دما در اغلب مناطق کشور گرم می‌شود

۱۳۹۸/۰۲/۰۷ - ۰۰:۳۷:۴۳
کد خبر: ۱۴۳۲۳۰

روند تدریجی افزایش دما تا اواسط هفته آینده در اغلب مناطق کشور ادامه دارد. به گزارش فارس، بر اساس تحلیل آخرین داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، از روز شنبه در ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات شمال غرب، افزایش ابر و بارش پراکنده دور از انتظار نیست. امروز در منطقه زابل‌ وزش باد شدید تداوم دارد و نواحی مرکزی و شرق خلیج فارس به سبب وزش باد شدید مواج است. همچنین بندرعباس با بیشینه دمای ۳۰ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و همدان و زنجان با کمینه دمای ۲ درجه زیر صفر سردترین مراکز استان خواهند بود. لازم به ذکر است که میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی (مهرماه ۹۷) تا هفتم اردیبهشت ماه سال جاری، ۲۹۰.۱ میلی‌متر ثبت شد، میزان بارش در سال گذشته در این بازه زمانی ۱۱۴.۱ ‌میلی‌متر بوده است که بارش سال جاری ۱۵۴.۳ ‌درصد بیشتر از سال گذشته است. میانگین بلندمدت بارندگی کشور در بازه زمانی مذکور ۱۹۸.۳ میلی‌متر ثبت شده است که بارش سال جاری ۴۶.۳درصد بیش از سال بلندمدت است.

آسیب دیدگی ۱۷۴ هزار واحد مسکونی از سیل

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور گفت: براساس ارزیابی‌ها کل واحد‌های مسکونی خسارات دیده در استان‌های سیل زده ۱۷۴ هزار واحد است که حدود ۷۳ هزار واحد باید تخریب و احداث شود و بقیه واحدهای مسکونی نیاز به تعمیر دارند. به گزارش تسنیم، عزیز‌الله مهدیان با بیان اینکه تشکیل پرونده برای بازسازی واحدهای مسکونی خسارات دیده آغار شده است، اظهارکرد: همه افرادی که خسارات دیده‌اند با مدارک خود سریع به بنیاد مسکن مراجعه و تشکیل پرونده دهند. او گفت: با هماهنگی سازمان ثبت اسناد نیز برای واحدهای مسکونی که مدارک آنها مفقود شده است المثنی صادر می‌شود. مهدیان ادامه داد: معادل خسارات خانه‌های در استان‌های گلستان و مازندران بودجه 24 هزار واحد پیش بینی شده است که برای بقیه هم به مرور تامین بودجه خواهد شد. این مقام مسوول گفت: مردم می‌توانند تعمیر خانه‌های خود را آغاز کنند و با مراجعه به بنیاد مسکن هزینه تعمیر واحدهای مسکونی خود را دریافت کنند. مهدیان افزود: در استان‌های سیل زده حداکثر تا 3 ماه دیگر واحدهایی که نیاز به تعمیر دارند تعمیر می‌شوند. معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور ادامه داد: برای واحدهای احداثی هم اگر زمین آنها موجود باشد کار سریع انجام می‌شود اما برای واحدها مسکونی که زمین آنها از بین رفته یا باید در مناطق دیگر ساخته شوند تامین زمین کمی زمان‌بر است . مهدیان افزود: بر اساس روندی که داریم تا پایان سال باید بازسازی در کل مناطق سیل‌زده کشور انجام شود.

ونزوئلا برقراری پروازهای مستقیم از ایران را تکذیب کرد

وزیر خارجه ونزوئلا برقراری پروازهای مستقیم شرکت ایرانی هواپیمایی ماهان ایر به کشورش را تکذیب کرده است. به گزارش مهر، خورخه آریسا در این باره گفت: ونزوئلا هرگز پذیرای پروازهای ماهان ایر به ونزوئلا نبوده ‌است و درحال حاضر هم‌چنین پروازی نداریم و این خبر، از آنگونه اخبار جعلی است که منتشر شده است. او در عین حال توضیح داد: یک هیات از ایران که یک فروند هواپیما را به صورت چارتر از ماهان ایر اجاره کرده بود به ونزوئلا آمد و ونزوئلا در حال حاضر در حال مذاکره با ایران در مورد برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور برای اولین‌بار در تاریخ روابط ونزوئلا با تهران است.

کمیسیون ماده ۱۰۰ مانع تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: برخی ساخت و سازها غیرمجاز هستند، اما این تخلفات به دلیل وجود کمیسیون ماده ۱۰۰ با پرداخت جریمه، تخریب نمی‌شوند از این رو، تغییر کمیسیون ماده ۱۰۰ در دستور کار دولت قرار گرفته است. به گزارش صداوسیما، فرزانه صادق مالواجرد افزود: کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها محل جریمه کردن و ترمیم درآمد شهرداری‌ها شده است که در این رویه باید تغییراتی انجام گیرد که دولت در این باره لایحه‌ای را به مجلس تقدیم خواهد کرد. او گفت: وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور در خصوص این لایحه پیشنهاداتی داشتند تا با آسیب‌شناسی، معضلاتی را که کمیسیون ماده ۱۰۰ ایجاد کرده حل و فصل شود، لایحه تغییر این کمیسیون در حال بررسی و جمع‌بندی نهایی است تا به مجلس برود. معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، ادامه داد: البته آنچه مصوبه می‌شود باید ضمانت اجرایی هم داشته باشد که این کار قطعاً همکاری و حمایت قوه قضاییه و قوه مقننه را می‌طلبد. صادق مالواجرد گفت: ساخت و سازهایی که در کنار بستر رودخانه‌ها انجام شده است، بیانگر ورود به طبیعت و دستکاری آن است که منجر به اتفاقات ناخوشایندی شده است.

او با بیان اینکه افزایش بی‌رویه سطوح اشغالی در شهرها از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: زمانی که سطح اشغال زمین در شهرها به دلیل افزایش ساخت و سازها بیشترمی شود، نفوذپذیری آب در خاک کمتر می‌شود و آب جاری می‌شود. صادق مالواجرد افزود: باید جانمایی درستی برای ساخت و سازها و طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی صورت گیرد و ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها ممنوع شود، ضمن اینکه باید توجه ویژه به آبخیزداری و بازنگری در برنامه‌ریزی‌ها داشته باشیم.

 

ارسال نظر