایران به ویژه در بخش کالاهای استراتژیک همچون کشاورزی گفت: پیشرفت قابل توجه بورس کالای ایران در بخش کشاورزی نشان می‌دهد که این بازار روش مناسبی را به کار گرفته است که البته اگر کماکان برخی مشکلات و موانع موجود نیز از سر راه آن برداشته شود بدون شک به زودی رشد قابل توجهی را شاهد خواهد بود.

پورمحمدی با تاکید بر شفافیت بورس کالا، بحث تبلیغ بورس کالا را امری مهم تلقی کرد و افزود: مهم‌ترین نکته‌یی که باید به آن توجه داشت، بحث سالم‌سازی و شفافیت است و ما به دلیل همین مزیت بزرگ در ارتباطمان با رسانه‌ها با افتخار از این بازار هدفمند تعریف و تمجید خواهیم کرد. وی ادامه داد: زمانی که یک بازار شفاف است، میزان عرضه و تقاضا و سود منطقی آن برای همگان نیز مشخص است در نتیجه روند معاملاتی سالم و به روز این بازار به کسب وکار شفاف و تعادل قیمت‌ها کمک می‌کند که این موضوع هم به نفع تولیدکننده و هم مصرف‌کننده است و امیدواریم با همین روند ادامه پیدا کند.

در این نشست همچنین حامد سلطانی‌نژاد یکی از مصداق‌های فروش داخل شبکه را فروش کالاها در بورس کالا عنوان کرد و گفت: در رابطه با بحث فروش داخل شبکه و در برخی زمینه‌ها با سازمان تعزیرات حکومتی همکاری‌هایی با بورس کالای ایران مطرح است تا با کمک این سازمان فروش داخل شبکه در داخل بورس کالا و با شفافیت بالایی از نظر تعیین قیمت‌ها صورت پذیرد.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران ضمن بیان تاریخچه‌یی از آغاز به فعالیت این مجموعه در بازار سرمایه ایران، گزارشی از عملکرد و نقش بورس کالای ایران در شفافیت معاملات و قیمت انواع محصولات و کالاهای قابل عرضه در بازار و جایگاه آن در بازار سرمایه تشریح و آمارهایی از معاملات بازارهای مختلف در بورس کالای ایران ارائه کرد.

وی همچنین به حذف رانت و سفته‌بازی در بازارهای کالایی از طریق بستر شفاف بورس کالای ایران اشاره و اظهار کرد: ارزش کل معاملات بازار مالی و فیزیکی در سال گذشته به بیش از ۸۱هزارمیلیارد تومان رسیده که این رقم بالاترین میزان در طول دوره فعالیت بورس کالا بوده است. به عبارت دیگر این میزان ارزش معاملاتی 6.5 درصد از کل GDP کشور را به خود اختصاص می‌دهد. به گفته سلطانی‌نژاد در بورس کالای ایران در کنار معاملات انواع کالا در بازار فیزیکی، بحث تامین مالی نیز برای شرکت‌های عرضه‌کننده به اجرا درآمده و تاکنون بیش از ۳۸۰۰میلیارد تومان به موجب انتشار اوراق سلف موازی تامین مالی صورت گرفته و امکان معاملات ثانویه این اوراق در بازار نیز وجود دارد و شرکت‌ها به پشتوانه محصولات خود می‌توانند در این بازار اقدام به تامین مالی کنند. وی تاکید کرد: در واقع این شرعی‌ترین روش تامین مالی است که از سوی شرکت‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در ارائه گزارش‌های آماری از معاملات بازارهای مختلف به طرح قیمت خرید تضمینی در رینگ کشاورزی اشاره کرد و پیرامون مزایای آن گفت: دولت از طریق این طرح می‌تواند به جای تخصیص بخش عمده‌یی از منابع مالی خود به خرید تضمینی محصولات کشاورزی ازجمله گندم با به کارگیری مکانیسم بازاری و استفاده از قیمت‌های حمایتی اجازه معامله محصولات در بستری شفاف را طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی دهد.

 

ارسال نظر