بهره‌برداری از خط ۷ مترو پایتخت

۱۳۹۶/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۹۶۳

22 کیلومتر از خط ۷ مترو تهران روز گذشته به بهره‌برداری رسید. این خط ۲۷ کیلومتر است که با اضافه شدن ۵ کیلومتر طرح توسعه به ۳۲ کیلومتر خواهد رسید و جمعا ۲۵ ایستگاه خواهد داشت.

به گزارش فارس، ۲۲ کیلومتر از خط ۷ مترو که طولانی‌ترین تونل از نظر روش اجرای مکانیزه را دارد و نیز عمیق‌ترین خط مترو تهران است، با حضور شهردار پایتخت به بهره‌برداری رسید. خط ۷ مترو که با استفاده از 2 دستگاه TBM برای نخستین‌بار در شبکه مترو ساخته شده است، دارای بیشترین ایستگاه‌های تبادلی با شبکه مترو تهران بوده و از زیر کلیه خطوط مترو پایتخت می‌گذرد.

خط ۷ مترو از شهرک امیرالمومنین (ع) جنب ورزشگاه تختی شروع شده و در مسیر شرق به غرب از میدان شهید محلاتی، میدان محمدیه و خیابان مولوی می‌گذرد. سپس با تغییر مسیر به سمت شمال از تقاطع بزرگراه نواب، خیابان قزوین، تونل توحید، بیمارستان میلاد و میدان صنعت عبور می‌کند و در نهایت در انتهای خط به سعادت‌آباد و میدان بوستان می‌رسد.  طول این خط ۲۷ کیلومتر است که با اضافه شدن ۵کیلومتر طرح توسعه به ۳۲ کیلومتر خواهد رسید و جمعا ۲۵ ایستگاه خواهد داشت، به‌طوری که کمترین عمق خط ۱۴ متر و بیشترین عمق خط ۵۶متر است. این خط که بیشترین ایستگاه تبادلی را با دیگر خطوط مترو تهران دارد، دارای ۹ ایستگاه تبادلی است و پیش‌بینی شده ۲۰ رام قطار با 8 واگن در آن خدمات‌دهی داشته باشند.  باتوجه به تاکید شهردار تهران مبنی‌بر افتتاح ایستگاه‌ها به صورت 100درصدی، روز گذشته تنها ایستگاه‌های بسیج، میدان محمدیه، بریانک، کمیل، شهید نواب صفوی، دانشگاه تربیت مدرس و میدان صنعت بهره‌برداری شد و ایستگاه‌های عبوری شامل آهنگ، شهید محلاتی، شهدای ۱۷ شهریور، میدان قیام، مولوی، مهدیه، هلال‌احمر، رودکی، توحید، باقرخان، بوستان گفت‌وگو و برج میلاد پس از نصب پله‌های برقی کار خود را آغاز خواهند کرد. برای احداث این خط، ۳ میلیون و ۶۵۰هزار مترمکعب معادل ۵ تونل رسالت، 4 تونل توحید و 3تونل نیایش خاکبرداری انجام شده است و بتن‌ریزی آن نیز ۹۲۳هزار متر مکعب یعنی معادل ۳۰برج میلاد بوده است. ضمن اینکه ۱۱۰ هزار تن آرماتوربندی معادل ۱۱ برج ایفل انجام شده است. سایر ایستگاه‌های خط ۷ در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری 100درصدی قرار می‌گیرند.

 کار مطالعاتی راه‌اندازی خطوط LRT

همچنین شهردار تهران در حاشیه افتتاح خط 7 مترو تهران گفت: با افتتاح این خط ظرفیت مسافربری را به 2.5 برابر خواهیم رساند و فاصله حرکت قطارها را از 30 به 10 دقیقه کاهش خواهیم داد.

وی افزود: تا پایان این دوره تمام خطوط هشت‌گانه مترو افتتاح خواهند شد و اکنون در حال خرید واگن‌های جدید برای خطوط مترو هستیم تا سرفاصله حرکت قطارها را کاهش دهیم. به همین منظور قراردادی با پیمانکار و سرمایه‌گذار خارجی برای واردات قطارهای مترو امضا کرده‌ایم.  قالیباف گفت: از سوی دولت هیچ هزینه‌یی بابت مترو پرداخت نشده، این در حالی‌ است که افتتاح پروژه باغ کتاب، پرندگان و تونل غزه را در دستورکار داریم که به‌زودی تکمیل می‌شوند.  شهردار تهران افزود: نزدیک به 15 تا 20پروژه نیمه‌تمام داریم که تا به اتمام نرسند پروژه جدیدی را آغاز نمی‌کنیم.

وی از تکمیل بزرگراه امام رضا (ع) برای کاهش معضل ترافیک این منطقه خبر داد و افزود: برای راه‌اندازی خطوط LRT با شورای شهر به نتیجه رسیده‌ایم که در نقاط مرکزی شهر افتتاح شوند که اکنون کار مطالعاتی آن انجام شده، اما باید از روش BOT استفاده شود.  شهردار تهران گفت: سرمایه‌گذار خارجی آمده و ما از طریق فروش بلیت هزینه آن را خواهیم پرداخت.

 رکورد بی‌سابقه ساخت ۱۰۰ کیلومتر مترو

مازیار حسینی معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران گفت: طی ۲ سال گذشته ۱۰۰ کیلومتر خط مترو با ۷۰ ایستگاه به‌طور همزمان زیر پای تهران حفاری و تحویل مردم داده شده است.

مازیار حسینی در مراسم افتتاح خط 7 مترو تهران گفت: کار زیرزمین سخت است. با این حال این افراد شبانه‌روز زیرزمین کار کردند و امروز 22 کیلومتر را تحویل دادند و بیش از 100کیلومتر به‌طور همزمان ساخته شده است.  وی ادامه داد: اینکه همزمان 100 کیلومتر مترو طی دو سال گذشته زیر پای تهران حفاری شده و

70 ایستگاه ساخته شده و تحویل مردم داده شده است، اقدامی عجیب و نادر در دنیاست.

حسینی گفت: خط 8 مترو را با طول 35 کیلومتر از حدفاصل مرقد حضرت امام (ره) تا ایستگاه فرودگاه امام را تحویل خواهیم داد.  وی ادامه داد: خط 6 مترو را نیز به طول 38 کیلومتر از دولت‌آباد تا شهرری داریم که در مجموع

 100 کیلومتر می‌شود.  معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در رابطه با راه‌اندازی خط 7 مترو تهران گفت: طول کابل فشار قوی که در 22 کیلومتر این خط استفاده شده، به ‌اندازه حدفاصل ارومیه تا بندرعباس است و 110هزار تن میلگردی که مصرف شده، به ‌اندازه وزن 11برج ایفل است. همچنین بیش از 3 میلیون مترمربع خاکبرداری به ‌اندازه 5 تونل رسالت و یک‌میلیون مترمربع بتن به‌اندازه 30 برابر برج میلاد در این پروژه صرف شده است.

حسینی افزود: اینکه زیر زمین اقداماتی انجام می‌شود اما دیده نمی‌شود و مردم مطلع نمی‌شوند، یک هنر است. تهران شهر کاسه‌یی است که سال‌های سال آبرفت بوده و زیرپای ما به جای خاک، سنگ است. محور مولوی سخت‌ترین محور بوده؛ چراکه سطح آب زیرزمینی در این منطقه بسیار بالاست و در این شرایطی که خاک ناپایدار وجود داشته، کار را پیش برده‌ایم.  وی با اشاره به اینکه از اول تا آخر پروژه ایرانی بوده، گفت: امروز می‌توانیم در صنعت تونل و مترو صادرکننده بوده و حرفی برای گفتن داشته باشیم.

معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران گفت: سال 95 از نظر اقتصادی سال بسیار بدی بود، با این ‌حال 4 هزار میلیارد تومان تزریق نقدینگی در مترو داشته‌ایم که تهیه یک ریال آن کار بسیار سختی بوده است.

 

 

ارسال نظر