رد استخدام‌های گسترده در شهرداری تهران

۱۳۹۶/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۲۰۰

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

 مدتی بود که بحث درباره آنچه استخدام‌های فله‌یی در شهرداری خوانده می‌شود، به محل اعتراض برخی اعضای شورای شهر تبدیل شده و حتی از آن به عنوان استخدام‌های نجومی نیز یاد می‌کردند. جلسه علنی روز گذشته پارلمان شهری به موضوع استخدام‌های سال 92شرکت بهره‌برداری مترو اختصاص داشت و جعفر هاشمی‌تشکری معاون توسعه منابع انسانی شهرداری توضیحاتی در این باره ارائه کرد. اعضای شورا نیز نظرات و دیدگاه‌های خود را در این باره مطرح کردند.

به گزارش «تعادل» قبل از اینکه قالیباف شهردار تهران شود، نیروهای انسانی شهرداری زیر 30هزار نفر بود اما اکنون نیروهای مازاد به گفته برخی اعضای شورای شهر تا حدود 70 هزار نفر برآورد شده است. چندی پیش نیز خبری مبنی بر استخدام تعداد زیادی از کارکنان موسسه همشهری مطرح شد و این موضوع بار دیگر بحث استخدام‌های فله‌یی در شهرداری را به موضوع روز تبدیل کرد. نکته جالب توجه در این باره این است که با وجود انتقادهای فراوان در خصوص استخدام 5 هزار نفر در شرکت مترو هاشمی‌تشکری دیروز از افزایش 2درصدی استخدام‌ها خبر داد.

به گزارش «تعادل» معاون شهردار تهران موضوع استخدام‌های گسترده را نفی و عنوان کرد که شرایط استخدامی بیشتر کارمندان شهرداری بعد از برگزاری آزمون تغییر پیدا کرده است. وی در خصوص تغییر وضعیت کارمندان شهرداری به سن و میزان تحصیلات پذیرفته‌شدگان اشاره کرد و گفت: پذیرفته‌شدگان آزمون در رده ٣١ تا ٤٠ سال 68.42 درصد، ٢٠ تا٣٠، 11.29درصد و در رده سنی ٤١ تا ٥٠ سال 18.77درصد بوده‌اند. همچنین 22.71 درصد فوق‌لیسانس، 61.29درصد لیسانس و 15.60 فوق‌دیپلم بودند که در این میان ٣١درصد پذیرفته‌شدگان را بانوان و ٦٩درصد را مردان شامل شده‌اند.

وی با بیان اینکه برابر آنچه در توسعه مترو در پایتخت صورت گرفته جذب نیرو نیز منطقی و در چارچوب نیازها، مقررات و ضوابط بوده، تصریح کرد: بالغ بر ٧٠درصد نیروهای مترو دارای مدرک فوق دیپلم و لیسانس هستند. نباید با طرح شبهات غیرکارشناسی، موجب کدورت خاطر نیروهای خدوم شرکت بهره‌برداری مترو شویم.

وی با مقایسه آمار نیروی انسانی شرکت بهره‌برداری مترو تهران در خرداد ٨٦ تا خرداد ٩٦ اظهارکرد:

٣ هزار و 993 نیروی انسانی مترو به ٨ هزار و 900 نیرو افزایش یافته است که شاهد افزایش ٢٢درصدی سطح تحصیلات در مقطع لیسانس نسبت به سال ٨٦ بوده‌ایم.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود نیروهای مترو بی‌سواد هستند، توهین به 8هزار و 900نیروی مترو است. به گفته تشکری‌هاشمی سهم زنان در مترو 12درصد است.

 اختلاف ۹هزار نفری در آمار نیروی انسانی

بعد از اینکه تشکری‌هاشمی گزارش خود را در صحن شورا قرائت کردند، برخی اعضا از جمله رحمت‌الله حافظی نسبت به آن واکنش نشان دادند. حافظی گزارش تشکری‌هاشمی را نادرست خواند و با بیان اینکه من این گزارش را نمی‌پذیرم، بخشی از گزارش سازمان بازرسی را قرائت کرد. در حین خواندن گزارش اسماعیل دوستی چند بار خواست مانع صحبت‌های حافظی شود اما چمران از وی خواست که اجازه دهد حافظی صحبت‌هایش را ادامه دهد.

 حافظی با بیان اینکه گزارش سازمان بازرسی کشور در خرداد 93 نوشته شده است، گفت: بر اساس این گزارش 4 هزار و 200 نفر به تعداد کارکنان شرکت بهره‌برداری مترو اضافه شده که از این تعداد 3 هزار نفر شاغل بوده و تغییر وضعیت داده‌اند و استخدام شده‌اند. هزار و 200 نفر هم استخدام جدید بوده است. بر اساس گزارش سازمان بازرسی ۹ هزار نفر اختلاف بین آمار نیروی انسانی در گزارش شهرداری و سازمان بازرسی وجود دارد. وی افزود: آمار کارکنان حوزه مدیرعامل از 736 به 2 هزار و 55نفر رسیده است. در این گزارش آمده است که از آقای قلی‌ها مدیرعامل وقت شرکت بهره‌برداری مترو در این خصوص سوال شد و پاسخ دریافتی، غیرقابل قبول ذکر شده است. حافظی ادامه داد: من این آمارها را قبول ندارم که از سال 84 که مترو 54 هزار نفر نیرو داشته امروز این رقم به 55 هزار و و 100 نفر رسیده است یعنی ظرف این چندسال فقط هزار و 100 نفر به تعداد نیروهای شهرداری اضافه شده است؟ وی با تاکید بر اینکه این آمارها باید راستی‌آزمایی شود، با استناد به گزارش سازمان بازرسی گفت: در پیوست بودجه سال 92 که توسط مدیرکل امور مجامع ابلاغ شده، کارکنان مترو در سال 90، 5 هزار و 428 نفر و در سال 92، 7 هزار و 501 که با تعداد کارکنان اعلامی توسط معاون منابع انسانی در سال‌های 91 و 92 به ترتیب 8 هزار و 886 نفر و 9 هزار و 390 نفر بوده است.

حافظی در پاسخ به آن قسمت از گزارش معاون شهردار که در ارتباط با استخدام نیروهای تحصیلکرده بود نیز گفت: در این گزارش آمده است بیش از 400درصد از کارکنان استخدام شده در سال‌های 90 تا 92 بیش از 40سال سن دارند یعنی در 70سالگی بازنشسته می‌شوند. همچنین مدرک تحصیلی 50درصد از این تعداد زیردیپلم بوده و فقط 7 درصد مدرک فوق‌دیپلم و لیسانس دارند. همچنین بیش از 30درصد این افراد مورد بررسی دارای مدرک پنجم ابتدایی یا بی‌سواد هستند. دلایل استخدامی این افراد بر خلاف موارد مندرج در آیین‌نامه استخدامی بوده است.

حافظی با بیان اینکه من ادعایی در این خصوص ندارم و تنها گزارش سازمان بازرسی را می‌خوانم، گفت: بهتر است اعتراضات‌تان را به سازمان بازرسی بگویید. اما برای من جای سوال است، شما از افزایش خطوط مترو و اقدامات خوبی که انجام داده‌اید می‌گویید اما چرا نمی‌گویید که بر اساس برنامه دوم پنج‌ساله الان باید وضعیت مترو چه باشد و کجاست؟ ما باید الان 1900واگن داشته باشیم نه 1300 دستگاه و 600 واگن از برنامه عقب هستیم. وی افزود: آن‌قدر شهرداری بودجه پرت از محل‌های مختلف دارد که می‌شود برای مردم کار کرد که نکردید. وی با بیان اینکه ما نمی‌گوییم راهبر نمی‌خواهیم یا استخدام نکنید، گفت: می‌گوییم استخدام‌هایتان چرا بدون برگزاری آزمون و بدون مصاحبه بوده و به صورت غیرکیفی جذب داشته‌اید و بهتر است در این خصوص مغلطه نکنید. وی افزود: بهتر است، شورای شهر کمیته‌یی در راستای راستی‌آزمایی توضیحات شهرداری در خصوص استخدام‌های مترو تشکیل دهد تا موضوع به صورت درست بررسی شود.

 پرسنلی که صندلی ندارند

علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز در واکنش به گزارش معاون شهردار در خصوص استخدام‌های مترو با بیان اینکه بر اساس قانون باید شهرداری سالانه 4درصد تعدیل نیرو داشته باشد، گفت: به نظر می‌رسد در بحث استخدام‌ها باید کمیته‌یی تشکیل شود تا صحت و سقم آن معلوم و مشخص شود چه کسانی استخدام شده‌اند و در چه شرکت و سازمان‌هایی به کار گرفته شده‌اند؟وی با بیان اینکه شهرداری باید نوع ارتباطش با سازمان بازرسی کل کشور را مشخص کند، گفت: چطور وقتی سازمان بازرسی کل کشور علیه شهرداری صحبت می‌کند آن گزارش را قبول ندارند اما وقتی علیه شورا حرف می‌زنند این سازمان را قبول دارند؟ وی با بیان اینکه شهرداری در مورد تغییر وضعیت 5 هزار نفر از پرسنل خود روال قانونی را طی کرده گفت: سه سال است که سعی داریم بودجه را شفاف کنیم تا هیچ نیروی انسانی قایم و پنهان نشود، چرا که در گذشته می‌گفتند 5 میلیارد تومان برای خاکبرداری هزینه کرده‌اند اما بعدا می‌فهمیدیم همه آن را حقوق داده‌اند. اما حالا این مسائل شفاف شده است اما در مورد مترو نیز باید شفاف‌سازی شود. باید بگویم شهرداری زرنگ است و آن‌قدر قانون شهرداری‌ها پیچیده است که می‌دانند چطور فرار کنند.

 استخدام فرزند هنرپیشه معروف

محسن سرخو، رییس کمیته حمل و نقل پس از شنیدن گزارش معاون شهردار در خصوص استخدام در شرکت بهره‌برداری مترو با بیان اینکه استخدام‌های فله‌یی در یک مقطع زمانی معین انجام شد، افزود: پس از آنکه این اتفاق افتاد و در جلسات مختلف کمیته حمل و نقل پس از بررسی‌های مختلف جمع‌بندی شد که استخدام در مترو ممنوع شود، قرار شد این افراد را طی دوره‌های آموزشی برای به کارگیری در سایر خطوط آموزش دهند. وی با بیان اینکه استخدام‌های فله‌یی در سال 92 بوده است، گفت: علاوه بر این تبعیض در پرداخت‌ها همچون ایاب و ذهاب و... و عدم دریافت مزایای یکسان باعث نارضایتی و ایجاد احساس تبعیض بین پرسنل شده است.وی با بیان اینکه در استخدام‌های سال 92 با اسم و مشخصات می‌توانم بگویم که این افراد نباید استخدام می‌شدند، گفت: فرزند هنرپیشه معروف یا دو فرزند مدیرکل یکی از سازمان‌ها که در فعالیت‌های انتخاباتی نیز حضور داشتند، جذب مترو شده و بدون طبقه‌بندی مشاغل بعد از دو ماه حکم ریاست گرفته‌اند؛ باید بگویم این مسائل است که باعث سرخوردگی پرسنل می‌شود و باید فکری به حال آن کرد.

 آمار شفاف نیست

در ادامه محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی با بیان اینکه براساس گزارش‌هایی که معاون شهردار ارائه کرده طی 12سال تنها حدود هزار نفر در مترو استخدام شدند، گفت: به نظر می‌رسد این آمار شفاف نیست و بیش از این عدد به پرسنل مترو و شهرداری اضافه شده است. وی با بیان اینکه شهرداری در بسیاری از امور همچون امور خدماتی نسبت به برون‌سپاری اقدام کرده، گفت: آیا نمی‌شود درخصوص مترو نیز با شرکت‌های خصوصی مطرح در این زمینه قرارداد بست؟ چراکه درحال حاضر آنقدر پرسنل زیاد است که حتی صندلی برای نشستن ندارند.

 بنیادها همتی برای حفظ باغات نمی‌کنند

به گزارش«تعادل» برخی اعضای شورای شهر نیز قبل از شروع ارائه گزارش تشکری‌هاشمی تذکراتی داشتند. ازجمله محمد حقانی عنوان کرد که بنیادها هیچ همتی برای حفظ باغات نمی‌کنند و به تازگی یکی از بنیادها اعلام کرده، تعدادی از باغات را برای فروش گذاشته است.

به گفته وی، باغات تهران سرنوشت عجیبی دارند. برخی باغات متعلق به ثروتمندان و فراری‌ها بودند در نتیجه در اختیار بنیادها قرار گرفتند اما بنیادها هیچ همتی برای حفظ باغات نمی‌کنند و به تازگی یکی از بنیادها اعلام کرده، تعدادی از باغات را برای فروش گذاشته است. وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم حداقل شهرداری این باغات را بخرد، گفت: مطمئن باشید حتی اگر کسی این باغات را با قیمت پایین بخرد، شورای بعدی نخواهد گذاشت بلایی بر سر آنها بیاید. چمران، رییس شورای شهر نیز در واکنش به سخنان حقانی درباره فروش باغات توسط بنیاد گفت: اینها باغ هستند و بنیاد فکر نکند، می‌تواند درخت‌ها را قطع کند و در آن برج‌سازی انجام دهد. براساس طرح تفصیلی، کاربری این پهنه‌ها باغ بوده و تغییر نخواهد کرد.

همچنین مهدی چمران با اشاره به طرح صیانت و حفاظت از باغات گفت‌: بخش اول که مربوط به شناسنامه‌دار کردن باغات بود، تصویب شد و من پیشنهاد می‌کنم که ابلاغ شود. بخش دیگر نیز با توجه به ماهیت آن باید به شورای عالی ارسال شود و پس از بررسی‌ها دوباره به شورا برگردد. این پیشنهاد در شورا به رای گذاشته شد و با موافقت اعضای شورا مقرر شد، بخش اول طرح حفاظت از صیانت باغات ابلاغ شود.

در ادامه حافظی با اشاره به خط 7مترو که به تازگی افتتاح شده است، گفت: براساس گزارش‌های غیررسمی واگن‌های خط ۷ فقط ۱۰درصد استانداردها را دارند. از سوی دیگر در ۲۲کیلومتر از کل خط فقط یک هواکش و راه فرار پیش‌بینی شده است. او ادامه داد: برای از بین رفتن این نگرانی‌ها پیشنهاد می‌کنم که یک تیم 3‌نفره از کمیسیون نظارت، سلامت و حمل و نقل از خط ۷ بازدید کرده و گزارشی از عملکرد خط ۷ مترو ارائه دهد.

 

ارسال نظر