ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۴۶۶

افت 78 درصدی معاملات ملکی در مرداد

گزارش اتحادیه مشاوران املاک تهران از تحولات بازار مسکن در نیمه اول مردادماه نشان می‌دهد که حجم معاملات در پایتخت ۷۸ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش یافته است، البته افت قراردادها فقط به بخش خرید و فروش محدود نمی‌شود و حجم معاملات رهن و اجاره هم در پایتخت نسبت به مدت مشابه سال97، 22 درصد کاهش یافته است.

در شهر تهران طی ۱۵ روز ابتدای مردادماه ۱۳۹۸ تنها ۲۰۲۰ قرارداد خرید و فروش امضا شده که از افت ۷۸ درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل حکایت دارد. در این مدت همچنین ۷۷۵۸ قرارداد اجاره منعقد شده که کاهش ۲۲ درصدی را نسبت به نیمه اول مردادماه سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد.

همچنین بررسی این آمار حکایت از آن دارد که قراردادهای خرید و فروش مسکن در کل کشور طی ۱۵ روز ابتدای مردادماه ۱۳۹۸، ‌۵۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و تعداد قراردادهای رهن و اجاره هم 13درصد افت کرده است.

تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن در ۱۵ روز ابتدای مردادماه سال جاری در کل کشور، ۱۷ هزار و ۵۵۹ فقره قرارداد خرید و فروش ملک در کل کشور به ثبت رسیده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۵۳ درصد کاهش یافته است، در این مدت ۲۹ هزار و ۱۰۳ اجاره نامه هم امضا شده که نسبت به ۱۵ روز ابتدای مرداد پارسال، ۱۳درصد کمتر بوده است.

کاهش چشمگیر آمار قراردادهای خرید و فروش مسکن در نیمه نخست مرداد سال جاری درحالی است که بررسی گزارش‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن طی 4 ماهه گذشته به خوبی نشان می‌داد که حجم قراردادهای خرید و فروش مسکن سیری نزولی را طی می‌کند. البته در اردیبهشت ماه حجم معاملات به بالای 12 هزار فقره رسید اما پس از آن و در خردادماه، تعداد قراردادها، دوباره سیری نزولی را در پیش گرفت و در تیرماه شاهد کمترین میزان معاملات طی 6 سال گذشته بودیم و قراردادهای مسکن پایتخت در تیرماه ۱۳۹۸ نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۶۵ درصدی داشت.

کارشناسان مسکن با تداوم روند نزولی حجم معاملات مسکن پیش بینی کردند که این شرایط تا نیمه دوم سال جاری ادامه می‌یابد و به تبع آن سیر صعودی قیمت‌ها هم کاهشی می‌شود، در این میان به گفته حسام عقبایی، نائب رییس اتحادیه مشاوران املاک، روند کاهشی قیمت در واحدهای مسکونی بزرگ متراژ در همین تابستان رقم می‌خورد و کاهش قیمت واحدهای مسکونی کوچک متراژ با از مهرماه آغاز می‌شود، البته به نظر نمی‌رسد که این روند نزولی، کاهش محسوسی را در قیمت‌ها به همراه داشته باشد و حداکثر بین 10 تا 15 درصد از قیمت مسکن افت کند.

درحالی که نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک، معتقد است، کاهش قیمت‌ها هنوز آغاز نشده اما مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک از همان روزهای آغازین تیرماه از افت محسوس قیمت در 5 منطقه تهران خبر داد، موضوعی که سر و صدای بسیاری کرد اما گزارش میدانی «تعادل»  از مشاوران املاک مناطق مختلف تهران آن را تایید نکرد.

ناگفته نماند که شکست معاملات مسکن در شرایطی رقم خورد که آمارهای رسمی از افت ماهیانه قیمت در مناطق میانی تهران خبر می‌داد، با این حال به لطف رشد ناچیز قیمت در مناطق جنوبی، شاخص کل قیمت مسکن شهر تهران نسبت به تیرماه امسال ۰.۴ درصد افزایش و نسبت به مردادماه سال قبل ۹۱ درصد افزایش یافت.

البته چند روز قبل از اعلام تحولات بازار مسکن شهر تهران در تیرماه، رییس اتحادیه مشاوران املاک خبر داده بود که قیمت‌های پیشنهادی در مناطقی از تهران ۸ تا ۱۸ درصد کاهش یافته است. به دنبال این خبر، گزارش بانک مرکزی اعلام شد که نشان می‌داد قیمت مسکن بر اساس معاملات قطعی در مناطق ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۳، ۲۰ و ۲۲ نسبت به خردادماه کاهش پیدا کرده است، از سوی دیگر در مناطق ۱، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۱ با افزایش قیمت مواجه بودیم، منطقه ۱۱ هم با رشد ۱۱۶ درصدی پیشتاز تورم ملکی در تهران بود.

قیمت مسکن شهر تهران در تیرماه ۱۳۹۸ به میانگین ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل، تنها ۰.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۱ درصد رشد یافت معاملات ۴۸۰۰ فقره بود که کاهش ۶۵ درصدی را نسبت به تیرماه سال قبل نشان می‌دهد. این حجم از افت فشار ماهیانه قیمت از مردادماه ۱۳۹۴ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

اعلام نتایج نهایی انتخابات شورایاری

سید آرش میلانی، نایب‌رییس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها از اعلام نتایج نهایی انتخابات شورایاری خبر داد و گفت: ۳۱۲۳ نفر به عنوان شورایاری اصلی و ۱۳۸۷ نفر به عنوان شورایاری علی البدل انتخاب شدند. به گزارش ایلنا، میلانی در صفحه شخصی خود در توییتر از تایید نتایج پنجمین دوره انتخابات انجمن‌های شورایاری تهران خبر داد و نوشت: نتایج انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌های شهر تهران به تایید هیات نظارت مرکزی انتخابات رسید و نتایج نهایی این انتخابات در سایت Shorayari.tehran.ir منتشر شد. ۳۱۲۳ نفر شورایار اصلی و ۱۳۸۷ نفر شورایار علی‌البدل انتخاب شدند.

 

 

ارسال نظر