متنوع‌سازی سبد صادرات نفت خام ایران

۱۳۹۶/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۶۶۶

شانا| مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از برنامه‎ریزی برای تنظیم و هدفمندسازی سبد صادرات نفت خام کشور خبر داد. او دیروز سه‌شنبه، 30 خردادماه در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت Eni ایتالیا در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: با ایجاد و تنظیم سبد صادرات نفت خام، مشخص می‎شود چه میزان نفت در قالب چه مدلی به کدام کشورها عرضه شود و این اقدام افزون بر ایجاد موازنه در عرضه نفت به کشورهای مختلف، از ایجاد تغییرات ناگهانی در روند صادرات و یا وابسته شدن کشور به تقاضای نفت برخی شرکت‎ها جلوگیری می‎کند. وی ظرفیت تولید نفت ایران را حدود 4میلیون بشکه در روز خواند و ادامه داد: در ماه گذشته، 50 درصد محموله‌های صادراتی نفت خام ایران روانه بازارهای اروپا شد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: بر اساس قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران ظرفیت‎سازی می‎کند و میزان تولید و صادرات که مبحث حاکمیتی است از سوی وزارت نفت مشخص و اعلام می‎شود.

معاون وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره مذاکره با شرکت دانمارکی مرسک برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی گفت: مدل فنی ارائه شده از سوی مرسک بررسی شد و کارشناسان ما دیدگاه‎های پیشنهادی خود را روی این مدل ارائه کرده‎اند. کاردر گفت: تاکید ما بر این است که با توجه به مشترک بودن مخزن، سرعت تخلیه افزایش یابد. وی با بیان اینکه تاکنون جز مرسک، شرکت دیگری برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی ابراز تمایل نکرده است، ادامه داد: لایه نفتی میدانی تکنیکال است و مرسک تجارب خوبی در این زمینه دارد. کاردر درباره قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی که بر خلاف برخی شنیده‎ها طی روزهای اخیر امضا نشد، توضیح داد: متن این قرارداد نهایی شده است و با دریافت برخی مجوزهای باقیمانده و هماهنگی میان مدیران ارشد شرکت‎های طرف قرارداد برای حضور در مراسم، این قرارداد ظرف هفته‎های آینده امضا می‎شود. وی یادآور شد: شرکت ملی نفت ایران و شرکت‏‌های طرف قرارداد، پیش از امضای قرارداد، مجوزهای لازم را از ارگان‎های مختلف دریافت می‎کنند و به این ترتیب قرارداد بلافاصله پس از امضا وارد مرحله اجرا می‎شود. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره مناقصه میدان آزادگان نیز توضیح داد: به جای اینکه اسناد مناقصه برای همه شرکت‎ها ارسال شود، نامه‎یی ارسال شد تا بر مبنای آن، شرکت‎هایی که تمایل به حضور در مناقصه آزادگان دارند، اعلام آمادگی کنند و پس از نهایی شدن این کار مناقصه محدود برگزار می‎شود.

وی با بیان اینکه فرآیند این کار چند هفته‎یی زمان می‎برد، عنوان کرد: همچنین از آنجا که برخی شرکت‌کنندگان در مناقصه پیش از این با شرکت ملی نفت ایران تفاهمنامه امضا نکرده‎اند و طبیعی است مطالعات فنی آنها چند ماه زمان ببرد، بعید است قرارداد میدان آزادگان در این دولت امضا شود. کاردر در پاسخ به پرسشی درباره همکاری‎های مشترک ایران با کشورهای همسایه برای توسعه صیانتی مخازن مشترک نیز توضیح داد: قطر در این زمینه درخواست تشکیل کمیته‎یی مشترک داشت و نخستین جلسه این کمیته نیز برگزار شده است؛ همچنین با عراق نیز جلسه مشترکی برگزار شده است. وی یادآور شد: ایران از همکاری در این زمینه استقبال می‏‌کند زیرا دوطرف از این همکاری منتفع می‎شوند.

 

 

ارسال نظر