موصل آزاد شد

۱۳۹۶/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۰۷۷
موصل
 آزاد شد

  پیام تبریک رییس‌جمهوری ایران به مناسبت آزادی موصل از دست داعش

  گروه جهان|

 نزدیک به هشت ماه پس از آغاز عملیات آزادسازی موصل، نخست‌وزیر عراق پنج‌شنبه از سقوط دولت خودخوانده داعش در موصل خبر داد. حیدر العبادی با ارسال پیامی در توییتر اعلام کرد: «کار دولت جعلی داعش یکسره شده و آزادسازی موصل دلیل آن است.» ناظران اما بر این باورند که تا پایان هیمنه این گروه تروریستی راه درازی در پیش است.

نیویورک تایمز نوشته، در پی ورود نیروهای ارتش عراق به محوطه مسجد النوری که از آن به عنوان آخرین پایگاه مهم داعش در موصل نام برده می‌شد و ابوبکر بغدادی برای نخستین‌بار در آنجا ظاهر شده بود، بغداد رسما از پایان کار داعش در این شهر خبر داده است. نیروهای ارتش عراق پس از اعلام ورود به محوطه مسجد النوری و پاکسازی آن منطقه از نیروهای داعش تاکید کرده‌اند تا دستگیری و از بین بردن معدود اعضای باقیمانده این گروه در موصل به عملیات خود ادامه می‌دهند.  مسجد النوری و گلدسته خمیده آن ملقب به حدبا که از بناهای تاریخی شهر موصل به شمار می‌رفت 21 ژوئن توسط نیروهای داعش منفجر و به کلی تخریب شد. این مکان همچنین به عنوان محل اعلام خلافت ابوبکر بغدادی، سرکرده اصلی و رهبر گروه داعش شهرت یافته بود.

 راه دراز پیروزی

محمد بدیر، سرمقاله‌نویس روزنامه الاخبار لبنان در مطلبی با عنوان «پس از موصل» نوشته است: «فارغ از اقدام شتاب‌زده حیدر العبادی در اعلام پایان داعش که به دلایل سیاسی داخلی انجام شد، فتح مسجد جامع النوری به دست نیروهای عراقی مرحله مهمی در مسیر جنگ با این گروه تروریستی به شمار می‌آید چرا که تاسیس «دولت خلافت» از این مکان اعلام شده بود. با این وجود بین آزادسازی موصل و پایان هیمنه داعش فاصله‌یی هست که به نظر نمی‌رسد به این راحتی پیموده شود. داعش در موصل سقوط کرد همان‌طور که قبل از آن، داعش فلوجه و الرمادی و بیجی و تکریت و جرف الصخر و مناطق دیگر سقوط کرده بود، اما نباید فراموش کرد که داعش پیش از سیطره بر مناطق جغرافیایی و پس از آن، برای پیروان و حامیانش یک طرح و ایده بود و با توجه به 6ماه زمان بردن آزادی موصل، می‌توان پیش‌بینی کرد که آزادسازی مناطق دیگر باقیمانده مانند تلعفر و صحرای نینوا و استان الانبار به این زودی‌ها محقق نخواهد شد. »

ائتلاف ضد داعش تحت امر امریکا نیز اعلام کرده که تا پایان عملیات نهایی علیه این داعش هنوز راه درازی در پیش است. رایان دیلون، سخنگوی ائتلاف ضد داعش گفته است: «اعلام رسمی بازپس‌گیری موصل از سوی دولت عراق انجام خواهد شد و من نمی‌توانم به جای بغداد تاریخ آن را تعیین کنم اما به نظرم این اتفاق طی چند روز آتی و نه چند هفته آتی محقق خواهد شد.» دیلون با اشاره به حضور غیرنظامیان و نیز وجود موانع و شبه‌نظامیان در تمام بخش‌های موصل گفته است: «این امر پیشروی نیروهای عراقی در خیابان‌های باریک را بسیار دشوار کرده است. همچنین هنوز تعدادی از داعشی‌ها در بیمارستانی در شمال موصل و در بخش قدیمی این شهر حضور دارند اما ارتباطات میان این دو منطقه با یکدیگر قطع شده است.»

دیلون همچنین با اشاره به اینکه داعش هنوز پایگاه‌های دیگری در عراق دارد، گفته که تعیین هدف دوم در تلعفر، حویجه یا الانبار برای مبارزه نبرد با داعش تصمیمی است که به دولت عراق بر می‌گردد. این مقام امریکایی گفته است: «آنچه داعش از آن به عنوان پایتخت خلافت خود یاد می‌کند یعنی شهر رقه در سوریه نیز همزمان با اینکه داعش برخی مناطق تحت کنترلش را از دست می‌دهد و اعضای این گروه تروریستی روحیه خود را می‌بازند، از داخل و خارج در حال فروپاشی است. » در همین حال یک منبع در استان نینوا اعلام کرده داعش با اعتراف به شکست خود در موصل، شهر تلعفر را به عنوان مرکز موقت فرماندهی خود معرفی کرده است. به گزارش سومریه‌نیوز، این منبع محلی گفته که ابوالبراء الموصلی، یکی از رهبران داعش به شکلی غافلگیرانه به شکست خود در موصل اعتراف کرده است.

این اعتراف در حالی انجام شده که داعش بارها سقوط موصل به دست نیروهای امنیتی مشترک عراق را تکذیب کرده و با انتشار فایل‌هایی ویدیویی تلاش کرده بود، نشان دهد که هنوز نیروهایش در اطراف مسجد النوری حضور دارند.

 مسدود شدن آخرین مسیر فرار

یک روز پس از اعلام پایان خلافت داعش در عراق، ائتلاف مورد حمایت امریکا در سوریه اعلام کرد که محاصره رقه، مقر اصلی داعش در سوریه نیز کامل شده است. شهر رقه سوریه، در کنار موصل در عراق که تقریبا به‌طور کامل از وجود داعش پاکسازی شده، مهم‌ترین مقر داعش محسوب می‌شود. به گفته منابع کردهای سوریه، هنوز هم دست‌کم ۴ هزار جنگجوی داعش در رقه به سر می‌برند.  به گزارش دویچه‌وله، حدود سه هفته پیش ائتلاف «نیروهای سوریه دموکراتیک» برای نخستین‌بار وارد مقر اصلی داعش در سوریه شده و مناطقی از حوزه تسلط آنان را به زیر کنترل خود در آوردند. آنها ششم ژوئن حمله برای آزادسازی رقه را آغاز کرده بودند.

«نیروهای سوریه دموکراتیک» ائتلافی است بیشتر متشکل از شبه‌نظامیان کرد و با مشارکت شماری از نیروهای عرب و نیز آشوری، ارمنی و ترکمن که پس از تسلط داعش بر بخش‌هایی از سوریه تاسیس شد. این نیروها به عنوان بزرگ‌ترین ائتلاف مورد حمایت امریکا در سوریه، از پشتیبانی سیاسی و تسلیحاتی واشنگتن برخوردار هستند.

شهر رقه ابتدا تحت کنترل مخالفان دولت سوریه بود، اما در ۲۰۱۴ پس از جنگ میان «ارتش آزاد سوریه» و نیروهای داعش و شکست ارتش آزاد (مخالفان بشار اسد) به تصرف نیروهای داعش درآمد و به عنوان پایتخت خلافت این گروه تروریستی معرفی شد. در روزهای آغازین تسلط داعش بر رقه، حدود ۳۰۰هزار نفر در این شهر زندگی می‌کردند که ۸۰ هزار نفر از آنان را آوارگان دیگر مناطق سوریه تشکیل می‌دادند. در ماه‌های گذشته اما هزاران غیرنظامی رقه را ترک کرده‌اند. طبق آخرین برآورد سازمان ملل متحد، در حال حاضر باید حدود ۱۶۰هزار نفر در این شهر سکونت داشته باشند.

 

 

 

ارسال نظر