تشکیل کابینه بر اساس مطالبه مجلس

۱۳۹۶/۰۴/۰۱ - ۰۰:۱۰:۰۱
کد خبر: ۱۰۱۷۵۴
تشکیل کابینه بر اساس مطالبه مجلس

مجید انصاری: برخی کانون‌ها نسبت به تخریب دولت کوتاهی نکردند

گروه ایران|

معمولا جلسات مشترک خبرنگاران با اعضای کابینه بستگی به موضوعات روز جامعه با دستور کارهای مشخصی آغاز می‌شود. موضوع حمله موشکی ایران علیه تروریست‌های داعش و تغییر و تحولات احتمالی کابینه و بحث تفکیک وزارتخانه‌های اقتصادی، دو سوژه اصلی خبرنگاران در نشست روز گذشته حیاط دولت بودند که در جریان گفت‌وگو با دولتمردان مطرح شدند تا پاسخ‌های مناسب به آنها داده شود.  در شرایطی که خبرنگاران حوزه دولت در آفتاب سوزان تابستانی در حیاط دولت انتظار می‌کشیدند؛ آرام آرام چهره زنگنه و آخوندی نمایان شد که برای ایستادن روبه‌روی خبرنگاران پله‌های ساختمان ریاست‌جمهوری را طی می‌کردند. بعد از گروه اولیه چهره‌هایی چون حسینعلی امیری معاون پارلمانی و مجید انصاری معاون حقوقی رییس‌جمهوری هم که دوشادوش هم حرکت می‌کردند به جمع گروه اولیه اضافه شدند.  صالحی‌امیری، سیف، نوبخت، چیت‌چیان هم لحظاتی بعد به جمع اعضای کابینه در حیاط دولت اضافه شدند. چهره جالب توجهی که چند هفته است در جلسات هیات وزیران مشاهده می‌شود، محمدعلی نجفی است که فعلا در شمایل مشاور رییس‌جمهور در مقابل خبرنگاران می‌ایستد، اما قرار گرفتن نام نجفی در لیست احتمالی وزرای کابینه و نامزدی او برای پست شهرداری تهران از سوی شورای پنجم باعث شده تا خبرنگاران اخبار جدید تغییرات کابینه را از او جست‌وجو کنند.

 

در میان گفت‌وگوهای سیاسی و اقتصادی موضوع تفکیک برخی وزارتخانه‌های اقتصادی (نوبخت و آخوندی)، چرایی کاهش قیمت نفت (زنگنه) سرانجام شبکه ملی اطلاعات (واعظی) و... مهم‌ترین موضوعاتی بودند که از سوی خبرنگاران مطرح شدند و چهره‌های دولتی به آنها پاسخ دادند.

 تفکیک وزارتخانه‌ها کمک به تخصصی شدن آنهاست

موضوع تفکیک وزارتخانه‌هایی که در زمان دولت قبلی بدون بررسی‌های کارشناسی در مسیر ادغام قرار گرفتند، یکی از پرسش‌های مشترک خبرنگاران از سخنگوی دولت است.

نوبخت درباره این موضوع گفت: در چهار سال گذشته نشان داده شد که برخی ادغام وزارتخانه‌ها با توجه به وضعیت ساختار اداری ما ناهماهنگ است.او با اشاره به ساختار اقتصادی برخی کشورها که به‌طور عمده به صورت خصوصی اداره می‌شود، افزود: در این کشورها، دولت فقط سیاست‌گذار است، پس دولت می‌تواند با ادغام حوزه‌های مختلف سیاست‌گذاری کند اما در کشور ما که بخش قابل توجهی از اقتصاد آن توسط دولت اداره می‌شود، بسیار زود است که بخواهیم از طریق ادغام این کار را انجام دهیم. سخنگوی دولت اضافه کرد: چهارسال گذشته نشان داد که ادغام وزارتخانه‌های مسکن و راه و ترابری با توجه به اینکه مقوله مباحث عمرانی عمدتا در وزارت راه و ترابری و مباحث مسکن و شهرسازی در داخل شهرهاست و همه اینها به نوعی توسط دولت اجرا و اعمال می‌شود، غیرقابل کنترل است و کسی که هر دو امر را بخواهد، مدیریت بکند با دشواری مواجه می‌شود.

او تاکید کرد: از این رو دولت به این نتیجه رسید که برای چابک کردن فعالیت‌ها با توجه به اینکه در آن زمینه هم اقدام شد و تعداد نیروی انسانی ما تقلیل پیدا نکرد و فقط تجمیع شد، اگر تفکیک بشود و بالای سر هر کاری وزیر به‌صورت تخصصی اقدام کند، بهتر است. سخنگوی دولت تصریح کرد: به همین دلیل، تفکیک وزارتخانه‌ها به مجلس محترم تقدیم شد و در حال حاضر هم در حال بحث و بررسی است که انتظار می‌رود، نمایندگان بتوانند با تسریع بیشتری در فعالیت‌ها و بررسی این لایحه به صورت خارج از نوبت شرایطی را به نحوی ایجاد کنند که دولت دوازدهم بر اساس همین تفکیک‌ها شکل بگیرد. نوبخت اضافه کرد: در حال حاضر می‌خواهیم وزیری را از سوی دولت به مجلس معرفی کنیم که اگر این وزارتخانه‌ها تکلیفشان روشن شود، بهتر می‌شود عمل کرد و دولت باثبات بیشتری کارهای خود را پیش خواهد برد.

 نظر دولت در خصوص تفکیک

در شرایطی که نوبخت اعلام می‌کند که تمام برنامه‌های اجرایی برای تفکیک وزارتخانه‌ها آماده است، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به عنوان وزیر یکی از وزارتخانه‌هایی که در مسیر این تفکیک قرار دارد، اظهار کرد: قاعدتا نظر دولت باید در این زمینه اجرا شود وتمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها موظف هستند که مصوبات دولت را اجرا کنند.

عباس آخوندی در ابتدای اظهاراتش به حضور اعضای کابینه در راهپیمایی روز قدس اظهار کرد: قطعا با توجه به شرایط جدید منطقه و تجاوزی که داعش به پشتوانه قدرت‌های بزرگ در ایران انجام داد، امسال علاوه بر همه اهداف و آرمان‌هایی که در ارتباط با بحث فلسطین و مبارزه با رژیم‌صهیونیستی وجود داشته، در وضعیت ویژه‌تری هستیم و ان‌شاءالله همه مردم ایران به صورت یکپارچه در مراسم روز قدس شرکت می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص بحث تفکیک وزارتخانه‌ها اظهار کرد: قاعدتا نظر دولت باید در این زمینه اجرا شود. آخوندی همچنین با اشاره به عملیات موشکی سپاه پاسداران علیه تروریست‌ها گفت: بازتاب این موضوع میان مردم ایران و صحنه جهانی نشانه وحدت ملی و قدرت ایران بود.

 برخی کانون‌ها در تخریب دولت کوتاهی نکردند

اما صحبت‌های مجید انصاری درباره برخی کانون‌های تخریب که دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دولت را مورد تخریب قرار می‌دهند، حاوی نکاتی است که باید به صورت موشکافانه بررسی شوند.

معاون حقوقی رییس‌جمهور در رابطه با هجمه‌های وارده به دولت یازدهم در ماه‌های پایانی کار آن گفت: این موضوع تازگی ندارد و متاسفانه کانون‌هایی از سر حسادت، کج‌فکری و کوته‌فکری یا هر عنوان دیگری در چهار سال گذشته هیچ‌گاه از کارشکنی و تخریب دولت و آقای رییس‌جمهور کوتاهی نکرده‌اند.

او ادامه داد: همه مردم شاهد هستند که این کانون‌ها با رسانه‌های گسترده‌یی که این جریانات در اختیار داشتند و عمدتا از پول و جیب مردم اداره می‌شوند در حقیقت علیه مردم توطئه کرده و توطئه می‌کنند.

معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه آنها هیچ‌گاه به اصول اخلاقی انتقاد پایبند نبوده‌اند و هرگز رفتار انتقادآمیز نداشته‌اند بلکه رفتار تهمت‌آمیز و اتهام‌افکنی داشتند، اظهار داشت: با کمال تاسف بعد از انتخابات نیز با وجود اینکه مردم اقبالی شکوهمند و حماسی برای دور دوم آقای روحانی را با رایی بیش از مرحله اول انتخاب کردند، این جریانات به جای درس گرفتن از انتخابات همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

انصاری با بیان اینکه ما امیدواریم این افراد شرایط کشور و منطقه را درک کنند و به دولت منتخب مردم کمک کنند، خاطرنشان کرد: آقای روحانی بعد از انتخابات رییس‌جمهور همه مردم ایران است و عقل و انصاف و قانون حکم می‌کند همه دولت منتخب مردم را کمک کنند تا بتواند در ادامه خدمات ارزشمند دولت یازدهم، در دولت دوازدهم نیز گام‌های بلندتر و سریع‌تری در جهت پیشرفت و توسعه و عمران کشور بردارد.

 مطالبات نمایندگان برای تشکیل کابینه

جهت‌گیری پرسش‌های خبرنگاران از حسینعلی امیری با توجه به دامنه مسوولیت‌هایش در معاونت پارلمانی رییس‌جمهور حال و هوای پارلمانی دارد. امیری تاکید می‌کند که رییس‌جمهوری در چیدمان ترکیب وزرایش قطعا مشورت‌های مجلس و نمایندگان را مورد توجه قرار می‌دهد تا با شکل‌گیری یک کابینه تخصصی و کارآمد زمینه تحقق وعده‌های رییس‌جمهور فراهم شود.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در همین خصوص گفت: رییس‌جمهور در معرفی اعضای کابینه ذائقه مجلس شورای اسلامی را در نظر می‌گیرد.

حسینعلی امیری درباره زمان احتمالی معرفی کابینه جدید در مجلس دهم اظهار داشت: دولت با مجلس تعامل دارد و در خصوص طرح، لوایح و آنچه کار مشترک این دو قوه است را با مجلس مشورت می‌کند. او بیان داشت: کسانی که بتوانند از عهده حل مشکلات در حوزه مربوطه خود بربیایند، موضوعی است که مورد توجه قرار می‌گیرد و در معرفی کابینه رییس‌جمهور به ذائقه مجلس توجه خواهد داشت.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور با اشاره به عملیات موشکی سپاه خاطرنشان کرد: دولت‌ها وظیفه دارند از شهروندان خود دفاع کنند، تعدادی از هموطنان ما مورد حمله ناجوانمردانه داعش قرار گرفتند و قطعا دولت و نظام جمهوری اسلامی وظیفه دارند از شهروندان خود دفاع کنند.

 فاز 3 شبکه ملی اطلاعات به زودی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امیدوارم تا یک ماه آینده فاز 3 شبکه ملی اطلاعات به بهره‌برداری برسد. محمود واعظی نیز با اشاره به اقدامات اخیر وزارتخانه متبوع خود و شبکه ملی اطلاعات گفت: در حال حاضر آخرین مراحل دو پروژه بزرگ را طی می‌کنیم که یکی از این پروژه‌ها فاز 3 شبکه ملی اطلاعات است که جلسات مربوط به آن برگزار شده و امیدواریم تا پایان تیرماه فاز سوم آن را به بهره‌برداری برسانیم.

او افزود: با همکاری وزارت علوم خدمات بخش شبکه علمی کشور را مورد هماهنگی قرار دادیم، امیدواریم طی دو هفته آینده آن را به بهره‌برداری برسانیم؛ همچنین تا 6هفته آینده دولت الکترونیک به نتیجه خواهد رسید.

واعظی درباره عملیات موشکی سپاه به مقر فرماندهی داعش در سوریه اظهار داشت: معتقدم این اقدام، اقدامی بجا و بزرگ بود، به هرحال باید نشان دهیم زمانی که امنیت کشورمان توسط گروه‌های تروریست در خطر است در داخل و خارج مرزهای کشورمان می‌توانیم با دشمنان برخورد کنیم. او در تشریح شبکه ملی اطلاعات تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات، شبکه بزرگی است و از اولویت‌های جدی دولت شناخته می‌شود، عملا سال گذشته گام‌های موثری در این زمینه برداشته شد و فاز اول آن در شهریور ماه و فاز دوم در دهه فجر به بهره‌برداری رسید لذا امیدوارم فاز 3 این شبکه طی یک ماه آ‌ینده به بهره‌برداری برسد. واعظی درباره نتایج به دست آمده از شبکه ملی اطلاعات گفت: تقریبا تمام اقداماتی که در کشور انجام می‌شود در چارچوب شبکه ملی اطلاعات است نمونه این موضوع طرح سرشماری بود که به خوبی و با سرعت قابل قبولی انجام شد. همچنین انتخابات اخیر بر این اساس صورت گرفت و مردم مطمئن بودند که هر فردی فقط یک بار می‌تواند رای دهد. او افزود: زمانی که شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شده مردم می‌توانند به راحتی سرویس‌های مختلفی را با کیفیت و سرعت بالا دریافت کنند.

 بودجه دولت برای پیشگیری از حوادث امنیتی

دولت با اختصاص مبلغ ۷۵۰میلیارد ریال اعتبار به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد. هیات وزیران در جلسه دیروز به ریاست روحانی به وزارت امور خارجه اجازه داد، سهمیه و حق عضویت دولت ایران بابت مخارج سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی در سال 1396 (2017) را پرداخت کند.

سازمان برنامه و بودجه کشور نیز موظف شد در تخصیص اعتبار مربوط به گونه‌یی عمل کند که سهمیه، حق عضویت و تعهدات سالانه یاد شده به موقع پرداخت شود.

تهاتر مطالبات و بدهی‌های تعدادی از شرکت‌های خصوصی و دولتی با سازمان‌های خصوصی‌سازی و امور مالیاتی کشور با تصویب دولت، مطالبات شرکت‌های شیراز مکانیک، پرشیان فولاد، موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، موسسه صندوق بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، گهر انرژی سیرجان، ایران ترانسفو، فارس گاز پاورپلنت، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، تعاونی کارکنان نیروگاه یزد و پرشیان انرژی جی از شرکت‌های دولتی با بدهی همان شرکت‌ها به سازمان‌های امور مالیاتی کشور و خصوصی‌سازی به مبلغ 4766 میلیارد و 85 میلیون و 784 هزار و 955 ریال تهاتر شد.

 

 

ارسال نظر