دگردیسی سیاسی در فرانسه

۱۳۹۶/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۹۸۸

گروه جهان|

 مرحله نخست انتخابات برای گزینش اعضای مجلس ملی فرانسه یک‌شنبه برگزار شد. تقریبا تمام نظرسنجی‌ها از پیروزی قاطع حزب امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه در این رای‌گیری صحبت می‌کنند. ماکرون برای تصویب قوانین لازم برای اجرای برنامه‌های خود نیازمند اکثریت قاطع در پارلمان است. گفته شده که بیش از ۵۰ هزار نیروی پلیس و ژاندارمری امنیت این رای‌گیری را بر عهده گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، میزان رای‎‌دهندگان در انتخابات پارلمانی فرانسه تا ظهر یک‌شنبه به ۱۹،۲۴درصد رسیده بود. این رقم نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۳ آوریل(28.54) و انتخابات پارلمانی ۲۰۱۲ (21.06) کاهش میزان رأی‌دهندگان در همین ساعت را نشان می‌دهد.

مجلس ملی فرانسه دارای ۵۷۷ کرسی است که 11کرسی آن مربوط به نمایندگان فرانسوی‌های مقیم خارج از کشور است. اینچنین تقریبا برای هر ۱۲۰هزار نفر فرانسوی یک نماینده و یک حوزه انتخابیه وجود دارد.

انتخاب نمایندگان مجلس ملی فرانسه به‌صورت تک نفره اکثریتی در دو مرحله صورت می‌گیرد. در مرحله نخست کسب اکثریت مطلق و در مرحله دوم به دست آوردن اکثریت نسبی برای برگزیده شدن ضروری است. اینچنین برای پیروزی در مرحله اول در یک حوزه انتخابیه باید حداقل ۵۰ درصد آرا را به‌ شرط آنکه حداقل به ۲۵درصد شمار واجدان رای‌دهی ثبت‌نام شده در همان حوزه برسد، کسب کرد. در غیر این صورت، تمام نامزدهایی که رأی آنان بیش از ۱۲. ۵درصد تعداد افراد واجد شرایط رأی‌دهی در آن حوزه انتخابیه است و به هر حال دو نامزدی که بیشترین شمار آراء را به دست آورده‌اند به مرحله دوم انتخابات راه می‌یابند.

در مرحله دوم نامزدی که اکثریت نسبی را فارغ از میزان شرکت‌کنندگان در انتخابات همچنین درصد آرا به دست آورد به مجلس ملی راه می‌یابد. دور دوم رای‌گیری یک‌شنبه آینده(هجدهم ژوئن) برگزار می‌شود. انتظار می‌رود، چهره مجلس ملی آینده فرانسه بعد از انتخابات کنونی تا حدود بسیاری تغییر کند زیرا بیش از 200نماینده کنونی خود را برای مجلس آینده نامزد نکرده‌اند. جنبش سیاسی امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه که از فردای انتخابات ریاست‌جمهوری فعالیت خود را با عنوان«جمهوری به پیش» ادامه می‌دهد، اغلب نامزدهای خود را از میان جامعه مدنی فرانسه انتخاب کرده است.

گفته شده در مجموع 7هزار و 882 نفر نامزد به دست آوردن مقام عضویت مجلس ملی فرانسه شده‌اند که میانگین سنی آنان 48.5سال است. همچنین بیش از ۴۲درصد نامزدهای انتخابات پارلمانی فرانسه را زنان تشکیل می‌دهند. این درحالی است که زنان در مجلس کنونی فرانسه 26.9درصد کل نمایندگان را تشکیل می‌دهند.

 چالش‌های نو شدن سیاسی

روزنامه فرانسوی فیگارو در سرمقاله یک‌شنبه خود با عنوان«اتحاد ملی» نوشته است:«اگر نتایج نظرسنجی‌ها را باور کنیم، می‌شود گفت که این انتخابات پارلمانی شبیه یک قدم زدن یا پیاده‌روی برای امانوئل ماکرون است چراکه جز بهبود ضمنی موقعیت جمهوری‌خواهان، ماکرون حتما هفته آینده اکثریت مطلق را به دست می‌آورد. این امر اگر حاصل نشود، نمی‌توان به آینده بدون بحران برای ماکرون امید داشت».

فیگارو با اشاره به موفقیت‌های رییس‌جمهور جوان فرانسه نوشته:«ماکرون درحالی هیبت رییس‌جمهور را خیلی زود توانست کسب کند، که سلف او فرانسوا هولاند 5 سال در پی به دست آوردن آن بود. ماکرون سیاستمداری است که معیارها و خطوط دنیای سیاست در فرانسه معاصر را تغییر داده است، کسی که از چپ برخاسته اما به عنوان فردی از راست شناخته می‌شود».

فیگارو در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به احتمال مشارکت پایین فرانسوی‌ها در انتخابات نوشته است:«واقعیت این است که اگر بخواهیم آمار و ارقام‌های پیش‌بینی شده درباره میزان مشارکت در انتخابات بپذیریم در صورتی که ۵۰ درصد رای‌دهندگان در انتخابات شرکت نکنند حتی اگر حزب ماکرون بتواند ۳۰درصد آرا را کسب کند در واقع ۱۵درصد از کل نظرات جامعه را همراه خود دارد. این درحالی است که اگر رییس‌جمهور جوان فرانسه بخواهد پروژه اتحاد ملی خود را محقق کند، می‌توان به روزهای آینده وی امید داشت در غیر این صورت اتحاد ملی به یک جلسه بزرگ اعضای جنبش در حرکت محدود خواهد شد».

روزنامه فرانسوی لیبراسیون نیز در سرمقاله خود با عنوان«نمایش» نوشته که انتخابات پارلمانی برای ماکرون تشریفاتی است و ویژگی‌ای را نمایندگی می‌کند که کمتر به آن توجه شده است و آن اینکه پس از مدت‌ها در فرانسه منطق رای مفید یا موثر تغییر کرده است. جبهه ملی یا راست افراطی فرانسه که امیدی به این انتخابات ندارد، راست میانه هم شانس چندانی ندارد. در واقع هیچ فاجعه سیاسی‌ای در این انتخابات صورت نخواهد گرفت و تنها یک انتخاب وجود دارد.

نشریه لوموند هم در گزارشی با عنوان«انتخابات پارلمانی: چالش‌های نوشدنی بی‌سابقه» با اشاره به نظرسنجی‌ها و پیروزی احتمالی ماکرون در انتخابات روز یک‌شنبه نوشته که دور نخست این رای‌گیری ملی باید نخستین قدم برای یک تغییر اساسی در پارلمان باشد. لوموند تاکید کرده که با این انتخابات نسل جدیدی از نمایندگان در راه پارلمان بعدی فرانسه هستند، کسانی که می‌توانند فضای سیاسی این کشور را دستخوش تغییراتی اساسی

 کنند.

براساس نظرسنجی‌ها حزب «جمهوری به پیش» به رهبری امانوئل ماکرون در دور نخست 29.5 آرا (حدود 360تا 390کرسی) را به دست خواهد آورد. حدود60 درصد از فرانسوی‌هایی شرکت‌کننده در این نظرسنجی گفته‌اند از عملکرد دولت نوپای ماکرون رضایت دارند.

 

ارسال نظر