تاسیس 10 شرکت هواپیمایی تا 6 ماه آینده

۱۳۹۶/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۱۲۲
تاسیس 10 شرکت هواپیمایی تا 6 ماه آینده

گروه راه و شهرسازی|

اسفندماه سال گذشته، ضرب‌الاجل سازمان هواپیمایی کشوری برای تامین سرمایه 6 ایرلاین در حال تاسیس به پایان رسید، اما به نظر می‌رسد، نه تنها این سازمان فرصت دیگری به این ایرلاین‌ها داده است که درخواست تاسیس 4 ایرلاین دیگر را هم دریافت کرده است و از همین رو، رییس سازمان هواپیمایی کشوری از راه‌اندازی ۱۰ شرکت هواپیمایی جدید تا ۶ماه آینده خبر داده است.

علی عابدزاده گفت: تنها راه دستیابی به رضایت مشتری ایجاد رقابت میان خطوط هوایی است تا شرکت‌های هواپیمایی در سایه این رقابت بر سر جذب مشتری از تاخیرها جلوگیری کنند.

وی درباره موافقت اصولی سازمان هواپیمایی کشوری با ایجاد شرکت‌های هواپیمایی جدید‌ افزود: متقاضیان راه‌اندازی ایرلاین در نخستین گام باید موافقت اصولی سازمان را دریافت کنند، در این مرحله به ۱۰ ایرلاین موافقت اصولی داده‌ایم آنها 6ماه فرصت دارند تا ساختار سازمانی خود را طراحی، تکمیل و عملیاتی کنند.

وی ادامه داد: این فرصت 6 ماهه قابل تمدید برای 5/1 سال دیگر است، در حال حاضر هم سرمایه‌گذاران این ۱۰ ایرلاین جدید در حال خرید هواپیما هستند و امیدواریم طی 6 ماه آتی تعدادی از این شرکت‌ها فعالیت خود را آغاز کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره کفایت (حداقل) سرمایه شرکت‌های هواپیمایی جدید اظهار کرد: متقاضیان یا سرمایه‌گذاران راه‌اندازی شرکت هواپیمایی اهداف مختلفی از تاسیس ایرلاین دارند برخی به دنبال راه‌اندازی خطوط هوایی داخلی یا منطقه‌یی هستند، برخی انجام پروازهای بین‌المللی را هدف‌گذاری کرده‌اند و بعضی هم صرفا می‌خواهند پروازهای چارتری داشته باشند و مدل‌های دیگر که هر یک به مجوز خاصی از سوی سازمان هواپیمایی نیاز دارد که کفایت سرمایه هر مدل از درخواست مجوزها هم متفاوت است.

به گفته عابدزاده، حداقل سرمایه برای متقاضی ایرلاینی که به دنبال انجام همه نوع فعالیتی باشد ۳۴۰میلیارد تومان است، این در حالی است که برخی فعالان صنعت هوایی از جمله مقصود اسعدی‌سامانی این رقم را 350 میلیارد تومان اعلام کرده‌اند. به گفته رییس سازمان هواپیمایی کشوری، پس از تامین سرمایه متقاضی باید به دنبال دریافت گواهینامه‌های فنی باشد.

وی با تاکید بر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر خرید و فروش هواپیما از سوی ایرلاین‌ها گفت: این سازمان بر امور بازرگانی شرکت‌ها نظارتی ندارد. خرید و فروش هواپیما هم یک اقدام بازرگانی است که سازمان هواپیمایی نظارتی بر آن ندارد.

 اما این سازمان بر صدور مجوز پرواز به هر فروند هواپیما نظارت می‌کند که این اقدام شامل رعایت استانداردهای فنی لازم برای یک هواپیمای فعال می‌شود. عابدزاده با اشاره به زیانده بودن خطوط هوایی گفت: تا پیش از آزادسازی نرخ بلیت، قیمت‌گذاری‌ها تکلیفی بود که سبب زیاندهی ایرلاین‌ها شده بود به همین دلیل رقابتی میان ایرلاین‌ها بر سر نوع سرویس‌دهی، مسیری که انتخاب می‌کنند و...

نبود. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هم‌اکنون و با آزادسازی نرخ بلیت، همه این موارد مهم تلقی می‌شود به وی‍ژه چون نمی‌خواهند هواپیماهایشان با صندلی خالی به پرواز درآید، بلیت‌های ارزان به مشتریان ارائه می‌دهند ولی اگر حرفه‌یی شرکت‌داری نکنند، مدیریت ایرلاین زیانده خواهد بود. وی اضافه کرد: فرودگاه‌ها هم باید به سمت خودگردان شدن و پذیرش پروازهای جدید حرکت کنند تا درآمدهایشان افزایش یافته و از هزینه‌ها کاسته شود.

 مشکل تامین مالی هواپیماهای جدید

رییس سازمان هواپیمایی کشوری درباره زمان ورود هواپیمای ATR بعدی گفت: هنوز زمان ورود ATR‌های پنجم و ششم ایران‌ایر مشخص نیست. تمام هواپیماهای خریداری شده مشکل تامین مالی دارند و پس از آنکه تامین مالی انجام شد، بویینگ، ایرباس و ATR آمادگی تحویل هواپیماها

را دارند.

عابدزاده ادامه داد: قرار است تا پایان سال جدید، ۵ فروند ATR دیگر به هما تحویل داده شود و این جزو تعهدات این کمپانی هواپیماساز فرانسوی ـ ایتالیایی است، البته این درشرایطی است که ایران‌ایر به تعهداتش در خصوص تامین مالی عمل کند.

  عامل تاخیرهای پروازی

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره عدم انتشار گزارش تاخیرات پروازی طی 7 ماه گفت: هیچ فرد یا نهادی دستوری مبنی بر انتشار یا عدم انتشار جداول تاخیرات پروازی شرکت‌های هواپیمایی نداده است بلکه نحوه گزارش‌گیری و تهیه جداول تاخیرات ایراد داشت که سازمان هواپیمایی آن را اصلاح کرد و از ماه گذشته در سایت سازمان قرار گرفت.

وی ادامه داد: از این پس، آمار مربوط تاخیرات پروازی هر ماه اعلام می‌شود و مردم بر اساس آن می‌توانند ایرلاین مورد نظر خود که کمترین تاخیر را داشته باشد، ‌انتخاب کنند.

عابدزاده درباره آزادسازی نرخ بلیت سفرهای هوایی یادآورشد: هم‌اکنون نرخ بلیت کلیه مسیرها آزادسازی شده‌اند اما قبلا این محدودیت اعمال می‌شد که خطوط هوایی اجازه نداشتند مسیرهای مناطق محروم را قطع کنند با این حال از نظر نرخ بلیت هیچ گونه محدودیتی برای ایرلاین‌ها اعمال نکرده‌ایم.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی به دنبال افزایش ناوگان است تا خطوط هوایی بتوانند برای ایجاد مسیر پروازی جدید در شهرهای کوچک رقابت کنند، به عنوان نمونه اخیرا ایران‌ایر مسیر تهران ـ رامسر را ایجاد کرد که قبلا شرکت هواپیمایی آسمان در این خط پرواز می‌کرد، درحال حاضر به سمت رقابت میان ایرلاین‌ها حرکت می‌کنیم که کمی زمانبر است.

به گزارش مهر، عابدزاده همچنین درباره اقدامات سازمان هواپیمایی کشوری در زمینه کاهش تاخیرهای پروازی اظهار کرد: یکی از مسائلی که سازمان در طول دو سال اخیر پیگیری کرده، طراحی برنامه‌هایی برای حل ریشه‌یی مشکلات است تا بتواند در کلیه ابعاد، صنعت حمل و نقل هوایی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل نداشتن زیرساخت اقتصادی صحیح در صنعت هوانوردی کشور، با چالش‌های بزرگی در همه بخش‌های این صنعت اعم از خدمات مسافری، بهره‌وری ناوگان، مباحث فنی، بخش‌های بازرگانی ایرلاین‌ها و... مواجه بودیم و همه این بخش‌ها دچار بحران

 بودند.

رییس سازمان هواپیمایی کشور بیان کرد: مشکلات صنعت هوایی موجب شده بود، شرکت‌های هواپیمایی نتوانند براساس اصول بازرگانی به فعالیت‌های خود ادامه دهند که این موضوع روند عادی فعالیت آنها را تحت تاثیر قرار داده بود و شاهد تاخیرهای متعدد در پروازها بودیم.

 شکایت آنلاین از ایرلاین‌ها

عابدزاده درباره وجود شکایت‌هایی مبنی بر عدم رعایت آیین‌نامه حقوق مسافران از سوی برخی ایرلاین‌ها که تاخیرات پروازی متعددی دارند، بیان کرد: این آیین‌نامه برای نخستین بار در دولت یازدهم تهیه و اعمال شد و همه تلاش سازمان برای شفاف‌سازی قوانین و حقوق مردم است و مردم نیز روز‌به‌روز بیشتر با حقوق خود آشنا می‌شوند.

وی گفت: خطوط هوایی به مرور رعایت حقوق مردم و مسافران را بیشتر در دستور کار خود قرار می‌دهند که نتیجه آن کاسته شدن تعداد شکایات مردمی از ایرلاین‌هاست.

به گفته رییس سازمان هواپیمایی کشوری، آیین‌نامه حقوق مسافر در حال اجراست و سازوکار جدیدی هم در سایت سازمان هواپیمایی ایجاد شده که مردم می‌توانند به صورت آنلاین از ایرلاین‌ها به این سازمان شکایت کنند و اگر ایرلاین‌ها آیین‌نامه را اجرا نکنند، به آنها اخطار می‌دهیم.

 

ارسال نظر