شمارش معکوس برای پایان پرونده مسکن مهر

۱۳۹۶/۰۳/۳۱ - ۲۳:۱۱:۲۶
کد خبر: ۱۰۱۷۲۶
شمارش معکوس برای پایان پرونده مسکن مهر

گروه راه و شهرسازی|

روز گذشته ۲ هزار و ۱۱۴ واحد مسکن مهر در فاز ۸ شهر جدید پردیس با حضور علی‌اصغر مهرآبادی معاون وزیر راه و محسن نریمان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید افتتاح شد. به گفته مهرآبادی در دولت یازدهم نزدیک به ۸۶۵ هزار واحد به متقاضیان تحویل داده شده که سالانه به‌طور میانگین تحویل ۲۱۵ هزار واحد را شامل می‌شود. نریمان نیز عنوان کرد که تلاش داریم تا پایان دولت یازدهم، مسکن مهر شهرهای جدید تمام استان‌های کشور جز البرز و تهران را تکمیل و به متقاضیان تحویل دهیم.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر با تاکید بر ضرورت همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان در تکمیل طرح مسکن مهر کشور از وجود مشکلات خدمات زیربنایی در بخشی از واحدهای مسکن مهر خبر داد و عنوان کرد که تا پایان سال جاری با همکاری دستگاه‌های مرتبط این مشکلات را برطرف خواهیم کرد.

مهرآبادی در حاشیه مراسم افتتاح ۲ هزار و ۱۱۴واحد مسکن مهر در فاز ۸ شهر جدید پردیس گفت: از بین ۲میلیون و ۲۱۰ هزار واحد مسکن مهر که از ابتدای شروع طرح از تسهیلات مسکن مهر بهره‌مند شدند تاکنون کار ساخت یک میلیون و ۹۴۵ هزار واحد تمام شده است.

وی با بیان اینکه با احتساب واحدهای افتتاح شده امروز نزدیک به یک‌میلیون و ۸۳۷ هزار واحد به افتتاح رسیده است، گفت: متاسفانه مابقی پروژه‌ها یا دارای معارض بوده یا فاقد متقاضی و همچنین پیشرفت فیزیکی زیر ۳۰ درصد دارند که باعث شده عملیات احداث آنها سال‌ها متوقف باشد. از این رو، امید داریم با همکاری سایر دستگاه‌ها هرچه زودتر مشکل این پروژه‌ها نیز همزمان با سایر پروژه‌ها رفع شود.

مهرآبادی افزود: نزدیک به ۸۶۵ هزار واحد طی دولت یازدهم به متقاضیان تحویل داده شده که سالانه به‌طور میانگین تحویل ۲۱۵ هزار واحد را شامل می‌شود.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه تاکنون ۵۶درصد از کل پروژه‌های مسکن مهر در این دولت به متقاضیان تحویل داده شده است، افزود: طی دوران زمامداری دولت یازدهم ۸۴۵ هزار واحد معادل ۶۴درصد فروش اقساطی شده است که سند اعیانی ۵۴ درصد اخذ شده و ۸۴ درصد واحدها موفق به وصول اقساطی شده‌اند.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری سایر دستگاه‌ها در پیشبرد پروژه‌های مسکن مهر گفت: قطعا برای اتمام این طرح به رفع مشکلات بیمه، تعاونی‌ها و مالیات نیاز داریم که این امر نیز تنها در تعامل و سایر نهادهای مرتبط انجام خواهد گرفت. به گفته مهرآبادی، در صورت عدم رفع مشکلات مالیات و تسویه‌حساب واحدها گواهی پایان کار آنها داده نمی‌شود و همچنین فروش اقساطی این خانه‌ها صورت نمی‌گیرد و درنهایت شاهد آن هستیم که امکان تحویل واحدها به متقاضیان نیز فراهم نخواهد شد، به همین دلیل است که رفع مشکلات نامبرده بسیار ضروری خواهد بود.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر درخصوص شرایط سایت مسکن مهر استان تهران نیز بیان کرد: از مجموع ۳۳۳ هزار واحد در دست احداث کار ساخت ۲۷۰ هزار واحد به پایان رسیده است. همچنین می‌توانیم بگوییم که پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مسکن ‌مهر شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر استان نیز با حجم ۱۱۵ هزار واحد نزدیک به ۹۸درصد بوده که بیشترین عملکرد در این حوزه را به خود اختصاص می‌دهد.

مهرآبادی با بیان اینکه در حال حاضر تنها ۲هزار واحد مسکن مهر در این شهرها باقی مانده است، گفت: خوشبختانه پرونده مسکن مهر شهر جدید اندیشه بسته شده و عملیات اجرایی در شهر جدید پردیس نیز به خوبی در حال انجام است. طبق آمار در این شهر جدید تنها ۳ هزار واحد دارای معارض است. همچنین در شهر جدید پرند نیز از ۹۵هزار واحد ۲۰ هزار واحد باقی مانده که ۱۱ هزار واحد آن معارض دارد.

وی همچنین اظهار کرد: تاکنون مبلغی بالغ بر ۵۰هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌های عامل در این طرح پرداخت شده که ۴۸هزار و ۲۰۰ میلیارد آن از سوی بانک مسکن بوده است.

این مقام مسوول در ادامه به ترتیب ۴۲ هزار میلیارد تومان از این تسهیلات را برای شهرهای کشور (شهرهای بالا و زیر ۲۵ هزار نفر و شهرهای جدید)، ۳هزار و ۹۷۷ هزار میلیارد تومان برای بافت فرسوده و ۴هزار میلیارد تومان برای مسکن روستایی اعلام کرد.

مهرآبادی همچنین از پرداخت ۳۶۰ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید مسکن مهر از محل جعاله خبر داد و گفت: هنوز برای رسیدن به سقف این تسهیلات مبلغی نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان در دست داریم که امید است با همکاری به‌موقع بانک‌ها روند پیشبرد پروژه‌ها تسریع یابد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۵۰ هزار واحد از پروژه‌ها نیازمند آب، ۴۰۰ هزار واحد نیازمند فاضلاب و بیش از ۱۵۰ هزار واحد فاقد برق و ۱۸۷ هزار واحد فاقد گاز هستند که باتوجه به مصوبه دولت و همکاری سازمان‌های مرتبط تلاش داریم تا پایان سال جاری بخش عمده‌یی از مشکلات را رفع کنیم.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر با تاکید بر اینکه سعی می‌کنیم تا پایان سال تمام پروژه‌های بدون معارض را تکمیل و به متقاضیان تحویل دهیم، گفت: خوشبختانه سایت مسکن مهر استان زنجان تکمیل شده و تیرماه پرونده آن نیز بسته خواهد شد. تلاش می‌کنیم در شهریور امسال نیز مسکن مهر چهارمحال‌وبختیاری، خراسان‌جنوبی، اردبیل و تعدادی دیگر از شهرها را نیز تکمیل کنیم.

 ۴۰ هزار واحد پردیس در مرحله نازک‌کاری

همچنین در این مراسم محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، از وجود ۴۰ هزار واحد مسکن‌ مهر پردیس در مرحله نازک‌کاری خبر داد و گفت: تلاش داریم تا پایان دولت یازدهم مسکن مهر شهرهای جدید تمام استان‌های کشور جز البرز و تهران را تکمیل و به متقاضیان تحویل دهیم.

نریمان با تاکید بر اینکه قصد داریم در سال جدید اکثریت واحدهای بدون معارض را به متقاضیان‌شان تحویل دهیم، گفت: تلاش داریم بخش‌های مختلفی از سایت مسکن مهر پردیس را ماهانه افتتاح و به بهره‌برداری برسانیم. مسکن مهر در حال حاضر دارای مشکلات نرم‌افزاری مانند امور بانکی، بیمه‌یی و مالیاتی است که برای رفع آن کمک و همکاری سایر دستگاه‌ها الزامی است.

به گفته وی، در حال حاضر برای پیشبرد پروژه مسکن مهر در کل کشور تعامل خوبی بین دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف برقرار بوده و تلاش می‌شود پرونده مسکن مهر تا پایان دولت تمام شهرهای جدید جز دو استان البرز و تهران بسته شود.

 شرط اتمام پروژه‌های البرز و تهران

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص مشکلات حوزه مسکن مهر این دو استان نیز اظهار کرد: قطعا اتمام پروژه‌های شهرهای جدید استان‌های مذکور منوط به همکاری متقاضیان نیز هست چراکه بسیاری از آنها تعهدات خود را به‌موقع عملیاتی نکرده و این مساله باعث شده تا کل پروژه تحت‌تاثیر قرار بگیرد و کار اتمام و بهره‌برداری از آن به تعویق بیفتد.

نریمان با اشاره به این نکته که عملیات اجرایی واحدهای مسکن مهر از محل تسهیلات و آورده‌های مردمی انجام می‌شود، گفت: قطعا به‌دنبال آن هستیم تا متقاضیان خوش‌حساب را با بهره‌گیری از روش‌های مختلف زودتر خانه‌دار کنیم و همچنین به برخی مشتریان کم‌درآمد کمک کرده تا آنها نیز با پرداخت آورده‌های خود موفق به دریافت واحدهای مسکونی شوند.

وی جلب اعتماد مشتریان را یکی از هدف‌های اصلی شرکت عمران شهرهای جدید در این مناطق اعلام کرد و گفت: در گذشته که کوه‌ها و تپه‌ماهورهایی را به عنوان اجرای طرح مسکن مهر به ما تحویل دادند امکان اجرای خدمات‌رسانی در حوزه آب، برق و گاز بسیار سخت بود اما امروز شاهد آن هستیم که بالای ۹۵درصد از امور مربوط به سایت مسکن مهر این مناطق انجام شده و انگیزه لازم برای تداوم کار ازسوی پیمانکاران نیز انجام شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اضافه کرد: قطعا پروژه‌هایی با بیش از ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی باید زودتر از سایر پروژه‌ها تسهیلات خود را دریافت کنند و هرچه زودتر کار این واحدها را به پایان برسانند. نریمان همچنین اضافه کرد: از آنجا که آخرین کلنگ‌های پروژه‌های مسکن مهر کشور در شهر جدید پردیس به زمین زده شد، طبیعی است که آخرین پروژه‌های آن نیز در پردیس تکمیل و تحویل داده شود.

این مقام مسوول از وجود بیش از ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید کل کشور خبر داد و گفت: این واحدها در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۹۳ درصد هستند که تلاش داریم تعداد باقی مانده آن نیز هرچه سریع‌تر به پایان برسد.

 

 

ارسال نظر