بازگشت حوادث جاده‌ای به روند صعودی

۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۵:۲۵
کد خبر: ۱۴۷۴۳۴
بازگشت حوادث جاده‌ای به روند صعودی

تعداد جان باختگان حوادث جاده‌ای طی بهار 98 نسبت به دوره مشابه سال قبل 17 درصد رشد یافت

گروه راه و شهرسازی| زهره علامی|

براساس تازه‌ترین آمار رسمی پلیس راه کشور، طی سه روز نخست تابستان سال جاری، 52 نفر از هموطنان‌مان در تصادفات رانندگی کشته شدند.

این رقم در شرایطی منتشر می‌شود که از سال گذشته روند کاهشی تصادفات جاده‌ای متوقف شده و شاهد رشد حوادث رانندگی هستیم. طی چند سال گذشته حجم تصادفات از 24 هزار به 16 تا 17 هزار کشته کاهش یافته بود اما این روند کاهشی در سال 97 ادامه نیافت و در سال گذشته تعداد کشته‌شدگان بر اثر سوانح جاده‌ای رشد کرد، این شرایط در سال جاری هم ادامه یافت و براساس آمار شاهد رشد 17 درصدی جان‌باختگان طی سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم.

سردار محمد حسین حمیدی، رییس پلیس راه کشور در همین ارتباط با انتقاد از عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط برخی راننده‌ها می‌گوید: سرعت و سبقت غیرمجاز، خستگی و خواب‌آلودگی و عدم توجه به جلو، 80 درصد علت تصادفات رانندگی در جاده‌ها را به خود اختصاص داده است.

او می‌افزاید: اگر راننده‌ای با انجام این تخلفات وارد جاده شود، سفر مطمئن، کاملا دور از تصور است و حرکت به سوی حادثه حرکت خواهند کرد.

سردار حمیدی همچنین با اشاره به اجرای طرح تابستانی پلیس راه از ابتدای تیرماه با همکاری سازمان‌های امدادی و راهداری گفت: ماموران پلیس راه با تخلفات حادثه ساز برخورد جدی خواهند داشت، اما واقعا در مرحله اول رانندگان باید برای جان خود و سرنشینان داخل خودرو اهمیت قائل شده و از انجام تخلفاتی مانند سرعت و سبقت غیرمجاز به‌شدت اجتناب کنند.

    رشد تصادفات درسال جاری

اگرچه سردار حمیدی، سه عامل سبقت و سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو را علت اصلی بالابودن جان باختگان حوادث رانندگی می‌داند، اما بهروز غروی، مدیرعامل جمعیت ایمنی راه‌ها درباره آمار بالای کشته‌شدگان در سه روز نخست تیرماه به «تعادل» می‌گوید: براساس گزارش‌های منتشرشده تعداد فوتی‌های حوادث رانندگی نسبت به سال گذشته رشد داشته است. غروی می‌افزاید: تعداد جان باختگان حوادث جاده‌ای در سال 97 نسبت به سال 96، 1.7 درصد رشد کرد و این آمار در سال 98 هم نسبت به 97 در سه ماهه ابتدایی سال جاری 17 درصد افزایش داشته است.

او ادامه می‌دهد: 5 عامل به عنوان عوامل اصلی تصادفات رانندگی شناخته می‌شوند که سه عامل نخست عبارتند از سبقت و سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو است.

به گفته مدیرعامل انجمن ایمنی راه‌ها، یافتن دلیل اصلی افزایش تلفات حوادث رانندگی نیازمند انجام کار پژوهشی است، اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که نبود هماهنگی بین ارگان‌های مسوول موجب شده که شاهد افزایش حجم تصادفات باشیم.

غروی اظهار می‌کند: کاهش تصادفات رانندگی نیازمند افزایش هماهنگی بین ارگان‌های مسوول است، ارگان‌های مسوول مثل سازهای ارکستر می‌مانند که باید با هماهنگی نواخته شوند، البته ممکن است ارگان‌ها مسوولیت خود را انجام دهند اما وقتی این اقدامات در راستای تحقق یک هدف نباشد، آهنگ نواخته شده، ناهماهنگ است.  مدیرعامل جمعیت ایمنی راه‌ها اضافه می‌کند: هماهنگی بین نهادهای مسوول کاهش تصادفات رانندگی نیازمند اصلاح ساختار، سیستم مدیریتی و روابط بین ارگان‌ها است.

او ادامه داد: در 3 ماهه تابستان 97، 5 هزار نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند.

   چند عامل مهم تصادفات در ایران

اما فارغ از نگاه تاحدودی متفاوت سردار حمیدی و مدیرعامل جمعیت ایمنی راه‌ها درباره علت افزایش تصادفات، نگاهی اجمالی به دلایل اصلی حوادث رانندگی می‌تواند در یافتن دلیل اصلی رشد تصادفات راهگشا باشد، این عوامل عبارتند از:

صحبت با تلفن‌همراه: دلیل اصلی تصادفات رانندگی عبور از چراغ قرمز یا داشتن سرعت غیرمجاز هنگام رانندگی نیست؛ رتبه اول تصادفات رانندگی متعلق به رانندگانی است که در هنگام رانندگی تمرکز کافی ندارند، اغلب این رانندگان در هنگام تصادف در حال صحبت کردن با تلفن‌همراه، فرستادن پیامک، خوردن یا آشامیدن هستند .

سرعت غیرمجاز: بسیاری از رانندگان به تابلوی حداکثر سرعت مجاز بی‌توجه هستند و اغلب سرعت‌ شان 20 تا 30 کیلو متر در ساعت بیشتر از حد مجاز است.

نداشتن دقت: این عامل مربوط به مربوط به رانندگانی است که بسیار سریع و بدون استفاده از راهنما، خط رانندگی خود را تغییر می‌دهند و در بیشتر مواقع نسبت به تابلوها و علایم رانندگی بی‌توجه هستند.

رعایت نکردن فاصله مجاز: رانندگانی که هنگام رانندگی فاصله مجاز با خودروی جلویی را حفظ نمی‌کنند قادر نخواهند بود در مواقع مورد نیاز سریع عکس‌العمل نشان دهند و ترمز کنند، این فاصله به این خاطر است که اگر به هر دلیلی خودروی جلویی ترمز کرد و ایستاد، بتوانید از وقوع تصادف جلوگیری کنید.

تغییر ناگهانی خط رانندگی: تغییر ناگهانی خط رانندگی بدون استفاده از چراغ راهنما یکی دیگر از دلایل تصادف رانندگی است، قبل از تغییر مسیر حتی باید از چراغ راهنما استفاده کنید و با کمک آینه‌های بغل از امن بودن مسیر مطمئن شوید.

نداشتن تجربه: برای رانندگی در جاده‌های بین شهری نیاز است تا رانندگان بین یک تا 2 سال تجربه رانندگی در شهر داشته باشند .

سبقت غیرمجاز: یکی دیگر از دلایل اصلی وقوع تصادفات سبقت غیرمجاز است، بیشتر تصادفات جاده‌ای زمانی رخ می‌دهد که راننده دید کافی در پیچ جاده‌ها ندارد و اقدام به سبقت می‌کند.

تولید بی‌رویه خودرو: البته یکی دیگر از مواردی که نباید از آن غافل ماند، افزایش تولید خودرو است. در سال گذشته بیش از یک میلیون و 600 هزار اتومبیل به چرخه ترافیک افزوده شد؛ هم‌اکنون در کل کشور قریب به 33 میلیون وسیله نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت تردد دارند که با افزایش تعداد خودرو افزایش سفرها را شاهد هستیم و باید با بهره‌گیری از فناوری نوین و برنامه‌‌ریزی در کاهش تصادفات قدم ‌برداریم.

 

ارسال نظر