پایتخت در رتبه نهم رشد قیمت مسکن در کشور

۱۳۹۶/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۸۸۴

متوسط قیمت کشوری مسکن نشان می‌دهد که رشد قیمت مسکن در تهران در یک بازه زمانی یک‌سال گذشته رتبه نهم را در میان شهرها به خود اختصاص داده و به این معنا که نوسانات قیمت مسکن در ۲۲ استان به مراتب بیش از تورم مسکن در پایتخت بوده است. به گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه ‌و شهرسازی، براساس آخرین سطح متوسط قیمت کشوری مسکن اعلام شده مربوط به زمستان 95، هم‌اکنون میانگین کشوری قیمت هر مترمربع مسکن 2میلیون تومان است که نسبت به یک‌سال گذشته رشد 15درصدی را نشان می‌دهد، درحالی که میانگین قیمت کشوری هر مترمربع واحد مسکونی در زمستان سال 94، معادل یک میلیون و 739 هزار تومان بود. همچنین تحولات فصلی بازار مسکن در 31 مرکز استان کشور از رشد 4درصدی قیمت مسکن در زمستان 95 نسبت به پاییز 95 خبر می‌دهد.  در پاییز 95 متوسط قیمت کشوری هر مترمربع واحد مسکونی یک میلیون و930 هزار تومان گزارش شده بود که این میزان در انتهای سال گذشته به حدود 2 میلیون تومان افزایش یافت. نبض کشوری‌ بازار مسکن مطابق با جدیدترین آمار اعلام شده از سوی دفتر اقتصاد مسکن و مقایسه آن با میانگین قیمت و نوسانات حجم معاملات خرید ملک در مراکز استان‌های کشور با تایید روند متفاوت حرکت بازار مسکن شهرهای کشور نسبت به روند یک‌ساله معاملات آپارتمان‌های مسکونی در پایتخت، افزایش عمق رکود معاملاتی در بازار مسکن کشور را با وجود خروج بازار مسکن شهر تهران از حالت رکود نشان می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، ‌هم‌اکنون شهر تهران در لیست شهرهایی قرار دارد که کمترین میزان رشد قیمت مسکن را در بازه زمانی یک‌سال گذشته تجربه کرده‌اند و به لحاظ کمترین میزان نرخ رشد قیمت مسکن در مقایسه با سایر مراکز استان‌های کشور در رتبه نهم قرار گرفته است. به این معنا که هم‌اکنون نوسانات قیمت مسکن در 22 استان کشور به مراتب بیش از تورم مسکن در پایتخت بوده است.

 رشد7.6 درصدی قیمت در تهران

آخرین سطح اعلام شده از روند تغییرات قیمت مسکن مربوط به زمستان سال 95 نشان می‌دهد، در بازه زمانی یک‌ساله (زمستان 94 تا زمستان 95) میانگین قیمت مسکن در شهر تهران 7.6درصد افزایش یافته است که در مقایسه با مراکز استان‌های کشور به لحاظ کمترین نرخ رشد قیمت مسکن در رتبه نهم قرار گرفته است.

زمستان سال گذشته، میانگین هرمترمربع واحد مسکونی در شهر تهران به 4میلیون و496 هزار تومان رسید که در مقایسه با پاییز سال گذشته نیز رشد 2.2درصدی را تجربه کرده است. بیشترین رشد قیمت مسکن در بازه زمانی زمستان سال 95 در مقایسه با زمستان 94 مربوط به شهر زاهدان با

6/ 37 درصد رشد قیمت و کمترین میزان رشد قیمت مسکن در همین فاصله زمانی با نوسان قیمتی 0.7- مربوط به شهر قم است.  برآوردهای صورت گرفته از وضعیت تورم مسکن در 31 مرکز استان، از تورم تک‌رقمی قیمت مسکن در 14 شهر بزرگ حکایت دارد، زمستان سال گذشته، 14 مرکز استان کشور، تورم صفر تا9.9درصدی قیمت مسکن را تجربه کردند که به معنای افزایش میانگین قیمت مسکن در این شهرها کمتر یا درحدود نرخ تورم عمومی است. تهران، قم، کرمانشاه، کرج، ارومیه، همدان، رشت، اراک، قزوین، سنندج، بندرعباس، ساری، شهرکرد و بجنورد شهرهایی هستند که نرخ رشد قیمت مسکن در آنها طی زمستان 95 زیر 10درصد بوده است.

 

ارسال نظر