وضعیت اورژانسیِ اورژانس تهران

۱۳۹۶/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۶۴۲
وضعیت اورژانسیِ  اورژانس تهران

گروه راه و شهرسازی   آزاده کاری

«بدترین پایگاه‌های اورژانس در تهران قرار گرفته است و شرایط مناسبی ندارد. اورژانس تهران با 1500 نیرو جوابگوی 12 میلیون جمعیت است و اصلا شرایط مناسبی نداریم.» اینها صحبت‌های پیرحسین کولیوند رییس اورژانس کشور در جلسه علنی شورای شهر تهران است. کولیوند از نبود امکانات اورژانس در شهر تهران خبر داد و شرایط را نامناسب دانست. این خبری است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد. با توجه به شرایط پایتخت که هر لحظه انتظار حادثه‌یی در آن می‌رود، ضعف نیروهای امدادی به‌خصوص اورژانس می‌تواند بسیار خطرناک باشد. فرو نشست‌های زمین در تهران که گاه با انفجارهای مهیب همراه بوده است مانند آنچه تابستان سال گذشته در بزرگراه ستاری اتفاق افتاد؛ ‌زلزله، آتش‌سوزی، ساختمان‌های بلند مرتبه قدیمی مانند پلاسکو، آلودگی هوا و بسیاری از معضلات دیگر که تهران درگیر آن است، باعث شده اهمیت حضور نیروهای امدادی ازجمله اورژانس و آتش‌نشانی دوچندان باشد.

 

 20 درصد ماموریت‌ها استاندارد است

اما صحبت‌های دیروز رییس اورژانس کشور در این زمینه بسیار ناامید‌کننده است. به گفته کولیوند، اورژانس تهران با کمبود شدید آمبولانس مواجه است. این کمبود به گونه‌یی است که تنها 20درصد ماموریت‌های اورژانس در حالت استاندارد است.

به گفته وی، اورژانس تهران تنها 158 پایگاه دارد که طی هماهنگی‌های انجام شده با سازمان آتش‌نشانی 11پایگاه‌ در داخل ایستگاه‌های آتش‌نشانی مستقر است. به‌تازگی نیز طی توافقاتی که با شرکت بهره‌برداری مترو انجام شده، دو پایگاه اورژانس در مترو مستقر است.  کمبود شدید نیروی انسانی در اورژانس معضل دیگری است که در کنار کمبود آمبولانس باعث تضعیف شدید این سازمان شده و به گفته کولیوند در حال حاضر اورژانس تهران اصلا شرایط مناسبی ندارد.

 هر رفت و برگشت آمبولانس‌ها 3 ساعت

یکی از مواردی که تاثیر زیادی در کار اورژانس دارد شرایط ترافیکی شهر است. قطعا زمان نقش مهمی در نجات جان شهروندانی که با اورژانس تماس گرفته‌اند، ‌دارد اما از زمان اعزام یک آمبولانس تا برگشت آن به پایگاه حدود 3 ساعت زمان می‌برد که عامل اصلی آن نیز ترافیک است. هرچند بعد از حادثه پلاسکو و اتفاقاتی که هنگام تردد خودروهای امدادرسان به وجود آمد، در شبکه‌های مجازی اطلاع‌رسانی زیادی در این باره صورت گرفت اما به گفته کولیوند، وقتی آمبولانس‌ها به ناچار از خیابان‌های شلوغ تردد می‌کنند، گاهی خودروهای عبوری به آمبولانس راه نمی‌دهند و در مواقع دیگر نیز خودروها حین راه دادن به آمبولانس تخلف‌شان توسط پلیس ثبت می‌شود و عمل خیر رانندگان خودرو با جریمه شدن پایان می‌یابد.

 پد بالگرد نداریم

در این وضعیت ترافیک پایتخت تنها وسیله‌یی که می‌تواند کمک‌کننده باشد، بالگرد است. اورژانس هوایی کشور 32 فروند بالگرد دارد که دو فروند آن در تهران است. اما مشکل اساسی در اورژانس هوایی نبود بالگرد نیست بلکه پد بالگرد نداریم. بنابراین نیازمند ایجاد پد بالگرد در نقاط مختلف شهر و بیمارستان‌ها هستیم و پیشنهاد می‌شود در حاشیه اتوبان‌های داخلی و خارج شهر، مسیرهای پرتردد، بیمارستان‌ها، میادین اصلی شهر و ورزشگاه‌ها پد بالگرد ساخته شود.

البته برخی برج‌های بلند مرتبه پد بالگرد دارند اما آسانسورشان استانداردهای لازم برای انتقال مصدوم از پشت بام به سطح زمین را ندارد که باید برای این موضوع چاره‌اندیشی شود. به گفته کولیوند، از زمان راه‌اندازی اورژانس هوایی تاکنون 16 هزار نفر با بالگرد نجات پیدا کرده‌اند.

 تعداد زیاد ماموریت‌های کاذب

اما مشکلات اورژانس تهران فقط به کمبود امکانات محدود نمی‌شود و فرهنگ پایین برخی شهروندان نیز دردسرهای زیادی برای فعالان این حوزه به وجود می‌آورد. به‌دلیل تماس‌های بی‌دلیل، حجم ماموریت‌های کاذب اورژانس بسیار زیاد است.  حجم بالای ترافیک تهران باعث شده تا موتور آمبولانس‌ها وارد پایتخت شوند. حدود سه ماه است که 200 دستگاه موتورآمبولانس وارد کشور شده اما به‌دلیل مشکلات گمرکی، تزریق آنها به تجهیزات اورژانس تهران معطل مانده بود و به‌تازگی این مشکلات برطرف شده‌اند. با ورود این موتورآمبولانس‌ها زمان حضور تیم‌های اورژانس در صحنه حوادث به چهار دقیقه کاهش می‌یابد.

 قادر به پاسخگویی نیاز تهرانی‌ها نیستیم

کولیوند همچنین درباره حضور اورژانس در حادثه ساختمان پلاسکو و حادثه تروریستی مجلس توضیحاتی ارائه داد و گفت: در هر دو حادثه به عنوان اورژانس در کمترین زمان ممکن به محل حادثه رسیدیم و بهترین خدمات را ارائه دادیم. حتی در حادثه پلاسکو از یکی از کشورهای اروپایی دو دستگاه وارد کردیم که درصد مصدومیت افراد را نشان می‌داد که این دستگاه‌ها در معدن یورت نیز مورد استفاده قرار گرفت اما با وجود همه تلاش پرسنل اورژانس اگر اتفاقات مشابهی در تهران بیفتد توان پاسخگویی به نیازها را نداریم و ممکن است از خدمات اصلی خود باز بمانیم.

کولیوند در شرایطی از عدم امکان پاسخگویی نیازها صحبت می‌کند که به گفته هاشمی استاندار تهران 400 نقطه آسیب‌پذیر در این شهر وجود دارد. همچنین بیش از 900 ساختمان بلندمرتبه در سطح شهر ساخته شده که از این تعداد 256 ساختمان شرایط ناایمن دارند. علاوه بر این بافت‌های فرسوده را نباید از قلم انداخت. در بافت‌های فرسوده و فشرده مانند منطقه 12 تهران در صورت بروز زلزله یا حتی آتش‌سوزی شاهد فاجعه انسانی خواهیم شد.

اظهارات سرپرست اورژانس کشور این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا سازمان اورژانس شهری مانند تهران با تمام مشکلاتی که از آنها یاد شد، باید این‌گونه ضعیف باشد و چرا تاکنون مسوولان به این موضوع مهم نپرداخته‌اند. زلزله تهران موضوعی جدی است و بسیاری از کارشناسان علم زلزله نسبت به وقوع آن هشدار داده‌اند اما ظاهرا قرار نیست کسی این خطر را جدی بگیرد و برای کاهش تبعات آن فکری کند.

سرپرست اورژانس کشور در این خصوص دست به دامان شورای شهر تهران شد تا بودجه‌یی دراختیار این سازمان قرار دهد که بتوانند پایگاه‌های مناسب و در دسترسی را ایجاد کرده و علاوه بر تجهیز پایگاه‌ها امکان خرید اتوبوس‌آمبولانس‌ها نیز برای‌شان فراهم شود. البته شورای شهر در این باره قولی به آنها نداد.

 اسنپ پزشکی و آمبولانس ریلی

کولیوند امیدوار است بتوانند مدلی همانند اسنپ را برای پزشکان و پرستاران برای افزایش سرعت عملکرد آنها ایجاد کنند. همچنین به گفته او، با توجه به ترافیک شهر با سازمان پدافند غیرعامل و مترو تهران صحبت‌هایی انجام شده تا از طریق تونل‌هایی، بیمارستان‌های نزدیک به خطوط مترو به شبکه ریلی متصل شوند تا هنگام بحران بتوان از مترو برای افزایش سرعت خدمات‌رسانی استفاده کرد.

به گزارش «تعادل»، رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر درخصوص گزارش ارائه شده از سوی رییس اورژانس کشور با اشاره به چند تذکر خود در سال‌های ۹۴ و ۹۵ گفت: باید تجهیزات اورژانس به‌ویژه در بخش آمبولانس به‌روز شود که امیدوارم این تذکرات مورد توجه قرار بگیرد. در حال حاضر و باتوجه به استانداردهای اعلام شده از سوی اورژانس تهران به ۵۳۱ پایگاه اورژانس نیاز دارد که هم‌اکنون ۱۵۸ پایگاه فعال است و ۳۷۳ پایگاه دیگر باید راه‌اندازی شود که در این بخش با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم.

محسن سرخو دیگر عضو شورای شهر تهران با اشاره به کمبودهای موجود در اورژانس تهران گفت: در این زمینه می‌توانیم با آموزش‌های لازم و به‌روز در خانه‌های سلامت در سراهای محلات از ظرفیت و پتانسیل آنها به نحو مطلوب‌تر استفاده کنیم.

در ادامه مهدی چمران رییس شورای شهر، از آمادگی و همکاری شهرداری با اورژانس کشور خبر داد و گفت: از کمیسیون سلامت تقاضا دارم در این زمینه وارد عمل شود و برنامه‌یی را برای اجرا شدن جهت بهبود امکانات اورژانس به صحن شورا ارائه دهند.

 بعد از ارائه گزارش کولیوند، دو فوریت بررسی طرح تثبیت و بهنگام‌سازی سامانه جامع مصوبات شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت که به‌دلیل مخالفت اعضا با دو فوریت یک فوریت آن به تصویب رسید.

 

ارسال نظر