نیاز ایران به 300 فروند هواپیما در 10سال آینده

۱۳۹۶/۰۳/۲۲ - ۰۲:۱۷:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۰۳۸

 مدیرعامل هما می‌گوید: ایران تا 10سال آینده به 300 فروند هواپیمای نو نیاز دارد، تاکنون 7فروند هواپیمای نو وارد ناوگان هوایی ایران‌ایر شده که 3 فروند آن ایرباس و 4 فروند آن ATR است. به گزارش ایرنا، فرهاد پرورش در حاشیه هفتاد و سومین اجلاس سالانه انجمن بین‌المللی حمل‌ و نقل هوایی «یاتا» که در مکزیک برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار نشریه امریکایی تخصصی ایرویز درباره ویژگی‌های هواپیماهای ATR گفت: استفاده از این هواپیماها بسیار به نفع ماست، چون نیازی به سرمایه‌گذاری فراوان برای خرید تجهیزات زمینی از جمله ژنراتور، استارتر یا خودرو یدک‌کش (پوش‌بک) نیست.

مدیرعامل ایران‌ایر بیان کرد: تاکنون حدود 90درصد مسافران پروازهای داخلی بین حدود 10 فرودگاه کشور جابه‌جا می‌شدند اما امیدواریم با هواپیماهای‌ ATR 50 یا 60 فرودگاه کشور را پوشش دهیم. به گفته وی، ایران‌ایر تا پایان سال 2017 میلادی پنج فروند هواپیمای دیگر ATR دریافت می‌کند و 11فروند ATR دیگر نیز در سال 2018 تحویل ایران‌ایر می‌شود و امیدواریم تا پایان سال جاری 2 فروند هواپیمای 023A را از شرکت ایرباس تحویل بگیریم.

پرورش درباره خروج هواپیماهای قدیمی از ناوگان ایران‌ایر گفت: برنامه ما این است که در آینده نزدیک که هواپیماهای جدید بیشتری دریافت کردیم دو هواپیمای قدیمی دیگر را از رده خارج کنیم. پیش از همه، هواپیماهای فوکر 100 و ‌ام‌دی 80 اجاره‌یی را عودت خواهیم داد.

مدیرعامل ایران‌ایر درباره خرید هواپیما از شرکت بویینگ نیز افزود: براساس برنامه، نخستین بویینگ 777 سری 300 در آوریل 2018 (فروردین- اردیبهشت ماه 97) تحویل ایران‌ایر می‌شود و کارشناسان فنی بویینگ دو هفته پیش در تهران بودند و برای نهایی کردن مسائل باقیمانده با کارشناسان فنی ما همکاری داشتند.

پرورش گفت: بنا بر اطلاعات موجود روزانه حدود 100 پرواز عبوری از حریم هوایی ایران بیشتر شده و حریم هوایی ایران می‌تواند پذیرای هواپیماهای بسیار بیشتری باشد.

 مجوز اوفک برای بویینگ‌های آسمان

در تحولی دیگر، سخنگوی هواپیمایی آسمان از آغاز صدور مجوز اوفک برای فروش ۳۰ فروند هواپیمای بویینگ ۷۳۷ مکس خبر داد و با اشاره به ارزش ۳ میلیارد دلاری قرارداد بویینگ و آسمان گفت: ورود ۶۰فروند هواپیمای ۷۳۷ بالغ بر ۶۰هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در کشور ایجاد

 می‌کند.

امیررضا مصطفوی با اشاره به امضای تفاهمنامه خرید 60 فروند هواپیمای 737 مکس با شرکت بویینگ در اسفندماه سال گذشته اظهار کرد: بر اساس قراردادی که دیروز امضا شد 30 فروند هواپیمای 737 مکس از سال 2022میلادی تا 2024میلادی تحویل هواپیمایی آسمان می‌شود.

وی با بیان اینکه پس از تحویل سری اول 30 فروندی نوبت به سری دوم 30 فروند هواپیما می‌رسد، تصریح کرد: مراحل صدور مجوز اوفک برای فروش این هواپیماها یک‌ماه پس از امضای قرارداد آغاز می‌شود و امیدواریم مانند هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران این مجوزها در موعد مقرر نیز برای آسمان صادر شود.

وی با اشاره به اینکه هواپیماهای 737 مکس 168 نفره بوده که 6000 کیلومتر برد دارند، افزود: این هواپیماها مقرون به‌صرفه بوده و برای پروازهای داخلی و کشورهای منطقه کارآیی بسیار بالایی دارند. سخنگوی هواپیمایی آسمان با یادآوری اینکه 87 شرکت هواپیمایی دنیا سفارش خرید 3700 فروند از این مدل هواپیما را به بویینگ داده‌اند، تاکید کرد: با ورود هر یک از این 737‌ها هزار شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم و در مجموع 60 هزار شغل در کشور ایجاد می‌شود. مصطفوی در خصوص نحوه تامین منابع مالی این قرارداد نیز گفت: شرکت بویینگ 95درصد منابع مالی مورد نیاز را از طریق فاینانس تامین می‌کند و تامین 5 درصد بقیه نیز بر عهده هواپیمایی آسمان است.

وی ارزش قرارداد خرید 60 فروند هواپیمای 737 مکس را 3 میلیارد دلار اعلام کرد.

 

ارسال نظر