در خواست 30 میلیون کاربر برای قطع دریافت پیامک تبلیغاتی

۱۳۹۸/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۵۲۸
در خواست 30 میلیون کاربر برای قطع  دریافت پیامک تبلیغاتی

گروه دانش و فن |

بسیاری از کاربران نسبت به پیامک‌های تبلیغاتی که دریافت می‌کنند معترض هستند، ‌پیامک‌هایی که وقت و بی‌وقت ارسال می‌شود و این مساله باعث اعتراض شدید کاربران شده است، ‌پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم کار را به جایی رساند که بارها وزیر ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات نسبت به آن تذکر داده و از ارسال‌کنندگان خواسته‌اند تا نسبت به ساماندهی آن اقدام کنند اما باتداوم بی‌توجهی و روند ادامه‌دار ارسال پیامک‌های تبلیغاتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در چندین مرحله اقدام به قطع سیم کارت‌هایی کرد که پیامک‌های تبلیغاتی ارسال می‌کنند، طبق آمار اعلام شده از سوی رگولاتوری شمار سیم‌کارت‌های شخصی مسدود شده به دلیل مزاحمت پیامکی تا تاریخ ۱۷ مردادماه جاری به ۱۳۴ هزار خط رسیده است. این در حالی است که بر اساس اعلام رگولاتوری، در سامانه «ستاره هشتصد مربع» بالغ بر ۳۰ میلیون نفر خواستار قطع دریافت پیامک تبلیغاتی شده‌اند و این تعداد مشترک در لیست سیاه قرار داده شده‌اند تا برایشان پیامک تبلیغاتی ارسال نشود. آمار رگولاتوری نشان می‌دهد که در هر ماه، بیش از ۳ هزار خط سیم کارت به دلیل ارسال پیامک تبلیغاتی برای مشترکان، قطع می‌شود. بطوری که تا ۱۵ تیرماه ۱۳۱ هزار سیم کارت به دلیل مزاحمت پیامکی قطع شده بود. از آنجایی که از این سیم کارت‌ها تنها برای ارسال پیامک انبوه استفاده شده و سرویس دیگری از آن فعال نیست، بر مبنای حجم زیادی از پیامک که از طریق این سیم‌کارت‌ها ارسال می‌شود این تخلف قابل شناسایی بوده و اپراتورها این شماره‌ها را به رگولاتوری گزارش می‌کنند. با وجودی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از طریق فرآیند هوش مصنوعی (سامانه خودکار تشخیص پیامک‌های مزاحم) و نیز تحلیل رفتار مشترکان و دریافت شکایات از کاربران، نسبت به نظارت بر قطع پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته و سیم کارت‌های ارسال‌کننده پیامک مزاحم اقدام می‌کند اما همچنان کاربران تلفن همراه با معضل دریافت پیامک‌های تبلیغاتی مواجه هستند و با وجودی که بسیاری از کاربران سرشماره‌های شخصی ارسال‌کننده پیامک را به رگولاتوری گزارش می‌کنند، اما همچنان این پیامک‌ها برای بسیاری از کاربران ارسال می‌شود. بر مبنای آخرین آمار نظرسنجی از میزان رضایت کاربران از کاهش پیامک‌های تبلیغاتی، ۵۵.۶ درصد شرکت‌کنندگان اذعان دارند که دریافت این پیامک‌ها کاهش یافته اما با این حال همچنان ۴۴.۴ درصد از مشترکان از تعداد بالای دریافت این پیامک‌ها ناراضی‌اند. مطابق با آمار رگولاتوری بیشترین اعتراضات از پیامک‌های تبلیغاتی مربوط به پیامک‌هایی است که از سمت سیم کارت‌های شخصی و به صورت انبوه ارسال می‌شود. اما با وجود این ارسال پیامک از سرشماره‌های پیامکی نیز همچنان با گلایه و اعتراض کاربران رو به رو است. مشترکان موبایل می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری ستاره هشتصد مربع (#۸۰۰*) نسبت به درخواست قطع سرویس پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده اقدام کنند. در این سامانه علاوه بر امکان درخواست برای قطع خدمات و تبلیغات، گزینه‌ای نیز برای تبلیغ از خط شخصی وجود دارد که کاربر با واردکردن شماره موبایلی که از آن پیامک دریافت می‌کند می‌تواند آن را گزارش داده تا رگولاتوری نسبت به مسدود کردن آن شماره اقدام کند.

بر اساس اعلام رگولاتوری، در سامانه «ستاره هشتصد مربع» بالغ بر ۳۰ میلیون نفر خواستار قطع دریافت پیامک تبلیغاتی شده‌اند و این تعداد مشترک در لیست سیاه قرار داده شده‌اند تا برایشان پیامک تبلیغاتی ارسال نشود.

ماه گذشته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از اعلام لیست اسامی شرکت‌های متخلف ارسال‌کننده پیامک‌های تبلیغاتی به پلیس فتا خبر داده بود.

از سوی دیگر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از کاربران خواست تا در صورتی که از هر یک از خدمات اینترنتی، تلفن ثابت، تلفن همراه، خدمات پستی، تشعشعات و دفاتر پیشخوان شکایتی دارند، با مراجعه به سامانه ثبت شکایات مبتنی بر مکان‌نمای جغرافیایی، شکایت خود را ثبت کنند تا رگولاتوری به بررسی شکایات آنها بپردازد.شکایت‌هایی که به گفته این سازمان برخی از آنها زمان بر و برخی دیگر با فاصله کوتاهی رسیدگی می‌شود . در این خصوص مجید حقی معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان تیرماه ۳۰ هزار و ۷۵۸ شکایت در سامانه پاسخگوئی به شکایات ۱۹۵ ثبت شده بود که به ۲۴ هزار و ۶۲۱ شکایت رسیدگی شده و ۶۱۳۷ شکایت در حال رسیدگی است. از طرفی با وجود افزایش ماهانه تعداد شکایات ثبت‌شده در سامانه، مدت زمان پاسخگوئی به این شکایات به دو روز کاری کاهش یافته است. همچنین سید محمد امامی مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با بیان اینکه گزارش شکایت‌هایی که به سامانه ۱۹۵ می‌شود، هر ماهه در سایت سازمان اعلام می‌شود، به ایسنا، گفت: بعضی از گزارش‌ها زمان‌بر است و بعضی در فاصله زمانی کوتاهی به نتیجه می‌رسند. برای مثال شکایت‌هایی که درباره تعرفه و ارزش افزوده هستند و بعد مالی به همراه دارند، رسیدگی به آنها به زمان کوتاهی نیاز دارد. وی با بیان اینکه قبل از زمان مقرری که رگولاتوری مقرر کرده، به شکایات پاسخ داده می‌شود، افزود: اما بعضی از شکایت‌ها زیرساختی می‌خواهند که در پروانه هم به سازمان تنظیم مقررات اجازه داده شده که به اپراتور زمان دهد تا مشکل را حل کند. البته در نهایت هر کدام زمان رسیدگی و پاسخگویی به هر یک از این شکایات حداکثر یک هفته است.

امامی در ادامه توضیح داد: سازمان شکایت را به شرکتی که مخاطبش باشد، ارسال و شرکت هم موضوع را بررسی می‌کند. در دو مرحله سازمان روی این شکایت نظر می‌دهد. با توجه به نظری که سازمان روی این شکایت می‌دهد، اگر اپراتور جواب دهد و مشترک قانع شود، شکایت بسته می‌شود و اگر قانع نشود، با توجه به اینکه سازمان در همه مراحل نظارت دارد و اعمال نظر هم می‌کند، به کمیته عالی حقوق مصرف‌کننده برای تجدید نظر ارجاع می‌شود.

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه روند رسیدگی به شکایات در چند لایه انجام می‌شود، گفت: این موضوع در ستاد سازمان در منطقه و اپراتور بررسی می‌شود و ما در مواردی از بخش خصوصی هم کمک می‌گیریم که از توان آنها استفاده کنیم. این رسیدگی‌ها انجام می‌شود و نهایتا پاسخ مشترک ارسال می‌شود و درصورتی که کمیته رای دهد، اپراتور باید حق مشترک را اجرا کند.

امامی همچنین خاطرنشان کرد: در این کمیته از بخش‌های مختلف سازمان اعم از حقوقی و فنی و حتی خود اپراتور هم نماینده‌ای حضور دارد و به اعتراض رسیدگی شده و رای داده می‌شود که این رای دیگر تجدید نظر ندارد و در آنجا شکایت برای کسانی که در مرحله اول شکایتی که پاسخ داده شده را قبول ندارند، قطعا بسته می‌شود.

وی ادامه داد: اگر در موردی شکایتی به سازمان واصل و به اپراتور ابلاغ شود، اما اپراتور مطابق زمانبندی که در پروانه‌اش آمده اقدام نکند، در صورتی که حق با مشترک باشد، سازمان به اپراتور اخطار می‌دهد؛ پس از اخطار هم در صورت رسیدگی نشدن به موضوع، اپراتور جریمه می‌شود که ممکن است فقط مالی نباشد. ملاک ما نیز مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی است که خسارت مشترک نیز بر اساس آن پرداخت می‌شود.

 

 

ارسال نظر