اعلام جزئیات بخشنامه جدید رویه‌های صادراتی

۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۹۹۱

تعادل   گمرک ایران جزئیات بخشنامه جدید رویه‌های صادراتی در راستای تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی که منجر به بهبود فضای کسب و کار خواهد شد را برای اجرا از 17 تیرماه جاری در قالب 14 بند ابلاغ کرد. متن کامل بخشنامه به گمرک ایران به شرح زیر است: بر اساس بند اول این ابلاغیه، مسیر اظهارنامه‌های صادراتی در سه بخش کنترل سطح یک (سبز)، کنترل سطح دو (زرد) و کنترل سطح سه (قرمز) دو سیستم انتخاب مسیر تعیین می‌شود. در بند دوم نیز آمده است که واحدهای تولیدی در صورت تمایل می‌توانند در زمان اظهار محموله‌های صادراتی خود، آیتم «ارزیابی در محل» را انتخاب کنند؛ چراکه انتخاب این آیتم به منزله درخواست سیستمی ازریابی در محل است تا در صورت تعیین مسیر کنترل سطح سه، عملیات ارزیابی در محل انجام شود. همچنین بند سوم ابلاغیه در خصوص اظهارنامه‌های صادراتی است که در کنترل سطح یک و کنترل سطح دو قرار گرفته‌ یا محموله‌های صادراتی متقاضی ارزیابی در محل که در کنترل سطح سه قرار می‌گیرند. بنا بر این بند، نیازی به ورود حامل‌ها به داخل گمرک مبدا صادرات (به استثنای اظهارنامه‌هایی که گمرک مبدا و مرز خروج یکسان باشد) و نیز نیازی به توزیع در گمرک مبدا (داخلی) نیست. در بند چهارم این بخشنامه آورده شده، در سامانه جامع امور گمرکی، فرآیندهای کارشناسی و ارزیابی ادغام شده و بررسی اظهارنامه‌ها در یک مرحله انجام می‌شود. بر اساس بند پنجم، بررسی اسنادی اظهارنامه‌های کنترل سطح دو توسط گمرک مبدا‌ انجام می‌شود.

از سوی دیگر بند ششم این ابلاغیه در خصوص حامل‌های مربوط به اظهار کالاهای کنترل سطح یک و کنترل سطح دو است که بر این اساس، در این دو سطح، الزامی به الصاق پلمب نخواهد بود. در بند هفتم آمده است: به استثنای اظهارنامه‌هایی که در مسیر کنترل سطح سه قرار گرفته و در گمرک داخلی تشریفات گمرکی آنها صورت می‌گیرد، در سایر موارد در خروجی گمرکات مبدا غیرفعال است. همچنین بر اساس بند هشتم، در اظهارنامه‌های (ارزیابی در محل) که در کنترل سطح سه قرار می‌گیرند، الصاق پلمب و ثبت شماره آن توسط گمرک مبدا صادرات صورت می‌گیرد. بند نهم ابلاغیه به اظهارنامه‌های صادراتی که در کنترل سطح یک یا دو قرار گرفته یا محموله‌های صادراتی متقاضی ارزیابی در محل که در کنترل سطح سه قرار می‌گیرند، اشاره می‌کند و اطلاعات مربوط به حامل‌ها و بیجک‌ها را منوط به ثبت اطلاعات توسط صاحب کالا یا اظهارکننده‌ در سیستم پنجره واحد تجارت فرامرزی می‌داند. بند دهم ابلاغیه در ارتباط با کلیه‌ محموله‌های صادراتی است که در گمرکات داخلی اظهار می‌شوند و مطابق ضوابط جاری، صادرات آنها موکول به اخذ مجوز یا گواهی از سازمان‌های همجوار است، بر این اساس، ‌سیستم تا وصول مجوز موردنیاز، اجازه ثبت اطلاعات حامل را به صاحب کالا (اظهارکننده) نخواهد داد. در بند یازدهم این ابلاغیه آمده است که در مورد کالاهای مشمول کنترل سطح یک و کنترل سطح دو که از گمرکات مبدا به گمرکات مرزی ارسال می‌شود، اعم از اینکه به صورت یکسره یا ترانشیتمنت از کشور خارج می‌شوند، الصاق پلمب (عنداللزوم)، کنترل و بررسی کالا با اظهارنامه در مرز خروجی صورت می‌گیرد و در خصوص کالاهای مشمول کنترل سطح سه نیز طبق مقررات مربوطه اقدام می‌شود.

بر اساس بند دوازدهم، در صورت کشف هرگونه مغایرت در اطلاعات مندرج در اظهارنامه‌های صادراتی، ویرایش اطلاعات اظهارنامه پس از بررسی و تایید طبق مقررات توسط گمرک مرز خروج، در همان گمرک مرزی قابل انجام بوده و نیازی به بازگردانی اظهارنامه به گمرک مبدا صادرات نیست. همچنین بر اساس بند سیزدهم، صدور پروانه الکترونیکی صادرات، موکول به تایید خروج محموله از مرز خواهد بود. بند چهاردهم ابلاغیه نیز در خصوص، نحوه اعلام وصول سیستمی محموله‌های صادراتی در گمرک مرز خروج است که مواردی را در بر می‌گیرد: الف) در گمرکات دریایی، تسویه وزنی در خصوص کالاهای فله با استفاده از اطلاعات «درافت سوروی»، کالاهای مایع با استفاده از اطلاعات «اولیگج سوروی» و مابقی کالاها بر اساس وزن مندرج در مانیفست صورت گرفته و تاییدیه خروج پروانه بر اساس پروانه حرکت (پاس خروجی) کشتی صورت می‌گیرد. ب) در گمرکات زمینی (اعم از اینکه به صورت یک‌سره یا ترانشیتمنت باشد)، تسویه وزنی و تاییدیه خروج پروانه باید بر اساس کامیون‌های خروجی از در خروج مرزی صورت گیرد.

 

ارسال نظر