یک فوریت لایحه طرح جدید ترافیک تصویب شد

۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۹۷۲
یک فوریت لایحه طرح جدید ترافیک تصویب شد

روز گذشته شهردار تهران مهمان شورای شهر بود و گزارش عملکرد 100 روزه شهرداری را در صحن شورا قرائت کرد. هر چند بخش زیادی از جلسه به صحبت‌های شهردار و قرائت گزارش وی گذشت اما این جلسه یک مصوبه نیز داشت و یک‌فوریت لایحه اخذ عوارض تردد در طرح ترافیکی جدید در شورا مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.

به گزارش «تعادل» محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل شهرداری روز گذشته در شورای شهر تهران در دفاع از یک‌فوریت لایحه تعیین عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران، گفت: رسیدگی به وضعیت ترافیک و آلودگی هوا از هر چیزی فوری‌تر است. ما فرصتی نداریم و نمی‌توانیم یک سال دیگر برای اصلاح این وضعیت، وقت را از دست بدهیم.

او با بیان اینکه طرح فعلی نه ترافیک و آلودگی را کنترل کرده و نه عدالتی در پرداخت‌ها وجود دارد، تاکید کرد: طی دوره مدیریت قبلی ۴۲ درصد به مجموع مجوزهای ورود به طرح ترافیک اضافه‌ شده، اما طرح فعلی تنها یک ابزار قدرت برای شهرداری درست کرده است که البته ما مایل به استفاده از چنین قدرتی نیستیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: هرچند در این طرح به دلیل کاهش قیمت و پیش‌بینی کاهش ۲۰ درصدی ترافیک، درآمدهای شهرداری کاهش می‌یابد. اما در عوض با یکسان کردن پرداخت عوارض برای همه اقشار، این کاهش جبران خواهد شد.

پورسیدآقایی اظهار کرد: البته این طرح بخشی از برنامه‌های جامع شهرداری برای کاهش آلودگی و توسعه حمل‌ونقل عمومی است که گزارش اقدامات هر مورد جداگانه به استحضار اعضای محترم شورا خواهد رسید. در ادامه با ۱۳ رای یک‌فوریت این لایحه به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

 انتقاد از انعقاد قرارداد برف‌روبی

بعد از ارائه گزارش شهردار، اعضای شورا به صحبت‌های وی واکنش نشان دادند. از جمله زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شورای شهر در واکنش به گزارش تحویل و تحول شهرداری تهران با بیان اینکه این گزارش هر آنچه را که بود ارائه کرد، گفت: اگر شهروندان در 29 اردیبهشت 96 در صف‌های طولانی حاضر شدند و رای دادند به دنبال اهدافی بودند که مهم‌ترین آن تغییر است اما چه می‌شود که در کشور اتفاقاتی رخ می‌دهد که از ظلم و فساد نهادینه شده ناشی می‌شود اگر به این رفتار پاسخ درستی داده نشود مردم بی‌انگیزه شده و حکومت صدمه خواهد دید. عضو شورای شهر با اشاره به بحران‌های موجود در شهر تهران افزود: 109 هکتار از باغات شهر تبدیل به ساختمان شده است عملکرد شهرداری تهران در بخش پسماند به هیچ‌وجه قابل دفاع نبوده و

72 درصد از طرح تفصیلی اجرا نشده است.

صدراعظم نوری با اشاره به قراردادهای غیراصولی که در شهرداری بسته می‌شود، گفت: قراردادهای متعددی با اشخاص حقیقی و حقوقی بسته می‌شود که هیچ‌ وجه منطقی ندارد برای مثال شهرداری با پیمانکاری قرارداد برف‌روبی بسته است، مگر الان در تهران اساسا برفی داریم؟

عضو شورای شهر تهران در واکنش به گزارش تحویل و تحول شهردار تهران عدم پاسخ درست به مردم در خصوص فساد را موجب بی‌انگیزگی خواند و گفت: 109 هکتار از باغات به بافت مسکونی تبدیل شده و قراردادهای متعددی با اشخاص حقیقی و حقوقی بسته شده که توجیه مالی ندارد.

سیدحسن رسولی نیز هم پس از ارائه گزارش شهردار با بیان اینکه گزارش ارائه شده خوب بود، گفت: به نظرم امروز شورای شهر تهران مهم‌ترین موضوع را در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه با اندکی سابقه کار اجرایی که دارم معتقدم، رقم ۵۲هزار ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری که تحویل شهردار شده، نه تنها فی‌نفسه نقطه ضعف نیست بلکه در یک اقتصاد رانتی این می‌تواند نقطه مثبتی نیز باشد، مشروط به اینکه این بدهی صرف تجهیز و تملک دارایی شده باشد که عموم مردم از منافع آن بهره ببرند اما متاسفانه براساس گزارشی که شهردار ارائه کرد، این دو شرط محقق نیست. نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: در حال حاضر برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام شهرداری تهران ۳۴هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است براساس این گزارش فقط ۳۶ درصد این پروژه‌های نیمه‌تمام دارای پیشرفت قطعی وجود دارد، یعنی شهروندان علاوه بر اینکه هزینه‌های مالی مترتب بر این ۵۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی را از باید بپردازند، هزینه عدم‌النفع پروژه‌های نیمه‌تمام هم به مردم تحمل کنند.

رسولی با تاکید بر اینکه در این گزارش، اعداد و ارقام و شاخصه‌های مهمی توسط شهردار ارائه شد، گفت: پیشنهاد می‌کنم این گزارش به صورت مستقیم خدمت رهبری معظم انقلاب که عزم جدی برای سالم‌سازی نظام اداری کشور دارند، ارسال شود، همچنین این گزارش به سران قوا، مراجع نظارتی به‌خصوص قوه قضاییه که عزم جدی برای مبارزه با فساد دارد نیز ارسال شود، برخی از این موارد از مظاهر عینی جرم است که باید به آن رسیدگی

 شود. وی تاکید کرد: سند تحویل و تحولی که امروز توسط شهردار به اختصار اعلام و به تفسیر در کتاب منتشر شده است، باید به صورت واضح به افکار عمومی ارائه شود، همچنین شرایطی فراهم شود تا اعضای شورای شهر با حضور طرفین به مفاد این گزارش بپردازند. در این میان صدا و سیما در صورت تمایل، رسانه‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌ها نیز به موضوع به تفصیل بپردازند.

 

ارسال نظر