دومین فرمان شهردار به زودی صادر می‌شود

۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۹۷۱

شهردار تهران بخشنامه توقف صدور هولوگرام را «ناموس شهرداری» خوانده است که حتی یک مورد تخلف از این بخشنامه منجر به عزل می‌شود. او همچنین از ابلاغ بخشنامه مهم دیگری نیز طی روزهای آینده خبر داده است. بخشنامه‌یی که براساس آن فعالیت شوراهای معماری مناطق منضبط خواهد شد.

محمدعلی نجفی که شامگاه دوشنبه در نشست فصلی شهردار پایتخت با مدیران و معاونان شهرداری تهران سخن می‌گفت، اعلام کرده است: شهرداری بالغ بر ١٦هزار میلیارد تومان به بانک‌ها (عمدتا بانک شهر)، ٩هزار میلیارد تومان به پیمانکاران و ٥هزار میلیارد تومان نیز برای پروژه‌های باز بدهکار است. به عبارتی دیگر شهرداری تهران ٣٠هزار میلیارد تومان بدهی قطعی دارد. یعنی حدود 1.7برابر کل بودجه سال جاری خود بدهی قطعی وجود دارد.

ماجرای بدهی‌های شهرداری تهران داستان مفصلی است. شهرداری تهران در آخرین روزهای کاری خود این رقم را 15هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود، اما برخی اعضای شورای چهارم تهران میزان بدهی‌های شهرداری را تا 60 هزار میلیارد تومان نیز برآورد کرده بودند. به گفته نجفی، شهرداری باید برای رسیدن به نقطه تعادل طرح‌هایی نو و فکرهایی جدید برای تامین منابع داشته باشد و بخشی از پروژه‌ها را باید به بخش خصوصی واگذار کرد یا از روش‌های مشارکت عمومی- خصوصی بهره جست و اقتصاد شهر را به سمت مردمی شدن اقتصاد که از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است، سوق داد.

 کاهش 20 درصدی قدرت خرید شهرداری

وی منابع مالی شهرداری و دست یافتن به منابع پایدار را نخستین چالش مدیریتی شهر دانست و گفت: هم در مساله درآمد و هم هزینه‌ها با مشکل مواجه هستیم. با نگاهی به روند بودجه جاری سال 90 تا 96 متوجه می‌شویم که سال 90، 8هزار و 500 میلیارد تومان بودجه داشته‌ایم. این درحالی است که در سال 96 بودجه شهرداری به قیمت جاری 17هزار و 900میلیارد تومان بوده است، به عبارتی دوبرابر شده است. این در شرایطی است که با نگاهی به قیمت ثابت و تورم سالانه مشخص می‌شود، این رقم معادل 6 هزار و 500 میلیارد قدرت خرید دارد یعنی کاهش 20 درصدی بودجه سال96 نسبت به سال 90 به لحاظ قدرت خرید.

وی با تاکید بر آمار ارائه شده گفت: بنا بر آمار ارائه شده، اداره شهر و اجرای برنامه‌های توسعه شهر با این میزان قدرت خرید کار بسیار سختی خواهد بود.

به گفته نجفی آمارها نشان می‌دهد در سال٩٥ که بودجه سال٩٦ تعیین می‌شده، شهرداری با افت منابع مواجه بوده است. طبق آنچه در برنامه 5ساله شهرداری پیش‌بینی شده باید در سال جاری 22هزار و 800میلیارد تومان بودجه می‌داشتیم که این رقم اکنون تنها 17هزار و 900میلیارد است، این یعنی بالغ بر 5هزار میلیارد تومان کمتر و به عبارتی 22 درصد کاهش بودجه را نسبت به برنامه‌ها در سال جاری شاهد هستیم و نشان از برخی ایرادات در برنامه‌ریزی‌ها یا برخی ایرادات در منابع مالی شهرداری دارد.

او با اشاره به اعتبارات مورد نیاز وضعیت پروژه‌های زیرساختی شهر تهران گفت: 22هزار و 500میلیارد تومان به قیمت امروز نیاز داریم که پروژه‌های در دست اجرا را تکمیل کنیم. این مهم بیش از بودجه کامل یک‌سال و چندبرابر بودجه عمرانی پیش‌بینی شده مصوب امسال است که نشان می‌دهد از نظر هجوم هزینه‌ها به شهرداری در سال‌های آینده با مشکل مواجه خواهیم بود.

شهردار تهران با اشاره به جمع‌بندی نهایی صورت گرفته در موضوع منابع مالی شهرداری تهران تصریح کرد: ٧٢درصد پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌یی در شهرداری پروژه‌های مستمرند که وقتی هم به اتمام می‌رسد، نیازمند هزینه است. از این‌رو، چشم‌انداز مناسبی برای تکمیل پروژه‌های در دست احداث با منابع داخلی شهرداری نمی‌توان متصور بود. از این‌رو باید از ظرفیت‌ها و سرمایه بخش خصوصی داخلی و خارجی استفاده شود. به‌طوری که هم‌اکنون درصدد عملیاتی کردن ایده ایجاد صندوق توسعه شهر هستیم.

او تصریح کرد: در ٦ماه نخست سال جاری از کل بودجه مصوب، ٧٢درصد تامین شده است که شامل ٨٠درصد بودجه نقدی و ٦٠درصد بودجه غیرنقد است؛ به عبارتی تنها ٦هزارو ٧٠٠میلیارد تومان از بودجه تامین شده است، در حالی که باید حدود 9هزار میلیارد تومان درآمد می‌داشتیم.

 بهره‌وری نیروی انسانی افزایش یابد

نجفی با بیان اینکه 39درصد کل بودجه صرف هزینه‌های پرسنلی و جاری غیرقابل اجتناب می‌شود، اظهار کرد: همین عدد در سال گذشته 31درصد بوده که این روند افزایشی هزینه‌های جاری نگران‌کننده است.

وی با تاکید بر استفاده کارآمد از نیروی انسانی و افزایش بهره‌وری منابع انسانی تصریح کرد: هدف تعدیل نیروی انسانی از شهرداری نیست اما باید با ایده‌های نو افزایش بهره‌وری نیروی انسانی مدنظر قرار گیرد.

 تکریم ارباب رجوع

شهردار تهران ضعف فرهنگ سازمانی را دیگر چالش شهرداری دانست و تاکید کرد: برای شکل بخشیدن به یک فرهنگ سازمانی بالنده و سازنده باید اقدامات جدی صورت گیرد.

وی با اشاره به نظرسنجی اخیر یکی از موسسات مهم نظرسنجی وابسته به وزارت ارشاد گفت: طبق این نظرسنجی افرادی که به شهرداری مراجعه کرده‌اند، نسبت به نحوه اجرای کار از سوی کارکنان شهرداری تهران 24.3درصد به صورت نسبی راضی بوده‌اند. 56.3درصد عدم رضایت و 19درصد رضایت داشته‌اند که میانگین نمره‌یی که به عملکرد شهرداری تهران داده‌اند 9 از 20 بوده است. تکریم ارباب رجوع حرف و شعار نیست بلکه باید از طریق ایجاد فرآیندها و سیستم‌های جدید نحوه پاسخگویی به ارباب رجوع را ارتقا دهیم.

نجفی اظهار کرد: بعضا در شهرداری‌ها تصمیمی گرفته می‌شود که خلاف مقررات است. باید تخلفات غیرقانونی را گرچه به بهانه راه‌اندازی مشکلات شهروندان انجام می‌شود، بررسی و با آن برخورد کنیم. در نقطه مقابل آن دسته از فعالیت‌ها که مطابق ضوابط انجام شدنی است اما کارشناسان و کارکنان شهرداری از انجام آن جلوگیری می‌کنند نیز باید کنترل شود. قطعا با هر دوی این مسائل به عنوان تخلف برخورد خواهیم کرد. شهردار تهران از مدیران خواست نسبت به این موارد حساس باشند.

 راه‌اندازی 4حلقه فکری در شهرداری

نجفی از راه‌اندازی 4 حلقه فکری در آینده‌یی نزدیک خبر داد و بیان کرد: حلقه فرهنگی و اجتماعی، حلقه مالی و اقتصادی، حلقه شهرسازی و معماری و حلقه مدیریت و امور اجرایی به زودی در شهرداری تهران راه‌اندازی خواهد شد. در عین حال که اتاق فکری برای نظارت بر حسن اجرای برنامه‌ها، این حلقه فکری را پوشش خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه در 8 سال اخیر 1615 طرح پژوهشی در شهر تهران اجرا شده که 230میلیارد تومان هزینه در بر داشته است، گفت: معتقدم حتی 100مورد آنها هم به شهرداری تهران برای حل مشکلات کمک نکرده است.

 

ارسال نظر