تمایل 82 درصد بانک‌ها و بیمه‌ها به فناوری‌های نوین مالی

۱۳۹۶/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۲۳۰

روزنامه 25 خرداد

گروه بانک وبیمه    احسان شمشیری

تازه‌ترین گزارش موسسه معتبر پی دابلیوسی (pwc) با عنوان گزارش فناوری مالی جهان که چشم‌انداز بازارهای مختلف را نشان می‌دهد و حاصل نظرخواهی و پیمایش‌های مختلف از مدیران بانکی و بیمه‌یی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی است، حکایت از تمایل بالای غول‌های سنتی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری با رقیبان جوان دارد. موضوعی که تا چندی پیش دور از واقعیت بود، زیرا شاهد مقاومت شدید مدیران سنتی در برابر نیروها و فناوری‌های جدید بودیم.

   به گزارش «تعادل» اخبار و قراردادهای تازه منعقد شده در بنگاه‌های بزرگ داخلی و خارجی فعال در عرصه خدمات مالی، بانکی و بیمه‌یی و شرکت‌های تازه‌کار فناوری مالی نشان می‌دهد که بزرگان صنایع ضرورت همکاری با کوچک‌ترها را درک کرده و آنها را به عنوان همکاران خود تلقی کرده و تلاش می‌کنند تا مشارکت خود را با نوآوران مشابه بیشتر کنند. در این رابطه خبر مشارکت و همکاری بانک کشاورزی با آسان پرداخت شاهدی بر این مدعاست.

موسسه معتبر پی دابلیوسی در گزارش اخیر خود با عنوان گزارش فناوری مالی جهان که حاصل نظرخواهی و پیمایش‌های مختلف از مدیران بانک و بیمه‌یی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی است، آورده است 82درصد از مسوولان مورد پرسش در این گزارش طرحی برای افزایش همکاری با شرکت‌های فناوری مالی طی سه تا پنج سال آینده دارند.

 در این گزارش آمده است: موسسات مالی بزرگ با سرعت از ماهیت فناوری مالی استقبال و به دنبال ایجاد شراکت هستند تا کارکرد عملیات را دقیق‌تر کرده و به نیازهای مشتریان در زمینه خدمات نوآورانه پاسخگو باشند.

این گزارش که حاصل پیمایشی از 1308 مدیر اجرایی در بخش‌های خدمات مالی و فناوری مالی بر اثر فناوری مالی بر بازار در حال افزایش در سراسر جهان است، این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند که این مساله در نمونه شراکت و توان بالقوه و بلندمدت آن بسیار بیشتر شده است HSBC با شرکت TradeShift کاملا مشهود است.

در همین حال، مسوولان شرکت‌ها نیز نیاز به رویکردهای جدیدی برای ایجاد تغییر و ارائه نوآوری دارند. تازه‌کارهای فناوری‌های مالی سریعا تشخیص داده‌اند که به حجم قابل توجهی پول نقد و تلاش نیاز است تا پایگاهی میان مشتریان پیدا کرد اما مشارکت با یک شرکت بزرگ می‌تواند به راحتی آنان را به مشتریان نزدیک کند و این ترفند برای رشد آنها مفید خواهد بود. در عین حال، شرکت‌های مالی نیز در تلاش برای نوآوری و تامین نیاز مشتریان خود هستند. برای آنها ارائه محصولات دیجیتالی بسیار پیچیده است. بنابراین ترجیح می‌دهند تا با مشارکت با تازه‌کاران فناوری مالی این مساله را به آسانی حل کنند.

استفاده از فناوری‌های مالی جدید در صنعت بیمه جهان نیز باعث افزایش فروش و رشد تولید حق بیمه‌ها شده است.

بدیهی است که بازار بیمه ایران نیز بی‌تاثیر از بازارهای جهانی نخواهد بود. انتظار می‌رود این روندها برای بازار بیمه ایران نیز برقرار باشد. بنابراین پیشنهاد می‌شود هریک از شرکت‌های بیمه با یک برنامه‌ریزی دقیق خود را برای حضور در رقابت جذب حداکثری مشتریان بالقوه و حق بیمه‌های بیشتر با استفاده از فناوری‌ها و اپلیکیشن‌های جدید آماده کنند.

در این رابطه باید توجه داشت که فین‌تک یا فناوری‌های مالی، صنعتی در فضای اقتصادی است و به کمپانی‌هایی اشاره دارد که با کاربرد تکنولوژی تلاش می‌کنند، خدمات مالی را کارآمدتر کنند.

شرکت‌های فعال در زمینه فناوری‌های مالی عموما استارت‌آپ‌هایی هستند که تلاش می‌کنند خودشان را در سیستم‌های مالی جا بیندازند و شرکت‌های سنتی را به چالش بکشند. اساسا این رویکرد که شرکت‌های فین‌تک زیرمجموعه بانک‌ها یا شرکت‌های فناوری باشند با روح فین‌تک در تضاد است و اگر تصور کنیم، می‌توان خدمات فین‌تک را درون همان کمپانی‌های سنتی ارائه کرد، راه خطا را در پیش گرفته‌ایم.

این عنوان برای نامیدن گستره وسیعی از اپلیکیشن‌های فناورانه به کار می‌رود که در بخش زیادی از ابتدا تا انتهای زنجیره ارزش محصولات مصرفی کاربرد دارند، همین طور تازه‌واردانی که بازیگران فعلی را به رقابت فراخوانده‌اند و نیز برای نامیدن پارادایم‌های جدیدی مانند بیت‌کوین استفاده می‌شود.

استیو دیویس، رهبر فناوری مالی منطقه امی در این رابطه اظهار می‌دارد: استقبال از فناوری مالی به همان میزان به معنای راه‌های مختلف کسب و کار و حل مساله است که به کارگیری فناوری جدید با خود به همراه می‌آورد.

وی در ادامه می‌افزاید: مشارکت و نوآوری فناوری مالی در سطح وسیع به معنای جهش به آخرین فناوری‌ها نیست بلکه یافتن بهترین و کارآمدترین روش جهت ارائه راهکار برای کسب و کار بوده و در نهایت به بهبود خدمت‌رسانی به مشتریان منتهی می‌شود.

نتایج دیگر پیمایش پی دابلیوسی عبارتند از: 88 درصد از مسوولان پاسخ‌دهنده درباره از دست رفتن عواید خود در برابر تازه‌کارهای فناوری مالی دغدغه دارند، 77درصد طرحی برای افزایش نوآوری‌های داخلی دارند، 31درصد در هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، 77درصد از فناوری زنجیره بلوکی به شکلی تا سال 2021 بهره‌مند خواهند شد. پی دابلیوسی به‌طور خلاصه، علت ماهوی این نوع مشارکت‌ها را این‌گونه تبیین می‌کند که تازه‌کاران فناوری مالی تنها به سرمایه نیاز ندارند بلکه آنها به دنبال مشتری هستند.

 

 

ارسال نظر