تجمع مغازه‌داران پلاسکو مقابل بنیاد مستضعفان

۱۳۹۶/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۰۳۹

گروه راه و شهرسازی|

روز گذشته تعدادی از مغازه‌داران ساختمان پلاسکو در تجمعی اعتراضی جلو ساختمان بنیاد مستضعفان خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند.

به گزارش«تعادل»، به تعویق افتادن ساخت پلاسکو جدید، افزایش نرخ بهره تسهیلات اعطایی به مالباختگان حادثه پلاسکو و جانمایی نامناسب آنها در مجتمع تجاری نور ازجمله دلایل اعتراض مغازه‌داران ساختمان پلاسکو بوده است.

یکی از مغازه‌داران ساختمان پلاسکو ‌در تشریح هر کدام از دلایل اعتراض روز گذشته مقابل ساختمان بنیاد مستضعفان به «تعادل» گفت: پس از فرو ریختن ساختمان پلاسکو و از بین رفتن مغازه‌های ما، مقامات و مسوولان بنیاد مستضعفان قول آغاز ساخت ساختمان پلاسکو جدید را تا برج 3 داده بودند اما اخیرا متوجه شدیم که قرار است شهریور ماه مناقصه طرح ساخت پلاسکوی جدید برگزار شود و بعد از آن هم معلوم نیست کار ساخت چه زمانی آغار شود.

این مغازه‌دار ادامه داد: موضوع مورد اعتراض دیگر به تسهیلاتی است که بنیاد مستضعفان قول پرداخت آن را به مغازه‌داران پلاسکو داده بود؛ مربوط می‌شود؛ زیرا مسوولان بنیاد مستضعفان ابتدا اعلام کردند 300میلیون تومان تسهیلات را با سود 9درصد به مغاره‌دارانی که در حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو متضرر شدند، پرداخت می‌کند اما میزان بهره این تسهیلات اکنون به 18درصد افزایش یافته و حتی این هم در صورتی است که چنین مبلغی پرداخت شود.

وی درباره اعتراض به جانمایی مالباختگان حادثه پلاسکو در مجتمع تجاری نور نیز گفت: پس از فروریختن ساختمان پلاسکو بنیاد مستضعفان اعلام کرد که مغازه‌داران ساختمان پلاسکو می‌توانند از مغازه‌های داخل پاساژ نور استفاده کنند اما از آنجا که ما پیش از این در خیابان جمهوری و در مرکز معاملات عمده پوشاک بودیم نه تنها بسیاری از مغازه‌داران پلاسکو نپذیرفتند که از مغازه‌های پاساژ نور استفاده کنند بلکه حتی نفراتی که به این پاساژ نقل مکان کرده‌اند نیز اعلام می‌کنند به دلیل جانمایی پاساژ نور مشتری‌های خود را از دست داده‌اند. این مغازه‌دار تاکید کرد که اعتراضات مغازه‌داران پلاسکو تا پاسخگویی مناسب مسوولان بنیاد مستضعفان به درخواست آنها ادامه دارد. چند روز پیش مسوولان بنیاد مستضعفان اعلام کردند که این بنیاد عزم خود را جزم کرده تا در محل قبلی ساختمان پلاسکو، ساختمان جدیدی بسازد و از جامعه مهندسی و علاقه‌مندان خواسته طرح‌های خود را در این خصوص ارائه کنند و شورای عالی معماری و شهرسازی مصوبه‌یی وضع کند که طرح پلاسکو از طریق مسابقه و با مشارکت مهندسان انتخاب شود.

منوچهر خواجه‌دلویی، معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان در این باره گفته بود: فرآیند انجام مسابقه در دستور کار قرار گرفت و براساس زمان‌بندی در پایان خرداد ضوابط برگزاری مسابقه اعلام و تا پایان شهریور طرح منتخب، نهایی می‌شود و پس از آن دریافت مجوز انجام و کار اجرایی آغاز می‌شود.

خواجه‌دلویی تصریح کرده بود: برنامه‌ریزی کردیم پس از دریافت مجوز یا همان پروانه ساخت از شهرداری، تا دو سال، کار اجرایی ساخت پلاسکو انجام می‌شود زیرا براساس ضوابط تا طرح و مشخصات آن ارائه نشود، مجوزی صادر نمی‌شود.

خواجه‌دلویی همچنین اعلام کرده بود که بنیاد مستضعفان در جهت کمک به استقرار موقت صاحبان سرقفلی پلاسکو، اجاره محلی را که خود کسبه در تقاطع خیابان‌های ولیعصر و طالقانی شناسایی کرده بودند برای مدت معینی تقبل کرده است.

معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان تاکید کرده بود که در درون بافت تجاری، تولید نمی‌تواند انجام شود به همین خاطر براساس جلساتی که با شورای مدیریت پلاسکو داشتیم آنها هم اذعان دارند که در این ساختمان کار تولیدی نمی‌تواند صورت گیرد بلکه به امور تجاری و خدمات مربوط به عرضه و فروش اختصاص خواهد داشت.

خواجه‌دلویی افزوده بود که مالکیت در پلاسکو، مالکیت عرصه و عیان است البته بحث مربوط به صاحبان سرقفلی پلاسکو را مراجع قضایی مشخص خواهند کرد و هر چه مرجع قضایی و قانون تعیین کند، بنیاد هم براساس آن عمل خواهد کرد.

 

ارسال نظر