جلوگیری از امضاهای طلایی، ماموریت کمیته‌های جدید نماهای ساختمانی

۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۲۶۹

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از تشکیل کمیته‌های جدید نماهای ساختمانی برای جلوگیری از امضاهای طلایی خبر داد.

به گزارش ایلنا، عبدالرضا گلپایگانی در نشست خبری با موضوع «نما با محوریت مصالح و جزییات اجرایی» برگزار شد، اظهار کرد: کمیته‌های جدید نماهای ساختمانی را برای جلوگیری از امضاهای طلایی تشکیل دادیم.

وی افزود: در بحث نمای ساختمان اگر فقط به پوسته توجه کنیم، مانند خیلی از ساختمان‌هایی کار کرده‌ایم که تاکنون ساخته شده‌اند. در خصوص معماری ساختمان‌ها یک نکته مهم، فاصله طولانی است که بین ایده تا اجرا داریم. ساختمان‌ها در شهرهای ما خیلی درهم و بی‌نظم هستند. شهر باید مجموعه‌ای در هم تنیده و موزون باشد و اگر قسمت‌های مختلف هرساختمان اعم از نما بخواهند ساز خود را بزنند شهر به یک جنگل ناموزون تبدیل می‌شود. در فرآیند احداث ساختمان‌ها وزارت مسکن و سایر نهادهای ذی‌ربط باید مدیریت رسیدن به یک طرح را عملیاتی کنند و بعد مهندسان ناظر و... وارد عمل می‌شوند اما متاسفانه اکنون حلقه‌های این زنجیره‌ ارتباط درستی با هم ندارند. اینکه هر روز در مواجهه با ساختمان‌های بی‌نظم هستیم باعث احساس ناامنی می‌شود.

گلپایگانی در خصوص نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها گفت: ما درباره محدودیت‌های این‌گونه نماها مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری را باید رعایت کنیم اما با توجه به تغییرات تکنولوژیکی در خصوص شیشه‌ها ممکن است، پیشنهاداتی مطرح شود و بعد از تصویب در کمیسیون ماده ۵ لحاظ شود. در کنار اتوبان همت یا حکیم که صبح و عصر تابش آفتاب داریم، شیشه ممکن است سبب ایجاد خیره‌گی شود و در این رابطه یک ضابطه خاص وجود دارد که استادان کمیته‌های ما این تذکرات را به مجریان می‌دهند. حداکثر سطحی که می‌توان به شیشه یک نما اختصاص داد ۶۰ درصد است . معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به برخی ساخت و سازها که ارگان‌های نظامی در شهر انجام می‌دهند گفت: ما یک بخشنامه داریم که براساس آن هیچ ارگانی و حتی هیچ مسجدی نباید بدون پروانه ساخت و ساز انجام دهد و مراکز نظامی هم از این قاعده مستثنی نیستند. گلپایگانی در خصوص دو کمیته پایش و اجرای نماهای ساختمانی که اخیراً در شورای شهر تهران مصوب شد گفت: در تهران یک میلیون پارسل (قطعه) داریم که تیپ نیستند. هر قطعه زمین در تهران شرایط خود را دارد مثلاً در منطقه ۱۲ هم عولادجان را داریم، هم بازار و هم ساختمان‌های نوساز. در راستای ایجاد نظم در ساختمان‌ها تنها ایجاد ضابطه کفایت نمی‌کند و ما نیاز داریم که حتماً نظارت‌هایی هم در این حوزه وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا دو کمیته‌ای که در شورای شهر تهران مصوب شد، باعث افزایش امضاهای طلایی نمی‌شود، بیان کرد: ما این کمیته‌ها را به منظور جلوگیری از ایجاد امضاهای طلایی اصلاح کرده‌ایم. در اصل قرار است یک مجموعه شامل کارشناسان خبره، نماینده شورای شهر تهران، نیروهای شهرداری و... بر این کار نظارت کنند. البته قبلاً کمیته‌هایی در این رابطه وجود داشتند اما ما آنها را تبدیل به مجموعه‌هایی کرده‌ایم که از ایجاد امضاهای طلایی جلوگیری می‌کند. ما نمی‌خواهیم کمیته نما را تبدیل به سدی برای دشواری فرآیند صدور پروانه کنیم و به دنبال ایجاد نظم از این فرآیند هستیم.در لایحه شفافیت هم مقرر شده مصوبات کمیسیون‌ها از جمله کمیسیون ماده ۵، آرای قطعی ماده ۱۰۰ در دسترس و دید مردم قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به سوالی در خصوص مسجد و مجتمع فرهنگی ولیعصر که جنب تئاتر شهر ساخته شده و برخی می‌گویند شباهتی به مسجد ندارد و باید کوبیده و از نو ساخته شود گفت: قرار است اعضای شورای شهر تهران ظرف امروز و فردا جلساتی در این خصوص تشکیل دهند.مسجد در ایران اصول معماری خاص خود را دارد و اگر یک طراح براساس این اصول کار نکرده باید از خودش سوال کرد.

در ادامه این نشست خبری سید حمید موسوی مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با اشاره به تهیه و تدوین ضوابط عام و خاص نماهای ساختمانی گفت: ضوابط عام نما در مراحل پایانی است و به زودی تصویب خواهد شد و در مورد ضوابط خاص نیز برای مناطق یک، ۱۳ و ۱۹ ضوابطی را تعیین کرده‌ایم و قرار است برای کلیه مناطق تهران تا پایان سال ۹۸ ضوابط را تدوین کنیم. ضمن اینکه لایحه ساماندهی نما نیز در شورای شهر با مساعدت اعضای محترم به تصویب رسیده و الان در این رابطه دارای یک سند بالادستی هستیم.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران اضافه کرد: رنگ نما، مصالح، استفاده از انرژی و تولید آن و رویکرد استفاده از انرژی‌های تجدیذپذیر در نما در قالب یک کمیته در حال پیگیری است. البته اکنون استانداردها رعایت نمی‌شود ما کمیته‌های نمای مناطق را تقویت و ساماندهی کرده‌ایم و تلاش داریم طول زمان صدور پروانه را به حداقل برسانیم همچنین کمیته نماهای شاخص نیز بسیار فعال شده است و دو نماینده شامل نماینده سازمان آتش‌نشانی و کارشناس سیوینگ انرژی و تولید انرژی پاک به کمیته‌های نما اضافه شده است.

 

 

ارسال نظر