کابینه بعدی با وزیر بازرگانی

۱۳۹۶/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۱۶۲

وزارت راه و شهرسازی به 2 وزارتخانه تفکیک می‌شود

گروه ایران| مهدی بیک|

 «کابینه دوازدهم با تفکیک وزارتخانه‌های صنعت و راه و شهرسازی معرفی می‌شود.» این عبارات بخشی از اظهاراتی است که نوبخت در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره موضع دولت درباره تفکیک وزارتخانه‌های ادغام شده در زمان احمدی‌نژاد مطرح می‌کند. ادغام‌هایی که از منظر تحلیلگران و کارشناسان نه تنها باری از دوش مشکلات تجار، بازرگانان و تولیدگران برنداشته، بلکه در مواردی خود به باری بر دوش فعالان اقتصادی بدل شده است و باید هرچه سریع‌تر جلو آسیب‌های بیشتر به فضای تولید و بازرگانی کشور گرفته شود.

سخنگوی دولت دیروز، اما با هدف تشریح «آثار و نتایج بودجه95روی زندگی مردم» جلسه هفتگی‌اش با خبرنگاران را نه در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری، بلکه در ساختمان شماره2 سازمان برنامه و بودجه برگزار کرد. ساختمانی که هر بار آقای سخنگو قصد دارد با استفاده از پاورپوینت‌ها و با زبان اقتصادی آمار و ارقام سخن بگوید، برای نشست خبری انتخاب می‌شود.

نوبخت اما با بالا و پایین کردن نمودارها و ارقام بودجه‌یی استدلال می‌کرد که مهم‌ترین شاخصه‌هایی که بر اساس آنها می‌توان آثار بودجه95 روی معیشت مردم را بررسی کرد، مساله مهار تورم، رشد اقتصادی و افزایش اشتغال‌زایی است که دولت با تورم تک‌رقمی، رشد 8درصدی و اشتغال حداقل 700هزار نفر در سال 95 در این شاخصه‌ها عملکرد مطلوبی را از خود به جای گذاشته است.

 بعد از گزارش آقای سخنگو نوبت به خبرنگاران رسید تا پرسش‌های خود را درباره موضوعاتی چون؛ ترکیب کابینه دوازدهم، سوءاستفاده برخی جریانات خاص از رهنمودهای رهبری، حاشیه‌های صندوق ذخیره فرهنگیان، بحران آب و مسائل زیست محیطی و... مطرح کنند.

 تولد دوباره وزارت صنایع و معادن

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره تجربه ناموفق ادغام برخی وزارتخانه‌ها در زمان دولت دهم و ضرورت اصلاح این روش شکست خورده گفت: «در یک مقطع زمانی در قانون برنامه پنجم توسعه 5ساله اعلام شد که برخی وزارتخانه‌ها در راستای چابک‌سازی دولت باید در هم ادغام شوند، پایه اصلی این تغییرات اجرایی و ساختاری از این مصوبه آمده است. در واقع وزارت صنایع و معادن با وزارت بازرگانی ادغام شدند و وزارتخانه جدیدی با عنوان صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد. این فرآیند برای وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی و البته وزارت ورزش و جوانان هم اتفاق افتاد. اما باید ببینیم آیا این تغییرات اولا دولت را چابک‌تر کرده یا اینکه هزینه‌های این بخش‌ها را کاهش داده است؟»

نوبخت در ادامه تاکید می‌کند: «آنچه امروز ما می‌توانیم نسسبت به این ادغام‌ها بگوییم در حوزه نتایج و اجراست. دولت طی 4سال گذشته به این نتیجه رسید که اهداف اصلی این تغییرات نه تنها تامین نشده بلکه گاهی اوقات از اهداف اصلی هم دور افتاده‌ایم. بنابراین بدنه کارشناسی دولت به این نتیجه رسید که در کنار کارآمدی کابینه این تغییرات نیز می‌تواند دولت دوازدهم را برای خدمت‌رسانی بیشتر به مردم یاری کند. بنابراین دولت با این تفکیک‌ها موافقت کرده است.»

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به این پرسش که در برخی کشورها حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت توسط یک وزارتخانه مدیریت می‌شود، گفت: «باید ببینیم که در کدام کشورها با چه وضعیت اقتصادی این ادغام‌ها انجام می‌شود. طبیعی است که کشوری که بخش خصوصی قدرتمند و مسلطی دارد، می‌تواند این تمرکز را داشته باشد، اما شاید اقتصاد ایران چنین ادغامی را هضم نکند.» نوبخت در پایان تاکید کرد: «کار کارشناسی دولت این است که وزارت راه و شهرسازی دوباره به دو وزارتخانه تبدیل شود و همچنین وزارت صنایع و معادن یک وزارتخانه مستقل خواهد بود و مابقی بخش‌ها تحت چارچوب وزارت بازرگانی در صحنه اقتصادی کشور حضور خواهند داشت.»

 ٩٦درصد بودجه سال گذشته تحقق یافت

سخنگوی دولت در ابتدای صحبت‌هایش با ارائه گزارشی از عملکرد بودجه سال 1395 افزود: در بودجه سال گذشته بیش از آنکه اعداد و ارقام مهم باشد، تاثیر آن در زندگی مردم مهم بود.

نوبخت با یادآوری اینکه منابع درآمدی بودجه از محل درآمد مالیات‌ها و واگذاری دارایی سرمایه‌یی و واگذاری دارایی مالی است، خاطرنشان کرد: از محل درآمد مالیات‌ها که ١٥٧هزار میلیارد تومان مصوب شده بود، ١٤٦هزار میلیارد تومان یعنی ٩٣درصد تحقق یافته است. همچنین از محل سهم واگذاری دارایی‌های سرمایه‌یی که ٧٩هزار میلیارد تومان مصوب شده بود، توانستیم ٧٤هزار میلیارد تومان یعنی ٩٤ درصد را تحقق دهیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: سال گذشته از محل سهم واگذاری دارایی‌های مالی که ٥٨هزار میلیارد تومان مصوب شده بود، ٦٣هزار میلیارد تومان یعنی ١٠٨ درصد تحقق یافت. دولت در سال گذشته بدون کسری منابع و مصارف را بالانس کرد.

او در ادامه گزارش عملکرد بودجه‌یی سال گذشته گفت: سال گذشته برای اصلاح نظام بانکی در جهت افزایش قدرت تسهیلات‌دهی 13هزار و 200میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به بانک‌ها کاسته شد و مبلغ 29هزار میلیارد تومان به سرمایه دولت نزد بانک‌های دولتی افزوده شد.

 نوبخت افزود: همچنین در سال گذشته در راستای کاهش بدهی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی 8هزار و500میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران و 2 هزار و 500میلیارد تومان بدهی به شهرداری‌ها، هزار میلیارد تومان کمک به مسکن مهر، هزارمیلیارد تومان به بنیاد مسکن و بنیاد شهید، 400میلیارد تومان به آموزش عالی، 2هزار میلیارد تومان پرداخت پاداش بازنشستگان فرهنگی، 2هزار میلیارد تومان سایر بدهی‌های آموزش و پرورش، 4هزار و 50 میلیارد تومان خرید تضمینی گندم و 8هزار میلیارد تومان به بیمه سلامت که جمعا 39هزار و 150 میلیارد تومان از بدهی‌های دولت تسویه شد.

او درخصوص آثار بودجه نیز توضیح داد: شاخص اقتصادی یک مورد آن رشد اقتصادی است که در سال 94 رشد اقتصادی یک‌درصد بود که در سال 95 رشد اقتصادی به 8.3درصد رسید که بدون احتساب نفت رشد اقتصادی 6.3درصد است و تورم از 11.3 درصد به 6.8 درصد کاهش یافت.

 دولت آینده کارآمدتر و هماهنگ‌تر خواهد بود

سخنگوی دولت با بیان اینکه رییس‌جمهوری به‌طور قطع از تجربه چهارسال گذشته در تشکیل دولت آینده استفاده خواهد کرد، گفت: دولت دوازدهم کارآمدتر، با نشاط‌تر و هماهنگ‌تر خواهد بود.

محمدباقر نوبخت در پاسخ به اینکه گفته می‌شود رییس‌جمهوری در جمع استانداران نسبت به عملکرد برخی وزرا دلخوری داشت و احتمال تغییر 50 درصدی کابینه وجود دارد، اظهارکرد: به جای پرداختن به این نوع درصدها که گمانه‌زنی است، آنچه قطعی است کابینه دوازدهم کارآمدتر، با نشاط‌تر و هماهنگ‌تر خواهد بود. وی افزود: رییس‌جمهوری قطعا از تجربه چهارسال گذشته در تشکیل کابینه جدید استفاده خواهد کرد و اسامی که نام برده می‌شود، گمانه‌زنی و جزو شایعات و غیرقطعی است.

 سوءاستفاده برخی از رهنمودهای رهبری

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر موضوع آتش به اختیار را مطرح کردند اما برخی از این موضوع سوءاستفاده کردند و رفتارهایی علیه دولت دارند، دولت چه موضعی نسبت به این‌گونه سوءاستفاده‌ها خواهد داشت، گفت: این ظلم به رهبری است که عده‌یی از بیانات و رهنمودهای ایشان در جهت خواسته‌های سیاسی خود سوءاستفاده کنند.  

 مشکل ارز پتروشیمی‌ها

سخنگوی دولت در خصوص اقدامات صورت گرفته برای حل مشکل ارزی پتروشیمی گفت: موضوع صادرات محصولات پتروشیمی و استفاده از منابع ارزی آن موضوعی است که در طرف‌های خارجی در بخش قانون مبارزه با پولشویی در حال مذاکره هستیم تا موانع را مرتفع کنیم. نوبخت در پاسخ به اینکه آخرین جلسه کمیسیون بررسی وضعیت برجام چه زمان تشکیل شده است، گفت: در این کمیسیون تنها دولت عضو نیست و از اعضای شورای عالی امنیت ملی و دیگر دستگاه‌ها هم حضور دارند و جلسات آنها مستمر است و به‌طور قاطع و جدی و با تاکید رهبر معظم انقلاب موضوعات را نظارت می‌کنند.

 

 

ارسال نظر