پرده‌برداری از فساد شهرداری در دوره قبل

۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۹۷۱
پرده‌برداری از فساد شهرداری در دوره قبل

گروه راه و شهرسازی  آزاده کاری  

روز گذشته محمدعلی نجفی شهردار تهران با حضور در شورای شهر به وعده خود عمل کرد و گزارش 100روزه از عملکرد شهرداری را در قالب سند «تحویل و تحول شهرداری تهران» در حضور اعضای شورا و اصحاب رسانه قرائت کرد.

به گزارش «تعادل» شهردار این‌بار حرف‌های جدیدی در حوزهای مختلف داشت و مهم‌تر از همه از برخی فسادهای مالی صورت گرفته در دوران مدیریت قبلی شهر پرده برداشت. وی در صحبت‌های خود که بیش از دو ساعت به طول انجامید از «خیانت در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری» تا قراردادهایی که پولش صرف انتخابات شد، سخن گفت.

 فهرست تخلفات دوره قبل

وی همچنین در این گزارش از واگذاری 674 ملک شهرداری به صورت سلیقه‌یی، استخدام 13 هزار نفر در 4 ماه پایانی مدیریت دوره قبل، اثرگذار نبودن شهرداری در تصمیم‌های سازمان فرهنگی و هنری شهر تهران، تصمیم‌گیری‌های غلط مدیریتی که منجر به ایجاد مشکلات عدیده برای شهر شده از جمله حفر چاه‌های متعدد که یکی از دلایل فرونشست‌های تهران برشمرده شده است و نبود اطلاعات یکپارچه در شهرداری خبر داد و جزئیات مربوط به این موارد را اعلام کرد.

 بدهی 52هزار میلیارد تومانی شهرداری

نجفی در ادامه به میزان بدهی شهرداری تهران پرداخت و گفت: بدهی ثبت شده شهرداری ۲۹ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان است و ۲۲ هزار و ۶۰۰ میلیون تومان نیز رقم بدهی ثبت نشده شهرداری است. پیش‌بینی کردیم که حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان نیز بدهی احتمالی داریم، بر همین اساس بدهی شهرداری در حوزه ثبت شده، ثبت نشده و بدهی احتمالی حدود ۵۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که سه‌برابر بودجه فعلی شهرداری است.

به گفته نجفی بعضی افراد بر اساس اسناد، بدهی قطعی دارند که این رقم ۴ هزار و ۷۲۳ میلیارد تومان است. همچنین مطالبات شهرداری از دولت نیز وجود دارد که بخش عمده آن مواردی بود که در قانون بودجه سال‌های قبل آمده است و گفته‌اند دولت مکلف است این کار را کند یا نکند و حرف دولت هم درست است. بخشی از مطالبات از دولت نیز منوط به ارائه گزارش‌های حسابرسی شهرداری تهران است، اما در بعضی سال‌ها حسابرس اظهارنظر نکرده است و دولت این موارد را قبول ندارد و می‌گوید گزارش حسابرسی تایید شده را باید ارائه کنید.

 ۵۰ درصد دارایی‌ها حسابرسی نشده است

وی گفت: در بعضی از رسانه‌های مخالف می‌نویسند نجفی آمده است، بدهی‌های دولت به شهرداری را ماست‌مالی کند، این در حالی است که در قانون نوشته شده بود دولت مجاز است این را پرداخت کند، اما در آن سال انجام نداده است. در بخش دیگر نیز اسناد به اندازه کافی نداریم تا وارد بحث کارشناسی با دولت شویم. ۵۴درصد دارایی‌های مندرج در صورت‌های مالی زیرمجموعه‌های شهرداری تهران حسابرسی نشده است، از این رو نمی‌توانیم آنها را به عنوان یک مطلب قانونی در اختیار داشته باشیم.

 واگذاری سلیقه‌ای 674 ملک شهرداری

نجفی در بخش دیگری از گزارش خود که درباره املاک و مستغلات بود، اظهار کرد: هم‌اکنون هیچ برآورد دقیقی از ارزش املاک اختصاصی شهرداری تهران و وضعیت ثبتی آن در دست نیست. از مجموع املاک، ۶۷۴ ملک غالبا به صورت سلیقه‌یی در اختیار اشخاص و نهادها قرار گرفته است. به‌طور مثال به یک نهاد ملکی ۵میلیارد تومانی واگذار شده و به نهاد دیگری که همان فعالیت را داشته است، ملکی واگذار نشده است، اینکه وجه تمایز چه بوده است؟ هیچ رابطه‌یی پیدا نکردیم. بحث املاک نجومی شامل این امر نمی‌شود. البته املاک نجومی اصلا در سیستم ثبت نشده است.

به گفته شهردار تهران، وضعیت کارگزاری‌ها که خروجی آن هولوگرام‌ها و مفاسد برخاسته از هولوگرام‌ها بود خیلی تاسف‌بار است.

وی افزود: بحث بود از امکانات بانک‌ها برای افزایش نقدینگی استفاده کنیم. اما تقریبا برعکس شد یعنی بخشی از وجوه نقد و چک‌های شهرداری در اختیار کارگزاری‌ها قرار می‌گرفت و بخشی از املاک قابل وصول شهرداری به کارگزینی‌ها واگذار شد و ۵ درصد حق کارگزاری دریافت کردند و این دریافت‌ها از کارگزاری بانک شهر گرفته تا کارگزاری وابسته به یکی از شرکت‌های وابسته به سپاه بود.

وی با اشاره به فروشگاه شهروند گفت: اگر شهروند به درستی اداره شود با هزاران میلیارد تومان سرمایه در اختیار باید بیش از ۱۰۰ میلیارد سود عملیاتی داشته باشد اما در سال ۹۵ تنها ۹میلیارد سود عملیاتی داشته است.

 اداره مالی شهرداری دیمی بوده ‌است

او با بیان اینکه سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری فقط در نقش یک کارگزار عمل می‌کرده است، گفت: این سازمان به دنبال پیدا کردن سرمایه‌گذار خارجی یا برنامه‌های جدید توسعه شهری نبوده است. کارش این بوده که املاک و مستغلات را گرفته و به صورت مشارکتی ساخت و ساز کند. او با اشاره به اینکه نظام ارزیابی عملکرد در شهرداری تهران و معاونت برنامه‌ریزی وجود نداشته است، گفت: میزان درآمد پایدار کل شهرداری از هیچ فرمولی پیروی نمی‌کند. متاسفم که این‌گونه صحبت می‌کنم، اما اداره مالی شهرداری دیمی بوده است یک جایی ۷ درصد و یک جایی ۲۵درصد درآمد پایدار داشته است.

 شکست صندوق بازنشستگی شهرداری!

شهردار تهران با اشاره به استخدام‌های شهرداری که از آن به‌عنوان استخدام‌های نجومی یاد می‌شود، گفت: در شهرداری کارمندی با مدرک کارشناسی داریم که یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد و کارمند دیگری با همان سابقه کار حدود 5.5میلیون تومان حقوق می‌گیرد، یعنی کاملا غیرعادلانه است و هیچ ضابطه‌یی نیست و روند مقایسه‌یی تعداد کسورپردازان به تعداد بازنشستگان نشان می‌دهد که تعداد بازنشستگان پیشی گرفته است و این یعنی شکست صندوق بازنشستگی شهرداری در بلندمدت.

به گفته وی، به‌ازای هر ۱۰۰ پست، ۴۲۶ نفر در شهرداری وجود دارد. در سال ۹۶ ما حدود ۱۶هزار پست سازمانی و ۶۸ هزار و ۱۲۷ نفر نیرو داریم. ماه پیش ۶۸ هزار و ۴۰۰ نیرو داشتیم که قرارداد ماموران و برخی بازنشسته‌ها لغو شد. همچنین در سال ۹۵ تعداد پرسنل شهرداری ۵۵ هزار و ۹۵۲نفر بوده که حقوق می‌گرفتند. طی سه، چهار ماهی که انتخابات بوده ناگهان ۱۳ هزار نفر به پرسنل شهرداری اضافه شدند به اسم اینکه عده‌یی کارگر پیمانکارانند و می‌خواهیم کارمند شهرداری کنیم. درحالی که بعضی از افرادی جذب شدند که حتی سابقه یک روز حضور در شرکت‌های پیمانکاری را هم نداشتند.

 خیانت در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری

نجفی در ادامه توضیحاتی درخصوص صندوق ذخیره کارکنان شهرداری ارائه کرد و گفت: 85درصد دارایی‌های صندوق ذخیره کارکنان شهرداری را در املاک و ساختمان حبس کردند در حالی که قرار بوده این صندوق در بورس و مسائل اقتصادی سرمایه‌گذاری‌هایی کند. همچنین از این رقم ۷۰درصد در پروژه‌یی تحت عنوان «سارینا کیش» سرمایه‌گذاری شده که در آن فساد مالی وجود داشت و با فشاری که آوردیم بخشی از پول را برگرداندند که واقعا یک کار خیانت‌آمیز در صندوق ذخیره کارکنان صورت گرفته است.

 بی‌عملی در هوشمندسازی شهر

نجفی با بیان اینکه یکپارچگی اطلاعات در شهرداری وجود ندارد و اگر بخواهید از سازمان، اطلاعات املاک را بگیرید هیچ چیزی وجود ندارد، ‌به پروژه هوشمند‌سازی شهر نیز اشاره کرد و گفت: می‌توان گفت هیچ اقدامی جهت هوشمند‌سازی شهر انجام نشده است. در این زمینه شورایی برای پیگیری این پروژه تعیین کرده‌ایم و خبرهای خوبی طی چند ماه آینده در این بخش خواهیم داشت. همچنین قراردادی با مدیریت کیش امضا کردیم تا بخشی از فعالیت‌های مربوط به هوشند‌سازی را به‌صورت پایلوت در کیش اجرا کنیم. در حال حاضر ۱۱۴دفتر خدمات الکترونیکی در تهران وجود دارد اما نه تنها با وجود این، نیروها کم نشده بلکه ۱۳ هزار نفر به نیروهای شهرداری اضافه شده است.

شهردار تهران افزود: براساس گزارش ۲۰۱۷ در رتبه‌های بین‌المللی در میان ۱۸۰ شهر، تهران رتبه ۱۶۱ در شاخص شهرهای پویا را دارد. در شاخص رقابت‌پذیری هم رتبه ۱۲۰ و در شاخص زیست‌پذیری رتبه ۶۱ را براساس گزارش سال ۲۰۱۵ داریم. واقعیت این است که به لحاظ بین‌المللی رتبه خوبی نداریم.

 نوسازی ناقص بافت فرسوده

نجفی در ادامه قرائت گزارش خود به اعضای شورای شهر تهران تصریح کرد: ۴۰درصد بافت‌های فرسوده را از ابتدا نوسازی کردیم و ۶۰درصد باقی مانده است اما در ۴۰درصد هم متاسفانه خوب عمل نکردیم و بخشی عمده‌یی از خدمات عمومی که باید در بافت‌های نوسازی شده محقق می‌شد، نشده است. در نتیجه این اقدام، مردمی که بافت‌های‌شان نوسازی شده است خیلی اعتماد به شهرداری ندارند و این یکی از جاهایی است که سرمایه اجتماعی شهرداری تهران به‌شدت لطمه خورد.

شهردار تهران با بیان اینکه اراضی عباس‌آباد می‌تواند یک منطقه استثنایی در شهر تهران از نظر فرهنگی باشد، گفت: در سال ۹۰ قرارداد یک هتل بسته شده که مغایر با طرح جامع اراضی عباس‌آباد است. همچنین بخشی از این اراضی به نهاد انتظامی و نظامی داده شده که متاسفانه چون قرارداد بسته شده برای جلوگیری از کار آنها مشکلات حقوقی وجود دارد.

 سازمان فرهنگی دراختیار شهرداری نیست

نجفی در ادامه به فعالیت‌های فرهنگی شهرداری پرداخت و گفت: سرانه فرهنگی و اجتماعی ویژه بانوان چهار صدم متر مربع است و این سرانه در بخشی از مناطق صفر است.

وی با اشاره به مجلات شهرداری تهران، میزان برگشتی برخی مجلات همشهری را بیش از ۴۰درصد عنوان کرد و افزود: سال‌ها پول دادیم این نشریات و مجلات را در همشهری منتشر کردیم. البته ما چهار نشریه را تعطیل کردیم و برای بقیه هم فعلا زورمان به هیات‌مدیره همشهری نمی‌رسد که یک مقدار انقلابی‌تر عمل کند. در همشهری هم وضعیت مالی افتضاحی وجود دارد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری، حمایت‌های شهرداری بیش از چهاربرابر شده و ۶۴درصد بودجه‌های حمایتی به فعالیت‌های مذهبی و بقیه به سایر فعالیت‌ها اختصاص یافته است، اظهار کرد: در سازمان فرهنگی و هنری بزرگ‌ترین چالش ما این است که مدیریت شهری نقش تعیین‌کننده‌یی بر مدیریت این سازمان ندارد. یک هیات امنای ۱۱ نفره دارد و الان اگر سازمان فرهنگی و هنری هر کاری کند بلافاصله یقه شهردار و شورای شهر را می‌گیرند. کسی نمی‌گوید 6نفر دیگری که در هیات‌مدیره تصمیم می‌گیرند چه می‌شود؟

وی ادامه داد: درآمدهای عملیاتی سازمان فرهنگی هنری شهرداری طی سال‌های ۹۳ تا ۹۵ از ۳۳هزار میلیارد تومان به ۱۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافته و از آن طرف کمک‌های دریافتی از شهرداری سال به سال بیشتر شده است، به‌طوری که در سال ۹۵ این سازمان ۶۵ میلیارد تومان از شهرداری تهران کمک گرفته است.

 شهرداری فقط ۳ درصد زباله‌ها تفکیک می‌شود

نجفی ادامه داد: نسبت تفکیک از مبدا زباله در شهر تهران ۱۳درصد است، یعنی ۸۷درصد تفکیک نمی‌شود که از این رقم ۱۳درصد هم، تنها ۳درصد را هوشمندانه انجام می‌دهیم و ۱۰درصد را کسانی که در زباله‌ها می‌گردند، تفکیک می‌کنند. درواقع عملکرد شهرداری درباره تفکیک از مبدا زباله ۳درصد است. در سال ۹۶ سازمان مدیریت پسماند زیان خالص ۲۶میلیارد تومانی دارد باوجود اینکه در سال‌های قبلی ۶۱میلیارد تومان سود داشته است. زیرساخت‌های تولید انرژی از زباله و تصفیه‌خانه زباله کاملا فاقد بهره‌برداری و کارایی بوده است.

 حفر 32 حلقه چاه در تهران

نجفی افزود: یکی از اشتباهات در دوره پیشین شهرداری، تک‌گونه‌یی شدن کاشت درخت در برخی مناطق تهران و موضوع کاشت درخت توت و آفت سفید بالک‌ها بوده است که هنوز هم مشکل آنها را تحمل می‌کنیم.

وی با اشاره به چاه‌های حفر شده در شهر تهران نیز گفت: از ۳۲ حلقه چاه با خروجی ۱۴۳ میلیون مترمکعب، آب استفاده می‌کنیم که یکی از علل زمینه‌ساز نشست شهر تهران موضوع چاه‌هایی است که خود شهرداری حفر کرده و این اشتباهی بود که حالا «وبال گردن» شهرداری است.

شهردار تهران با بیان اینکه ۷۱درصد میادین و بازارهای شهرداری تهران فاقد سند قطعی است، اظهار کرد: ۷۰درصد پایگاه‌های مدیریت بحران تاکنون تجهیز شده که در این زمینه گزارش کاملی دراختیار روسای سه قوه قرار داده‌ایم.

 

ارسال نظر