بازپس‌گیری سهم ایران از ترابری جهانی با نوسازی ناوگان

۱۳۹۶/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۲۷۶

روزنامه 25 خرداد

مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی امضای قرارداد بویینگ با دومین ایرلاین ایرانی برای خرید ۶۰ فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس را از دستاوردهای برجام دانست و گفت: مشکل فعلی، کندی اوفک در صدور مجوزهای لازم برای انعقاد قرارداد است. به گفته وی، خرید دولت برای ایران‌ایر و انجام مذاکره در سطح بین‌المللی شرایط را برای آغاز نوسازی ناوگان سایر شرکت‌های هواپیمایی آسان کرده است. سامانی با اعلام اینکه سایر شرکت‌های هواپیمایی هم در حال مذاکره برای خرید هواپیما هستند، اضافه کرد: مشکل فعلی، کندی اوفک در صدور مجوزهای لازم برای انعقاد قرارداد است. درخواست ما این است که دولت امریکا تدبیری اتخاذ کند تا مجوزهایی که شرکت‌های طرف معامله ایران از اوفک می‌خواهد، زودتر صادر شود. به گفته وی، اکنون به صورت موردی مجوز برخی بویینگ‌های سفارش داده شده ایران‌ایر صادر شده و باقی در دست پیگیری

 است. وی با اشاره به نوع خریدهای هواپیمایی آسمان (بویینگ ۷۳۷) که بیشتر برای پروازهای دوربرد مناسب است، گفت: شرکت هواپیمایی آسمان تا به حال رویکرد پرواز به مناطق محروم را دنبال می‌کرده است که دلیل آن هم نوع سیاست‌گذاری و نوع هواپیماهایی که در زمان تاسیس در اختیار داشت، ‌است. در آن زمان هواپیماهای کوچک آسمان رویکرد پروازی این شرکت را به سمت پروازهای استانی سوق داد. با این حال به نظر می‌رسد، آسمان در مدیریت جدید رویکرد دیگری یعنی پرواز به مناطق دورتر و بزرگ‌تر و پروازهای منطقه‌یی و قاره‌یی را دنبال می‌کند. اسعدی‌سامانی با اشاره به این موضوع که هم‌اکنون شرکت هواپیمایی آسمان تعدادی زیادی بویینگ خریداری کرده است، هدف‌گذاری آسمان را انجام پروازهای خارجی دانست و گفت: این تصمیم آسمان به گرفتن سهم ایران از حمل و نقل بین‌المللی کمک خواهدکرد.

وی گفت: با توجه به کمبود ناوگان شرکت‌های داخلی و نیازی که در بازار وجود دارد، بسیاری از پروازهای برون‌مرزی ما را ناوگان شرکت‌های خارجی انجام می‌دهند و مسافران ایرانی مجبورند ایرلاین خارجی را برای سفر خود انتخاب کنند. بنابراین با توجه به تقاضایی که وجود دارد، خریدهای شرکت‌های هواپیمایی می‌تواند در جهت ‌منافع مسافران باشد و هم اقتصاد شرکت‌های هواپیمایی شکوفا شود و هم اینکه متقاضیان سفر به خارج از کشور از ناوگان حمل و نقل داخلی استفاده کنند.

روز ۲۰ خرداد قراردادی بین شرکت آسمان و بویینگ به امضا رسید که قرار شد ابتدا ۳۰ هواپیمای بویینگ ۷۳۷ و به تدریج ۳۰ فروند هواپیمای دیگر توسط شرکت هواپیمایی آسمان خریداری شود.

سید امیررضا مصطفوی، سخنگوی شرکت هواپیمایی آسمان با بیان اینکه قرار است، اداره خزانه‌داری امریکا مجوز فروش ۶۰ فروند هواپیمای بویینگ ۷۳۷ مکس را برای شرکت آسمان تا یک ماه آینده صادر کند، گفت: این خرید در دو مرحله انجام خواهد شد در مرحله نخست بویینگ

۳۰ فروند از این هواپیماها را تحویل می‌دهد و پس از آن شرکت آسمان ۳۰ فروند دیگر از این نوع هواپیماها را خریداری خواهد کرد.

 

 

ارسال نظر