ایرانشهر

۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۲۷۰

صدور حکم قضایی برای 200 ملک شهرداری در شمال تهران

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران گفت: 2 هزار ملک شهرداری در مناطق شمالی تهران بعضا بدون ضابطه و قانون در تصرف افرادی قرار گرفته است که اکنون حاضر به تخلیه نیستند. به گزارش فارس، میرلوحی درباره امکاناتی که از شهرداری تهران در دست افراد غیر قرار گرفته است، اظهار کرد: باید آنهایی که این امکانات را در اختیار این افراد گذاشتند پاسخگو باشند.  وی افزود: در حال حاضر شهرداری تهران به بانک‌ها، پیمانکاران و دیگر نهادهای بدهکار است و خیلی از پروژه‌ها نیمه باقی مانده است و باید تکمیل شود. بنابراین اجاره، فروش و تهاتر کردن این ملک‌هایی که در دست افراد غیر است برای شهرداری تهران می‌تواند راهگشا باشد.  عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه حدود 2 هزار ملک در دست افراد حقیقی و حقوقی بعضا بدون اجاره‌نامه و ضابطه قانونی واگذار شده است، گفت: وقتی برای تحویل این املاک مراجعه می‌کنیم آنها نه تنها مقاومت می‌کنند بلکه پاسخگو نیستند و حتی براساس حکم قضایی نیز اقدام نمی‌کنند.تاکنون برای 200 ملک از املاکی که در اختیار افراد غیر قرار گرفته است و باید تخلیه کنند حکم قضایی گرفته‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر نسبت به تخلیه این اماکن اقدام شود.  میرلوحی با اشاره به اینکه اکثر املاک واگذار شده به افراد غیر در شمال شهر تهران واقع شده است، گفت: این املاک در اختیار مدیران سابق و بعضی از افراد خاص است.

پیشنهاد اخذ عوارض از بهره‌برداری املاک تجاری

رییس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر تهران از انجام مطالعات امکان‌سنجی به منظور اخذ عوارض بهره‌برداری از اماکن باکاربری‌های تجاری، اداری و... به جای دریافت عوارض فرآیند صدور پروانه خبرداد. به گزارش مهر، محمد سالاری با اشاره به پیشنهادی که در جریان بررسی برنامه ۵ ساله سوم شهر تهران در خصوص اخذ عوارض از بهره‌برداری املاک تجاری در راستای افزایش درآمد پایدار از سوی وی ارایه و تصویب شد، گفت: پیشنهادی که به تصویب رسید، انجام مطالعات امکان‌سنجی به منظور اخذ عوارض از بهره‌برداری اماکن با کاربری‌های تجاری، اداری و خدماتی به جای دریافت عوارض فرآیند صدور پروانه بوده است. وی ادامه داد: تجربیات جهانی نشان می‌دهد کلان‌شهرهای دنیا به جای اخذ عوارض درمرحله صدور پروانه، عوارض را در مرحله بهره‌برداری برای همیشه دریافت می‌کنند. این روش که برای تبدیل یک عرصه به کاربری تجاری یا اداری، خدماتی ما بر اساس یک فرمول یک بار عوارض دریافت کنیم و برای همیشه شهرداری خدمات بدهد ما را از یک درآمد پایدار محروم می‌کند در حالی که ما می‌توانیم بخشی از عوارض را دریافت کنیم یا حتی دریافت نکنیم اما بر اساس شاخص‌هایی مشخص که تدوین می‌کنیم به صورت دایمی در زمان بهره‌برداری عوارض دریافت کنیم. این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: من چنین پیشنهادی را در دوره چهارم نیز دادم که طی آن بحث‌هایی هم با شهردار تهران داشتم که وی منطق این پیشنهاد را پذیرفت. سالاری با بیان این در خصوص شیوه دریافت عوارض با یکسری از دستگاه‌ها و نهادهای دیگر نیاز است، هماهنگی‌های لازم انجام شود، گفت: این شیوه باعث می‌شود تا ما درآمد شهر را برای آیندگان حفظ کنیم و این‌طور نباشد که همه تغییر و تحولات مانند بارگذاری‌های عظیم، بلندمرتبه‌سازی‌ها، ساخت پروژه‌هایی مثل مال‌ها و مگامال‌ها را در مقطعی به یک‌باره‌ انجام دهیم و همه منابع درآمدی را از شهر بگیریم که برای آیندگان چیزی وجود نداشته باشد. رییس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به ویژگی‌های دیگر این شیوه برای اخذ عوارض گفت: با اتخاذ چنین شیوه‌ای، عدالت اجتماعی و عدالت در اخذ عوارض از طیف کاربری‌های مختلفی که ذیل کاربری‌های تجاری یا اداری و خدماتی تعریف می‌شوند، برقرار می‌شود به این مفهوم که اگر بطور مثال کسی خواست کتابفروشی یا مجموعه‌ کاربری‌های مختلفی که در حوزه فرهنگی وجود دارد تأسیس کند، بایستی آن مغازه را تجاری کند و هزینه تجاری پرداخت کند درحالی که در این شیوه شهرداری می‌تواند مبتنی بر یکسری شاخص‌ها، بر اساس نوع کاربری‌هایی که در آنجا مستقر شده، نسبت به تعیین عوارض اقدام کند و تعرفه یک کاربری فرهنگی با کاربری مانند نمایشگاه اتومبیل و رستوران یکی نباشد.

آلودگی هوا در پایتخت

و شهرهای صنعتی

طی دو روز آینده در اغلب مناطق کشور جوی آرام پیش‌بینی می‌شود که پیامد آن افزایش غلظت آلاینده‌های جوی، کاهش کیفیت هوا و شرایط ناسالم برای گروه‌های سنی حساس در شهرهای صنعتی و پرجمعیت خواهد بود. به گزارش فارس، بر اساس تحلیل آخرین داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی ماندگاری هوای سرد در اغلب نقاط کشور تا یکی دو روز آینده ادامه دارد. روزهای چهارشنبه (امروز) و پنجشنبه هفته جاری در دامنه‌های زاگرس مرکزی در استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و شمال خوزستان افزایش ابر و بارش پراکنده رخ خواهد داد. آسمان تهران امروز صاف تا کمی ابری همراه با غبار محلی پیش‌بینی می‌شود. بیشینه و کمینه هوا در تهران 9 و صفر درجه خواهد بود. بندرعباس با بیشینه دمای 23 درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان و شهرکرد با کمینه دمای 11 درجه زیر صفر سردترین مرکز استان خواهد بود، امروز در 25 استان سرمای زیر صفر درجه حاکم است.

 

 

ارسال نظر