ارتقای ایمنی ساختمان‌ها در دستور کار شورای شهر

۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۹۷۳

اعضای شورای اسلامی شهر تهران دیروز با یک فوریت طرح الزام شورای اسلامی شهر تهران به تشکیل کمیته ارتقای ایمنی ساختمان‌های شهر تهران برای پیگیری تحقق خروجی‌ها و پیشنهادات گزارش‌های تهیه شده در کارگروه‌های دولت، مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر تهران(دوره چهارم) و سایر سازمان‌ها، نهادها پیرامون حادثه ساختمان پلاسکو موافقت کردند.

براساس این گزارش، در نهمین جلسه شورای پنجم تهران در جریان بررسی این طرح محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در توضیح ضرورت یک فوریت این طرح گفت: بعد از حادثه پلاسکو کمیته‌های مختلفی در مجلس، شورای شهر، قوه قضاییه و دولت شکل گرفت که در نهایت منتج به یک سری پیشنهادات و خروجی‌ها شد. افکار عمومی و نخبگان از شورای شهر تهران توقع دارند که خروجی این همه مطالعات را ارائه دهد تا معلوم شود این مطالعات چه تاثیری بر دیگر ساختمان‌ها در کشور دارد.  وی تاکید کرد: این کارگروه با حضور اعضای شورا و به صورت بین‌بخشی بین دولت و وزارتخانه‌های مختلف تشکیل می‌شود تا نتایج مطالعات گذشته را پیش ببرد.  سالاری تاکید کرد: به عنوان مثال آیین‌نامه‌های اجرایی مبحث 22 مقررات ملی ساختمان تاکنون تهیه نشده و در حادثه پلاسکو نیز مشخص نبود مسوولیت هر کدام از این دستگاه‌ها چه بوده است.

در ادامه مرتضی الویری با ابراز این موضوع که ما با مصوبات فراوان و «تودرتویی» در شورا روبه‌رو هستیم، گفت: من روز گذشته یک فوریت طرح الزام شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر تشکیل کمیته ارتقای ساختمان‌های شهر را امضا کردم که اعلام می‌کنم که اشتباه کردم.  وی ادامه داد: رویه ما باید براساس مقررات‌زدایی باشد تا به این وضعیت که با مقررات گوناگون در یک موضوع مواجهیم، دچار نشویم.  الویری افزود: در این زمینه مصوباتی از دوره قبل وجود داشته که می‌توان به مصوبه 12 آذر 95 همچنین مصوبه دوم اسفند 95 اشاره کرد که با همین مضمون بوده و رها شده است.  وی گفت: همچنین شورای عالی شهرسازی تکالیفی درخصوص حادثه پلاسکو مشخص شده و همچنان به نتیجه قطعی نرسیده است.

شهربانو امانی، رییس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران نیز با حمایت از طرح ارائه شده با اشاره به گزارش هیات ویژه بررسی حادثه ساختمان پلاسکو و حادثه آتش‌سوزی یک مدرسه دخترانه در روز یک‌شنبه گفت: ضرورت دارد به فوریت ‌این موضوع به صورت تخصصی در کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر تهران بررسی شود. در نهایت این طرح با اکثریت رای موافق اعضا به تصویب رسید.

 سرعت فزاینده تجاری ‌سازی در منطقه 2

ناهید خدا کرمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در بخشی از نشست علنی دیروز شورا گفت: سرعت تبدیل ساختمان‌های منطقه 2 از مسکونی به تجاری سرعت بالایی گرفته درحالی که ظرفیت برای این تغییرکاربری‌ها وجود ندارد. امیدواریم جلو این تغییر کاربری‌ها گرفته شود.  خداکرمی درخصوص ساخت‌وساز بی‌رویه مراکز تجاری در شهرک غرب گفت: ضمن تذکر به شهرداری منطقه 2 درباره ساخت بی‌رویه مراکز تجاری در مناطق سعادت‌آباد و شهرک غرب، اعلام می‌کنم در این مناطق سرعت تبدیل بافت‌های مسکونی به تجاری بسیار بالاست.

وی ادامه داد: در منطقه ٢ شهرداری، محدوده بلوار دریا به سرعت تغییر وضعیت ساختمان‌های مسکونی به تجاری درحال انجام است درحالی که این منطقه ظرفیت این حجم فضای تجاری را ندارد، شهردار سریعا این موضوع را بررسی کند که آیا این تغییر کاربری‌ها منطبق با طرح تفضیلی هست یا خیر؟

این عضو شورا افزود: جالب اینجاست که ظرف 2هفته شاهد تخریب ساختمان‌های مسکونی زیادی در این محدوده‌ها بودیم و این درحالی است که این خیابان ظرفیت ساخت این همه مال و مرکز تجاری را ندارد.

وی خواستار شد: جلو این ساخت و ساز‌ها حتی در صورت صدور پروانه ساخت گرفته شود.

 135 هزار نفر حقوق بگیر شهرداری

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز در نهمین جلسه شورا گفت: آمارهای ضد و نقیض در ارتباط با تعداد کارکنان و حقوق‌بگیران شهرداری گفته می‌شود درحالی که طبق اطلاعات واصله تعداد حقوق‌بگیران شهرداری 135هزار نفر است، شهرداری هر چه سریع‌تر در این زمینه رقم واقعی را اعلام کند.

محمد علیخانی گفت: تذکری که می‌خواهم بدهم مربوط به آمار تعداد کارکنان شهرداری است.

وی ادامه داد: در زمانی که اصلاح‌طلبان شهرداری را تحویل دادند یعنی زمانی که آقای الویری شهرداری را تحویل داد، تعداد کارکنان شهرداری 25هزار نفر بود اما بعد از 16سال کارهای جهادی! امروز 135هزار نفر از شهرداری حقوق می‌گیرند.  علیخانی افزود: گرچه آمار و ارقام درخصوص کارکنان شهرداری ضد و نقیض است و ارقامی همچون 68 هزار یا 63 هزار نفر پرسنل اعلام شده اما براساس اطلاعات واصله تعداد حقوق‌بگیران شهرداری که برای آنها فیش حقوقی صادر می‌شود 135هزار نفر است. وی تصریح کرد: اگر میانگین حقوق را 4میلیون تومان در نظر بگیریم برای تعداد 135هزار نفر شهرداری به طور ماهانه 540 میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند که با ارقام 500 تا 600 میلیارد تومانی که قبلا اعلام شد، مطابقت دارد.

 ارائه تراز مالی شهرداری

سیدمحمود میرلوحی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در نهمین جلسه شورا گفت: میزان بدهی کنونی شهرداری تهران 30هزارمیلیارد تومان اعلام شده و بیشتر آن را به حساب شهردار کنونی گذاشته‌اند از این رو شهرداری هر چه سریع‌تر تراز مالی را اعلام کند تا شفاف‌سازی شود.

میرلوحی با اشاره به بدهی‌های شهرداری تهران افزود: موضوع دیگر رقم بدهی شهرداری است درحالی که رقم بدهی شهرداری 16هزارمیلیارد تومان اعلام شده بود اما اخیرا اعلام شده، رقم بدهی شهرداری که تاکنون احصا شده بالغ بر 30هزارمیلیارد تومان است.

او عنوان کرد: شهرداری تهران باید هر چه سریع‌تر تراز مالی را ارائه دهد تا از این طریق بتوان به افکار عمومی گزارش داد.  وی همچنین تاکید کرد: بدهی‌های شهرداری به گونه‌یی است که باید درخصوص منابع و نحوه پرداخت این بدهی‌ها تدبیر لازم انجام شود.

میرلوحی اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از پروژه‌های عمده به گونه‌یی بوده که تعهدات آن به عهده شهردار فعلی گذاشته شده و از این رو باید تراز مالی سریع‌تر تنظیم شود تا بتوانیم از این طریق پاسخگوی افکار عمومی باشیم.

 

ارسال نظر