ناتوانی نماگرهای بورس برای فتح قله‌های جدید

۱۳۹۶/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۲۴۷

روزنامه 25 خرداد

گروه بورس  علی رمضانیان

روز گذشته بازار سرمایه با افزایش تقاضا روبه‌رو شده و در اغلب گروه‌های بورسی و نمادهای تاثیرگذار شاهد صف‌های خرید هرچند کم‌حجم بودیم. این روند صعودی تقاضا در حالی صورت می‌گیرد که طی 10روز گذشته شاخص کل یک هزار و 729 واحد افت کرده و از رقم 81 هزار و 194 واحد به 79 هزار و 465 واحد رسیده است.

به گزارش «تعادل» افزایش تقاضا روی برخی نمادها در حالی رخ داد که شاخص کل رشد چندانی را تجربه کرده است. نمادهای «حکشتی» با 49واحد منفی، «پارسان» با 21واحد منفی، «شاراک» با 15 واحد منفی و «جم» با 8 واحد منفی، مانع از رشد بیش از 38 واحدی شاخص کل شدند. از سوی دیگر نمادهای پالایشی به دلیل افت بهای نفت در سطح بین‌المللی شاهد عرضه‌های سنگین بودند. در مقابل اغلب نمادهای گروه خودرویی در روز گذشته با افزایش تقاضا روبه‌رو شدند و این موضوع سبب شد تا بازار سرمایه با پویایی خاصی روبه‌رو شود تا جایی که اغلب نمادهای این صنعت تقاضای خرید داشتند.

کامران قزل‌گل در این ارتباط به «تعادل» گفت: عدم افزایش سودآوری بیشتر شرکت‌ها با وجود قراردادهایی که بعد از برجام منعقد کردند، سبب کاهش اعتماد به صورت‌های مالی شرکت‌ها شده است تا جایی که اغلب نمادها پس از مجمع و بازگشت به تابلو با عرضه شدید روبه‌رو می‌شوند. این کارشناس افزود: تا زمانی که آینده نرخ دلار و یکسان‌سازی آن تعیین نشود و همچنین شرایط بانک‌ها و قراردادهای خارجی مشخص نشود، نمی‌توان امید چندانی به رشد نماگرهای بورسی داشت.

قزل‌گل در نهایت معتقد است که کمبود نقدینگی مهم‌ترین عامل کم‌رونقی بازار در هفته‌های اخیر شده اما با این وجود دولت درصدد است تا مجددا اوراق خزانه را که مخل معاملات سهام است را در بازار راه‌اندازی کند.

مهران اعجمی از دیگر کارشناسان بازار سرمایه نیز در این باره به «تعادل» گفت: بازار در هفته‌های گذشته به دلیل اخبار سیاسی با افت روبه‌رو شد. در واقع در هفته‌یی که گذشت از ابتدای هفته سایه تحریم‌های جدید امریکا بر بازار افکنده شده بود و عملیات تروریستی داعش هم مزید بر علت شد تا یک هفته منفی را پشت سر بگذاریم. وی افزود: آخر هفته با توجه به اینکه کنگره امریکا رای‌گیری را به تعویق انداخت و شنیده‌ها حکایت از کمرنگ بودن تحریم‌ها داشت و در مقابل اتحادیه اروپا مجددا حمایت از برجام را تاکید کرد، اندکی بازار متعادل شد.

این کارشناس در ادامه گفت: طی دو روز گذشته بازار نسبتا شرایط بهتری پیدا کرد؛ خصوصا گروه خودرویی و فلزی‌ها و تک‌سهم‌ها با صف خرید هفته را به پایان رساندند. بنابراین برای هفته آینده در صورتی ‌که اتفاق یا خبر منفی به بازار نرسد، انتظار می‌رود بازار با شیب ملایمی به سمت بالا حرکت کند. اعجمی افزود: در گروه پالایش چشم سهامداران به قیمت جهانی نفت و گزارش‌های این شرکت‌هاست که با مشخص شدن نرخ‌ها تکلیف سهامداران این گروه مشخص خواهد شد.

 تاثیر کاهش بهای نفت بر بورس

پس از آنکه آمارها نشان داد که میزان ذخایر نفت امریکا افزایش داشت، قیمت هر بشکه نفت برنت روز گذشته با ۴۷سنت کاهش (معادل یک درصد) به ۴۸ دلار و ۲۵سنت رسید. این کاهش بر شرکت‌های پالایشی بورس تاثیر بدی گذاشت و آنها را با صف عرضه روبه‌رو کرد.

به گزارش «تعادل» و به نقل از رویترز، پس از آنکه آمارها نشان داد که میزان ذخایر نفت امریکا افزایش داشت و اوپک نیز اعلام کرد که با وجود متعهد بودن به اجرای توافق کاهش تولید با افزایش تولید مواجه بوده است، قیمت نفت در بازارهای جهانی در معاملات اولیه دیروز یک‌درصد کاهش یافت. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دیروز با ۴۷ سنت، معادل یک‌درصد کاهش به ۴۸دلار و ۲۵ سنت رسید. قیمت نفت خام امریکا نیز ۵۲سنت، معادل 1.1درصد کاهش داشت و به ۴۵دلار و ۹۴سنت رسید. میزان تبعیت خود اوپک از توافق کاهش تولید زیر سوال رفته و این سازمان اعلام کرده که میزان تولیدش در ماه مه ‌با ۳۳۶هزار بشکه افزایش به 32.15میلیون بشکه در روز رسیده است.

 قیمت سنگ‌آهن به کف ۱۲ ماه اخیر نزدیک شد

به دلیل رسیدن قیمت جهانی سنگ‌آهن به حمایت مهم بر اساس الگوهای تکنیکالی، سهام این گروه با افزایش تقاضا در بازار سرمایه روبه‌رو شد، بر این اساس در آتیه نزدیک انتظار افزایش قیمت وجود دارد. در واقع به دلیل افت شدید سنگ‌آهن در روز گذشته قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین به کمترین سطح قیمت ۱۲ ماه اخیر نزدیک شد و مازاد عرضه و ارزانی سایر مواد اولیه از جمله قراضه بر میزان معاملات سنگ‌آهن اثر منفی گذاشت.

براساس این گزارش، متوسط شاخص قیمت پلاتس برای سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد 1.25دلار هر تن خشک افت داشت و به ۵۴ دلار هر تن خشک سی اف آر تنزل کرد. پیش از این آخرین بار ۲۸ ژوئن ۲۰۱۶ سنگ‌آهن به 53.65دلار هر تن خشک سی اف آر رسیده بود. قیمت قرارداد سوآپ ماه جولای نیز در بورس سنگاپور 1.5دلار افت داشته 53.4 دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شد. موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین همچنان رو به بالاست.

 معاملات درون گروهی

دیروز همچنین بلوک 2.19درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی از طرف شرکت تامین سرمایه سپهر وابسته به بانک صادرات به قیمت پایه هر سهم 83.5 تومان و به ارزش کلی 22 میلیارد و 800 میلیون تومان به صورت یکجا و نقد واگذار شد. روز گذشته در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، 17 میلیون سهم ایران ترانسفو به ارزش بیش از 10 میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده روبه‌رو شد، در سخت‌اژند اما 5 میلیون سهم به ارزش بیش از 1.5 میلیارد تومان کد به کد شد.

 رفت و آمد نمادهای بورسی

همچنین در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های مدیریت انرژی امید تابان هور پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در خصوص افزایش سرمایه و اعمال تصمیمات مجمع مذکور در سامانه معاملاتی و تولید نیروی برق دماوند پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم به تالار شیشه‌یی بازگشتند.

این گزارش می‌افزاید: نماد معاملاتی شرکت شیشه و گاز جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی- عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در خصوص اصلاح اساسنامه نیز در روز گذشته متوقف شدند.

 

ارسال نظر