عصیان بازار اجاره در تابستان

۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۶۹۳
عصیان بازار اجاره در تابستان

تجربه رهن و اجاره مستاجران در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که در اغلب موارد مالکان تمایل به دریافت ودیعه بیشتر و اجاره کمتر داشتند اما پس از کاهش نرخ سود بانک‌ها در چند نوبت شاهد سنگین‌تر شدن کفه اجاره نسبت به ودیعه بوده‌ایم، البته در سال جاری بازار اجاره روی دیگر سکه خود را به مستاجران نشان داد و با وجود آنکه براساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، ‌نرخ اجاره در تیر ماه و ماه‌های پیش از آن 11درصد رشد را نشان می‌داد اما گزارش‌های میدانی حاکی از رشد افسارگسیخته نرخ اجاره در پایتخت دارد. در این میان ناگفته نماند که چند روز پیش سقف نرخ سود بانکی کاهش یافت و به 15درصد رسید که این موضوع امکان افزایش بیشتر اجاره‌بها را نسبت به شرایط کنونی به همراه دارد. 

بالا بودن نرخ اجاره نسبت به ودیعه علاوه بر نارضایتی و نگرانی مستاجران موجب ایجاد تنش در بازار مسکن شده و با توجه به اینکه در فصل رهن و اجاره به سر می‌بریم و شاهد اتفاقات ناخوشایند در بازار رهن و اجاره هستیم روزنامه تعادل، میزان رهن و اجاره واحدهای مسکونی را در شمال، غرب، مرکز، شرق و جنوب تهران بررسی کرده است که نتایج این گزارش میدانی نشان می‌دهد که مالکان تمایل به دریافت اجاره بیشتری دارند و این موضوع در تمام مناطق تهران به خوبی مشاهده می‌شود.

 دلار، ارز رایج بالانشینان

یافتن فایل‌های مربوط به رهن و اجاره در مناطق 1و 3 تهران که به عنوان مناطق شمالی شهر تهران شناخته می‌شوند، حاکی از آن است که بسیاری از واحدها فقط در قبال پرداخت دلار و به صورت ماهانه اجاره داده می‌شود. با نگاهی به وضعیت فایل‌های موجود در این مناطق به خوبی برجسته شدن میزان اجاره نسبت به ودیعه مشخص می‌شود. البته ناگفته نماند که در بسیاری از واحدهای اجاره‌یی در شمال تهران، امکانات ویژه‌یی ازجمله مستخدم، استخر و... هم وجود دارد که در سایر مناطق به ندرت یافت می‌شود. اگر می‌خواهید در خیابان نیاوران برای یک سال سکونت کنید باید برای یک واحد مسکونی 123متری با سن بنای 6 سال 100میلیون تومان رهن و ماهانه 4میلیون و 500 هزار تومان اجاره پرداخت کنید. رهن یک واحد مسکونی 218متری با سن بنای 6 سال در اقدسیه تهران 660 میلیون تومان به همراه اجاره ماهانه یک میلیون تومان است. 

در خیابان ونک برای رهن و اجاره یک آپارتمان 180متری ‌17سال ساخت باید 50 میلیون تومان ودیعه بدهید و ماهانه 3میلیون و 500 هزار تومان هم به صاحب خانه بپردازید. میزان ودیعه لازم برای یک واحد مسکونی 135متری در خیابان نوبنیاد 35میلیون و اجاره آن ماهانه 3میلیون و 500 هزار تومان است. 

 عقب‌نشینی برخی اجاره‌نشینان

در غرب تهران به ویژه در مناطق شمالغرب شاهد بالا بودن میزان اجاره‌ها هستیم که این موضوع برای مستاجرانی که سال گذشته در این مناطق سکونت داشتند و هم‌اکنون باید قراردادها را تمدید کنند مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است. در خیابان گیشا ‌یک آپارتمان 80 متری که 23سال از زمان ساخت آن می‌گذرد با ودیعه 40میلیون تومانی و اجاره ماهانه 2میلیون تومان در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد. 

رهن یک واحد مسکونی 140متری در شهرک غرب با سن بنای 14سال نیاز به یک ودیعه 100میلیون تومانی و اجاره ماهانه 3میلیون و 900هزار تومان دارد. در خیابان استاد معین یک آپارتمان 50 متری نوساز با 35میلیون تومان ودیعه و پرداخت 350هزار تومان اجاره در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. در مهرآباد جنوبی یک واحد مسکونی 54 متری که سن بنای آن 12سال است با ودیعه 40میلیون تومانی، اجاره‌یی برابر با 60 هزار تومان دارد. 

 مرکز گران‌تر از غرب

در مناطق مرکزی تهران مظنه رهن و اجاره بالاتر از مناطق غربی است به عنوان نمونه در خیابان فاطمی تهران برای یک آپارتمان 85 متری نوسازی، مستاجر باید 30میلیون ودیعه بدهد و ماهانه 3میلیون تومان پرداخت کند. در خیابان میرزای شیرازی برای یک واحد مسکونی 54 متری که 15سال از عمرآن می‌گذرد باید یک ودیعه 20میلیون تومانی با اجاره‌یی 2میلیون تومانی پرداخت کنید. اگر به دنبال اجاره یک واحد مسکونی در مرکز تهران هستید، خیابان انقلاب گزینه مناسبی است. برای رهن یک آپارتمان 50 متری در این منطقه باید 30میلیون تومان برای ودیعه و اجاره 900هزارتومانی بپردازید. یک آپارتمان مسکونی 60 متری در منطقه چهارراه لشگر با سن بنای10سال 10میلیون رهن و ماهانه یک میلیون تومان اجاره می‌خواهد. 

 شرق مناسب‌تر از غرب و مرکز

رهن و اجاره در شرق تهران نسبت به مناطق مرکزی و غربی مناسب‌تر است. به عنوان نمونه در خیابان خواجه عبدالله، یک واحد مسکونی 70متری با سن بنای 12سال ‌10میلیون تومان ودیعه و 2میلیون تومان اجاره می‌خواهد. برای رهن یک آپارتمان 130متری 12ساله در لویزان باید

80 میلیون تومان رهن و 2میلیون و 500 هزار تومان اجاره پرداخت کنید. رهن یک واحد مسکونی 90متری با سن بنای 15سال در منطقه پیچ شمیران 15میلیون است. ضمن اینکه ماهانه یک میلیون و 400هزارتومان هم برای اجاره آن باید پرداخته شود. در منطقه کرمان یک واحد مسکونی 45متری ‌12سال ساخت حدود 28میلیون تومان رهن و 400هزار تومان اجاره داده می‌شود.

 جنوب ارزان‌تر از همه جا

در مناطق جنوبی تهران شاید میزان رهن و اجاره نسبت به سایر مناطق کمتر است. اما برای ساکنان و مستاجران این منطقه بالاست. آپارتمانی 56 متری در خیابان راه آهن که 14سال از ساخت آن می‌گذرد با ودیعه 15میلیونی و اجاره 500 هزار تومانی در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. رهن یک واحد مسکونی 30ساله در خیابان افسریه با متراژ 90متر، 30میلیون تومان و اجاره ماهانه آن 500 هزار تومان است. یک واحد 70متری نوساز در شهرری 35میلیون تومان رهن و 750تومان اجاره دارد. در منطقه عبدل آباد یک واحد 80 متری نوساز ودیعه‌یی حدود 40میلیون تومان و اجاره‌یی 900هزار تومانی دارد. 

ارسال نظر