ترسیم مسیر روشن اقتصاد ایران برای توسعه همه‌جانبه

۱۳۹۶/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۰۶۷

 اقتصاد کشورمان در ۴ سال گذشته با وجود همه مشکلاتی که با آن روبه‌رو بوده، در مسیری روشن به سمت توسعه در حرکت است. این را می‌شود از لابلای خبرهای خوب این روزها و نگاهی به آنچه در گذشته در آن گرفتار بودیم با آنچه در

۴ سال گذشته طی کردیم به خوبی فهمید. البته برای دیدن امیدها باید عینک بدبینی و غرض‌هایی را که برخی بر چشم زده‌اند برداشت. دولت یازدهم در مدت فعالیت خود با در پیش‌گرفتن مسیری عقلانی و به دور از هیجان اقتصاد کشورمان را به پیش برد. خرابه‌های گذشته را ترمیم و بازسازی کرد و نشاط و ثبات و امید را به عرصه‌های مختلف برگرداند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، همکاری ایران و اتریش برای ساخت خودروهای کم‌مصرف، انعقاد قرارداد بین هواپیمایی آسمان و بویینگ، رفع مشکلات بانکی بین ایران و اتریش، رسیدن بدهی‌های خارجی کشورمان به زیر ۱۰ میلیارد دلار و فهرستی بلندبالا از اینگونه خبرها که نوید از قرار گرفتن ریل اقتصاد کشور در مسیر درست و حرکت به سمت توسعه و پیشرفت می‌دهد را در همین یکی دو روز خواندیم و این یعنی اقتصاد ایران در حال جهش است.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم در ۴ سال گذشته، ایجاد ثبات اقتصادی در سایه امید و آرامش بوده است. اهمیت این مهم وقتی مضاعف می‌شود که نگاهی کوتاه داشته باشیم به وضعیتی که قبل از سرکارآمدن دولت یازدهم با آن دست به گریبان بودیم. بی‌ثباتی در همه بخش‌های اقتصادی، تلاطم‌های بازار ارز، بی‌انضباطی‌های مالی و هزاران مشکل ریز و درشت دیگر چیزی نبود که بشود به راحتی از آن عبور کرد و به باور عموم کارشناسان اقتصادی دولت یازدهم با وجود درگیر بودن در مهم‌ترین مساله بین‌المللی یعنی مذاکرات هسته‌یی به خوبی و با تکیه بر اعتماد مردم و تلاش شبانه‌روزی مسوولان مختلف بر آن فائق آمد. دولت یازدهم موفق شد تورم افسارگسیخته را تک‌رقمی، نرخ رشد منفی ۷ درصدی اقتصادی را مثبت و تلاطم‌‌های اقتصادی را کنترل کند. دیگر نه از بالا و پایین رفتن نرخ ارز به صورت ساعتی خبری هست و نه از صف‌های طولانی جلو بانک‌ها به امید خرید یک سکه طلا. دیگر اگر به مغازه‌ها برای خرید هر کالایی مراجعه کنید، فروشنده قیمت ساعتی نمی‌دهد. ثبات به معنی واقعی به اقتصاد کشورمان بازگشته و این یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم است.

 افزایش سرمایه‌گذاری

و تحرک اقتصادی

در دولت یازدهم پروژه‌های نیمه‌تمام در بخش‌های مختلف به سرانجام رسید و پروژه‌های جدیدی هم که راه‌اندازی شد در پایان ۴ سال عمدتا به بهره‌داری رسیدند. ستاره خلیج فارس را نمی‌شود از یاد برد. پروژه‌یی مهم که سال‌ها به دلیل مشکلات مختلف مغفول مانده بود و در سایه تمهیدات دولت به بهره‌برداری رسید و تولید مستمر بنزین در این پالایشگاه آغاز شد تا حالا برخی بر سر خودکفا شدن و نشدن در تولید بنزین جنگ رسانه‌یی راه‌ بیندازند. فازهای مختلف پارس جنوبی با بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسید تا کشورمان در برداشت از میدان مشترک با همسایگان به سهمی برابر برسد. قراردادهای متنوع در بخش خودروسازی و سایر صنایع و معادن با طرف‌های خارجی بسته شد تا چرخ‌های اقتصاد کشورمان به حرکت در بیایند. همه اینها در سایه افزایش سرمایه‌گذاری رخ داد. با اقدامات دولت یازدهم میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش کشاورزی به حدود ۳۰۰ برابر رسید و جشن خودکفایی تولید گندم در حالی برگزار شد که ایران ۳ میلیون تن بیش از نیاز مصرفی‌اش گندم تولید کرد در حالی که پیش از سر کارآمدن دولت یازدهم سالانه ۶ میلیون تن گندم وارد شده بود برای رفع نیازهای کشور. واحدهای نیمه کاره مسکن مهر در این دولت ساماندهی و تکمیل شد تا یکی از مخرب‌ترین پروژه‌ها در حوزه مسکن با یک مدیریت درست ساماندهی شود و از زیان‌های بیشتر بر اقتصاد از این ناحیه جلوگیری شود. انضباط مالی به اقتصاد کشورمان بازگشت تا نظام بانکی و مالی کشورمان از خطر ورشکستگی نجات پیدا کند و زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی فراهم شد. هزینه‌های حمل و نقل دریایی کشورمان ۳۰۰درصد کاهش یافت، نوسازی ناوگان هوایی کشورمان آغاز شد و خطوط ریلی یکی پس از دیگری به بهره‌داری رسید.

و حالا به وضعیتی رسیده‌ایم که مدام خبرهای دلگرم‌کننده‌یی می‌شنویم که نشان می‌دهد اقتصاد ایران آماده یک جهش مهم است. مرور تعدادی از این انبوه خبرهای خوب نشان می‌دهد که مسیر عقلانی انتخاب شده برای پیشرفت کشور در حال ثمر دادن است. روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت از همکاری ایران و اتریش در زمینه طراحی یک خودرو کم‌مصرف خبر داد و گفت: «اکنون کارخانه‌یی در استان قزوین برای تولید این خودرو در حال احداث است و پیش‌بینی می‌کنیم تا دو سال آینده آغاز تولید این موتور در ایران رخ خواهد داد. در قالب این مذاکرات مرکز تحقیقات ABL اتریش که سابقه طولانی در طراحی نیروی محرکه و موتور خودرو دارد با یک شرکت ایرانی وارد قرارداد همکاری شده است و در راستای این قرارداد که بیش از یک سال از آن می‌گذرد طراحی موتور مشترک آغاز شده و نمونه آزمایشی آن هم تهیه شده است.» وزیر اقتصاد کشورمان هم با بیان اینکه «اوبر بانک» اتریش به عنوان بزرگ‌ترین بانک این کشور، یک میلیارد یورو جهت تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران اختصاص داده است، از اشتیاق برخی دیگر از بانک‌های اتریشی برای توسعه همکاری با ایران خبر داد. همچنین وزرای دارایی ایران و اتریش در خصوص انجام برخی تغییرات برای امضای توافقنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و توسعه همکاری‌های گمرکی در چارچوب قوانین اتحادیه اروپا به توافق رسیده و طرف اتریشی، پیشنهادات خود را در این زمینه به وزیر اقتصاد ارائه کرده است. مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا از ۲۵میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در خط تولید رینگ آلومینیومی سایپا خرمشهر خبر داد و گفت: «۳۰درصد تولید رینگ آلومینیومی خرمشهر به خارج کشور صادر می‌شود» معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: «اقتصاد ایران با ۴۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی و ۱۷۰ میلیارد دلار مبادلات خارجی، کمتر از ۱۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد.» و رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: «نخستین کشتی حامل محموله گندم استان خوزستان برای صادرات به کشور عمان بارگیری شد.» به نظر می‌رسد اقتصاد کشورمان در سایه تلاش بی‌وقفه مسوولان، اعتماد متقابل بین مردم و دولت و اتخاذ سیاست‌های اصولی و درست در مسیر پیشرفت قرار گرفته و در ادامه روند شاهد افزایش سرعت این حرکت هم خواهیم بود.

 

 

ارسال نظر