اخبار متناقض درباره ایمنی خط 7 مترو تهران

۱۳۹۶/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۲۷۵

روزنامه 25 خرداد

گروه راه و شهرسازی|

محسن هاشمی، منتخب اول مردم تهران با اشاره به افتتاح زودرس خطوط مترو در روزهای اخیر، این کار را برای امنیت شهروندان خطرناک توصیف کرد و از اعضای کنونی شورای شهر خواست در برابر این افتتاح‌ها سکوت نکنند. به گفته او، هرکس به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شود باید در نخستین روز کاری خود این خطوط را تعطیل کند. این در حالی است که مدیرعامل کنونی مترو تهران، خط 7 مترو را ایمن می‌داند.

به گزارش «تعادل» شهردار تهران یکی از افتخارات خود را توسعه خطوط مترو می‌داند و در روزهای پایانی مدیریت خود قصد دارد تا با افتتاح هر چه بیشتر خطوط در دست احداث، افتخار ساخت آن را به نام خود تمام کند. ظاهرا این موضوع به قدری برای شهردار اهمیت دارد که ایستگاه‌های نیمه تمام را نیز افتتاح می‌کند. ابتدای هفته بود که خبر افتتاح خط 7 مترو به طول 22کیلومتر با عنوان عمیق‌ترین ایستگاه مترو تهران منتشر شد.

افتتاح خط 7 مترو قصه دراز دارد. هاشمی‌تشکری که قبلا معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران را برعهده داشت از افتتاح خط 7 مترو در 8 اردیبهشت 93 خبر داده و گفته بود بخشی از این خط به طول 12کیلومتر شامل 10 ایستگاه در سال 93 به بهره‌برداری می‌رسد.

حتی اگر زمان تحقق وعده معاون شهردار تهران را آخرین روز سال 93 یعنی 29 اسفند نیز در نظر بگیریم، از آن روز تا امروز بیش از 800 روز می‌گذرد. قالیباف نیز در زمستان سال گذشته

3 بار از افتتاح قریب‌الوقوع خط 7 مترو خبر داده بود. یک بار در 13 دی، بار دیگر در 27 بهمن و آخرین بار در 10 اسفند و در حاشیه کنفرانس بین‌المللی مهندسی ترافیک.

مازیار حسینی معاون حمل و نقل شهرداری تهران نیز بارها از افتتاح این خط خبر داد اما در نهایت بعد از گذشت 813 روز بالاخره این خط افتتاح شد اما هنوز آماده بهره‌برداری نیست.

تنها دو روز بعد از آغاز به کار رسمی خط

7 مترو تهران، زمانی که عده‌یی از شهروندان تصور می‌کردند خط 7 مترو تهران مانند سایر خطوط از ساعات اولیه صبحگاه به مسافران خدمت‌رسانی می‌کند، با مراجعه به ایستگاه‌هایی که مورد بهره‌برداری قرار گرفته، با کرکره بسته ورودی مترو روبه‌رو شدند و تصاویری از این وضعیت نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

پیگیری‌ها حاکی است، 7 ایستگاه افتتاح شده از مجموع 19 ایستگاه واقع در قطعه 22 کیلومتری خط 7 مترو که شنبه گذشته به بهره‌برداری رسید، تنها در بازه 3 ساعته 10 تا 13 که جزو ساعات متعارف شروع و پایان کار نیست، فعالیت می‌کند. هر چند شرکت بهره‌برداری مترو در اطلاعیه‌یی همزمان با مراسم افتتاح این موضوع را رسانه‌یی کرده بود، اما بسیاری از شهروندان از کیفیت بهره‌برداری خط 7 مطلع نبودند و به همین خاطر از تعطیلی بی‌وقت ایستگاه‌ها غافلگیر شدند.

از سوی دیگر، سرفاصله قطارهای مترو در این خط طی فعالیت روزانه فعلی، 30 دقیقه اعلام شده بود که عملا این وعده محقق نشد و مسافران باید حدود 45 دقیقه برای رسیدن قطار در ایستگاه انتظار بکشند. سرفاصله متعارف در سایرخطوط مترو تهران در ساعات پر استفاده، بین 4 تا

8 دقیقه است.

تاثیر این زمان انتظار بالا حتی اگر برای مدت محدودی برقرار باشد، این است که مسافران خط

7 مترو یا از سفر با این ناوگان انصراف داده و ایستگاه را ترک می‌کنند یا اینکه در صورت ماندن برای استفاده از قطار، احتمال مراجعه دوباره آنها به این خط، نزدیک به صفر خواهد بود.

یک کارشناس حمل و نقل مشکلات خط 7 را مشابه خط 3 دانسته و یکی از ایرادات اساسی را در این زمینه به «عدم بهره‌برداری کامل از همه ایستگاه‌ها» مربوط می‌داند. به گفته او این مساله ضریب ایمنی قطار را پایین می‌آورد. او با بیان اینکه خط 7 جز در بخش «تونل» در زمینه «ایستگاه» و «تجهیزات» ناقص است، گفت: متاسفانه در این خط هم همانند خط 3، هواکش ساخته نشده و این خط از هواکش برخوردار نیست. درحالی که در فاصله بین هر دو ایستگاه باید 3 هواکش در ابتدا، انتها و قسمت میانی هر ایستگاه وجود داشته باشد. به همین علت هواسازی داخل ایستگاه‌ها و پمپاژ هوا مثل خط یک انجام نمی‌شود و هوای داخل ایستگاه‌ها غبارآلود است. علاوه بر این تجهیزات آتش‌نشانی هم وجود ندارد.

افتتاح 22 کیلومترازخط 7 مترو توسط شهردار تهران در حالی انجام شده که هیچ واگن جدیدی به شبکه اضافه نشده و قراراست در فاز آزمایشی سه قطار از ناوگان سایر خطوط کسر شود.

این کارشناس حمل و نقل معتقد است که از 10 قطار برای خط 7 در زمان افتتاح رونمایی شده که ظاهرا خبری از آنها نیست و حالا اغلب ایستگاه‌ها بدون واگن به بهره‌برداری رسیده‌اند، اگرچه مدیران شهری وعده استفاده از

20 قطار را در خط 7 داده‌اند که قرار است از سایر خطوط در حال بهره‌برداری تامین شود. به گفته این کارشناس، سیستم کنترلی و چکینگ خط

7 هم دارای مشکلات زیادی است و اگر حادثه‌یی مشابه مترو طرشت بیفتد که به علت خاموش بودن سیستم کنترلی روی داد، خسارات زیادی وارد می‌شود. علاوه بر اینکه این سیستم باید اتوماتیک باشد، اما دستی انجام می‌شود.

اما مشکلات خط نیمه‌کاره 7 تهران به همین جا محدود نشد و رحمت‌الله حافظی، عضو کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهر شورای شهر تهران در جلسه علنی این هفته اظهار کرد که براساس گزارش‌های غیررسمی واگن‌های خط

۷ فقط ۱۰درصد استانداردها را دارند. از سوی دیگر در ۲۲  کیلومتر از کل خط فقط یک هواکش و

راه فرار پیش‌بینی شده است. او ادامه داد: برای از بین رفتن این نگرانی‌ها پیشنهاد می‌کنم که یک تیم سه‌نفره از کمیسیون نظارت، سلامت و حمل و نقل از خط ۷ بازدید کرده و گزارشی از عملکرد خط ۷ مترو ارائه دهد.

 ریسک امنیت شهروندان

محسن هاشمی، منتخب اول مردم تهران نیز با اشاره به افتتاح زودرس خطوط مترو در روزهای اخیر، این کار را برای امنیت شهروندان خطرناک توصیف کرد و از اعضای کنونی شورای شهر خواست در برابر این افتتاح‌ها سکوت نکنند.

به گزارش ایلنا، محسن هاشمی، منتخب اول مردم تهران در انتخابات شورای شهر با اشاره به قوانینی مانند حمل و نقل عمومی و حمل و نقل ریلی به عنوان نمونه قوانین خوبی که در اجرا مشکل دارند، درباره وضعیت مترو تهران گفت: مترو تهران در بخش ساختمان و تونل‌ها وضعیت خوبی دارد، اما در بخش تجهیزات به دلیل کمبود منابع در برخی قسمت‌ها مشکل وجود دارد.

هاشمی با تاکید بر اینکه افتتاح‌های زودرسی که اکنون شاهد آن هستیم، باید متوقف شود، تصریح کرد: افتتاح خطی که هواکش ندارد و قطار کافی برای آن وجود ندارد، ایجاد ناامنی برای مسافران است و هرکس به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شود باید در نخستین روز کاری خود این خطوط را تعطیل کند.

او ادامه داد: در مدیریت شهر تهران با توجه به اینکه چندسال سابقه کار اجرایی در این حوزه دارم، شاهد بوده‌ام چه قوانین خوبی نوشته می‌شود و در مقام اجرا چگونه آن را دور می‌زنند.

هاشمی همچنین با بیان اینکه ما منتخبان شورای جدید فعلا مسوولیت و اختیاری نداریم، از اعضای شورای شهر فعلی تهران خواست که در مقابل این افتتاح‌های زودرس که برای امنیت شهروندان خطرناک است، سکوت نکنند.

 خط ۷ مترو تهران ایمن است

اما هابیل درویشی مدیرعامل شرکت مترو تهران نظر متفاوتی دارد و روز گذشته از ایمن بودن خط ۷ مترو خبر داد و گفت: در هیچ دوره‌یی ۲۲ کیلومتر خط مترو به بهره‌برداری نرسیده، برخی نتوانستند موفقیت این پروژه راتحمل کنند و می‌گویند ناایمن است.

به گزارش مهر، درویشی گفت: تمام خطوط مترو برای بهره‌برداری از قدیم‌الایام روال خاص خود را داشتند و خط ۷ مترو نیز طبق روال افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

وی همچنین گفت: هواکش خط ۴ مترو که در زمان مدیرعامل قبلی افتتاح شده بود، در زمان مدیریت من نصب شد و همچنان نیز این خط به تجهیزات بیشتری نیاز دارد. این درحالی است که خط ۷ مترو، مشاور و مدیر طرح دارد که در خصوص بررسی وضعیت ایمنی آن تلاش می‌کنند و از همه جهات خط را بررسی کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه این خط نسبت به سایر خطوط مترو از ویژگی‌های بیشتری برخوردار است، گفت: برای خط ۷ پست فشار قوی برق تهیه کرده‌ایم و دارای دو پست برق است تا هر زمان با قطعی برق مواجه شدیم، خط دچار مشکل نشود که این مورد در سایر خطوط وجود ندارد.

وی افزود: این صحبت‌ها به منزله آن نیست که خط ۷ مترو تهران کامل شده است، برای کامل شدن خط ۷ نیاز به زمان است، اما این خط از نظر ایمنی هیچ مشکلی ندارد و مانند خطوط دیگر با پنج قطار به بهره‌برداری رسید و درحال حاضر طی یک‌ماه و روزی سه ساعت به صورت آزمایشی فعالیت خواهد کرد تا نقص‌های احتمالی آن برطرف شود.

به گفته مدیرعامل شرکت مترو تهران، پس از طی شدن دوره آزمایشی این خط وارد بررسی‌های دوره سه ماهه می‌شود و فاصله رسیدن قطارها نیز افزایش می‌یابد. پس از بررسی کامل، خط ۷ نیز مانند خطوط دیگر به کار خود ادامه می‌دهد و افزایش تعداد قطار خواهد داشت.

همچنین اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: به زودی جمعی از اعضای شورای شهر تهران بازدیدی از خط

7 مترو خواهند داشت تا در صورت مشکلات احتمالی نسبت به رفع آنها اقدام شود.

 

ارسال نظر