معاون وزیر نفت: شک نکنید توتال با امریکایی‌ها هماهنگ کرده است

۱۳۹۶/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۴۵۸

 

معاون وزیر نفت با بیان اینکه توتال درباره حضور در ایران قطعا با امریکایی‌ها هماهنگ کرده است، گفت: اگر تحریم‌ها بازگردد، تمام این قراردادها تا یک ساعت بعد منحل می‌شود و این امری طبیعی است.

امیرحسین زمانی‌نیا در گفت‌وگو با مهر، در پاسخ به این سوال که «مدیرعامل توتال در زمینه تحریم‌ها گفته بود که از سیاست‌های امریکا پیروی می‌کند در حالی که وزیر نفت کشور در این زمینه ضمن تذکر به این شرکت فرانسوی اعلام کرده بود که سیاست‌های توتال درباره حضور در صنعت نفت ایران در راستای سیاست‌های اروپاست، درنهایت کدام تعبیر صحیح است»، گفت: یقین داشته باشید که توتال تمام جوانب حضور در ایران را بررسی کرده و کاملا براساس مقرراتی که برایش درنظر گرفته شده، عمل می‌کند. شک نکنید که با امریکایی‌ها نیز هماهنگ کرده‌اند.

 او همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه «براساس گفته‌های وزیر نفت، توتال قرار است 2.4میلیارد دلار را در یک بخش وارد طرح توسعه فراساحل فاز۱۱ پارس‌جنوبی کند و به نظر می‌رسد این تصمیم به نوعی پیش‌شرط برای حضور در فاز دوم این طرح باشد، این مقوله را تایید می‌کنید»، ادامه داد: اگر تحریم بازگردد تمام این قراردادها تا یک ساعت بعد منحل می‌شود و این امری طبیعی است. اما اینکه این شرکت می‌خواهد در دو بخش سرمایه خود را تزریق کند، به این معناست که این اختیار را به شرکت ملی نفت ایران می‌دهد که در صورت خلف وعده در هر یک از بخش‌های معهود شرکت توتال بتواند قرارداد را فسخ کند.

 به گفته زمانی‌نیا، دیگر مناقشه‌یی در ارتباط با قراردادهای جدید نفتی در کشور وجود ندارد و ممکن است یک نفر صحبت‌هایی درباره آن داشته باشد که طبیعی است. از سویی دیگر در این قرارداد با توتال بندهای انتقال فناوری به کشور به‌طور ریز بررسی و لحاظ شده است.

 

 

 

ارسال نظر