همه پوسته‌های فارسی تلگرام فاقد امنیت هستند

۱۳۹۸/۰۲/۰۷ - ۰۰:۱۷:۲۹
کد خبر: ۱۴۳۲۰۶
همه پوسته‌های فارسی تلگرام فاقد امنیت هستند

گروه دانش و فن | مرجان محمدی |

 چهارشنبه و پنج‌شنبه برخی از کاربران پیام‌هایی مبنی بر حذف تلگرام طلایی و هاتگرام دریافت کردند که از آنها خواسته شده بود به دلیل غیر ایمن بودن این برنامه‌ها را از روی گوشی خود پاک کنند، همچنین برخی کاربران نیز اعلام کردند که گوگل این برنامه‌ها را از روی گوشی شان حذف کرده است، ‌چرا که اخیرا گوگل یک آنتی‌ویروس داخلی به نام Play Protect به فروشگاه

 Google Play store اضافه کرده که تلاش می‌کند از کاربران در برابر بدافزارهای اندرویدی و رفتارهای مخرب محافظت کند. این آنتی ویروس تلگرام طلایی و هاتگرام را مسدود می‌کند و با نمایش یک پیغام نسبت به سرقت رفتن اطلاعات به کاربران هشدار می‌دهد .

پس از مسدود شدن تلگرام طلایی و هاتگرام در گوشی برخی کاربران اندرویدی، وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات در پستی در توییتر نوشت، ‌پوسته‌های فارسی تلگرام فاقد امنیت هستند چرا که پس از فیلتر تلگرام، پوسته‌های فارسی مانند تلگرام طلایی و هاتگرام منتشر شدند. وزیرارتباطات در ادامه توییت خود از غیرفعال شدن پوسته‌های فارسی تلگرام طلایی و هاتگرام خبر داد.

وی تصریح کرد: در دی96 گفتیم «همه» پوسته‌های فارسی تلگرام فاقد امنیت هستند و البته بر اساس جمع‌بندی مرکزملی فضای‌مجازی عمل کردیم.

وی افزود: اکنون 127پوسته غیررسمی در کشور وجود دارد. با حذف دوتا از آنها باید دید مدعیان داخلی و خارجی از بقیه و محل تامین بودجه آنها خواهند گفت یا روزه سکوت خواهند گرفت؟

این در حالی است که سال قبل زمانی که این پوسته‌ها منتشر شدند، تلگرام در اطلاعیه‌ای گفته بود که آن‎ها امنیت ندارند و مورد تایید تلگرام نیستند. روز گذشته نیز گوگل در مورد استفاده از این پوسته‌ها به کاربران هشدار داده بود.

این در حالی است که چندی پیش تلگرام بر استفاده کردن از این نسخه‌ها و عدم ایمن بودن آنها هشدار داده بود و حال به‌نظر می‌رسد نوبت به خود گوگل و سیستم عامل اندروید رسیده است تا به کاربران در این ارتباط یک هشدار بسیار جدی بدهد.

در همین خصوص ایرنا مصاحبه‌ای را با رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات کیش (فتا) منتشر کرد که در این مصاحبه آمده بود: اپلیکیشن‌هایی که از فیلترینگ عبور می‌کنند همانند تلگرام طلایی، دوست‌یابی و همسریابی، آلوده به بد افزار یا نرم‌افزارهای جاسوسی هستند و به محض نصب شدن روی تلفن همراه، اقدام به ارسال اطلاعات به مقصد از پیش تعیین‌شده می‌کنند. پس از انتشار این مصاحبه روز گذشته رییس پلیس فتای کیش ضمن هشدار نسبت به انتشار بدافزارها از طریق شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که اظهارنظری درباره بدافزار بودن تلگرام طلایی نداشته است.

بد نیست بدانید هاتگرام و تلگرام طلایی هر دو نرم‌افزارهایی بودند که با منشأ ایرانی بعد از فیلترینگ تلگرام تلاش کردند مخاطبان تلگرام را جذب و به موضوع فیلترینگ تلگرام که امنیت ملی کشور را تهدید می‌کرد کمک کنند. دو پیام‌رسانی که مورد حمایت شورای عالی فضای مجازی قرار گرفتند و در حالی که قرار بود تا پایان آذرماه سال 97 از تلگرام جدا شوند، ‌در غیر این صورت در زمره پیام‌رسان‌های غیرقانونی قرار بگیرند، اما نه تنها اینگونه نشد بلکه فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در بهمن ماه سال گذشته در مصاحبه‌ای در جمع خبرنگاران درباره فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی گفت: معتقدیم پلتفرم‌های اطلاعاتی، رسانه‌ای، بهداشتی، آموزشی، تجاری و پولی و بانکی باید در کشور بومی شوند.

وی ادامه داد: پلتفرم رسانه‌ای که شامل پیام‌رسان نیز می‌شود اکنون در کشور 50 میلیون کاربر دارد و امیدواریم تا سال آینده در زمینه بومی‌سازی این پلتفرم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: طبق سند این شورا برای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی هاتگرام و طلاگرام برای دوره گذار پیش‌بینی شدند و به آنها مهلت داده شده تا به خودکفایی برسند که این سیاست در صنعت مونتاژ حاکم است و بعد از تاریخ اعلام شده سیاست‌های حمایتی‌مان را قطع خواهیم کرد. فیروزآبادی در پاسخ به این سوال که اگر هاتگرام و طلاگرام پس از پایان مهلت داده شده در پایان آذر ماه به استقلال از تلگرام نرسند آیا فیلتر خواهند شد، گفت: این پیام‌رسان‌ها مسدود نمی‌شود بلکه باید بتوانند مستقل از تلگرام به فعالیت خود ادامه دهند. گفتنی است در دوم خردادماه سال 97 نیز روابط عمومی وزارت ارتباطات در اطلاعیه‌ای در خصوص نسخه‌های فارسی پیام‌رسان تلگرام اعلام کرد، با توجه به انتشار برخی اخبار نادرست در خصوص نسخه‌های فارسی پیام‌رسان تلگرام که موجب ایجاد سردرگمی در بین کاربران شده است؛ تاکید می‌شود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون هیچ گونه سروری در اختیار تلگرام یا نسخه‌های غیررسمی آن قرار نداده است و آنچه از امکانات وجود داشته با ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی، در اختیار پیام‌رسان‌های بومی مجاز قرار گرفته است. همچنین مرکز ماهر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گزارشی در بهمن ماه ۹۶، هشدار‌های لازم را درباره عدم استفاده از نسخه‌های غیر‌رسمی تلگرام را منتشر کرده است.

در متن هشدار مرکز ماهر آمده است: «از آنجا که تلگرام برنامه‌ای متن باز است و هر روز چندین نسخه غیررسمی از آن ایجاد می‌شود و از طرفی شناسایی و بررسی همه این نسخه‌ها کار مشکلی است، لذا توصیه می‌شود کاربران از نصب هرگونه نسخه غیررسمی و تایید نشده تلگرام خودداری کنند.»

همچنین در پاسخ به این سوال که چرا محدودیت برای اینگونه نسخه‌ها ایجاد نمی‌شود، همان‌گونه که قبلا اعلام شده بود مجددا تاکید می‌شود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصمیم‌گیر پالایش و فیلتر سایت‌ها و نرم‌افزار‌ها نیست.

بر اساس این گزارش سال گذشته معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه پیام‌رسان‌های داخلی ابعاد مختلفی یافته‌اند، خاطرنشان کرد: در سند مصوب شورای عالی فضای مجازی همه ابعاد پیام‌رسان‌ها ابعاد فنی، اجتماعی، کسب و کارها و حقوقی و حریم خصوصی دیده شده است و توجه به این پارامترها می‌تواند اغنای کاربران را به دنبال داشته باشد.

فتاحی با اشاره توسعه پیام‌رسان‌های هاتگرام و تلگرام طلایی گفت: این دو پیام‌رسان از سوی شرکت‌های دانش بنیان با توسعه نسخه‌ای از تلگرام پیاده‌سازی شده است و در حال حاضر 35 میلیون نفر آنها را نصب کرده‌اند. وی مساله اصلی پیام‌رسان‌های داخلی را تضمین امنیت آنها دانست و تاکید کرد: از این رو باید در رویداد پیام آورد به این سوالات پرداخته شود تا چالش‌های ما در این حوزه مرتفع شود.

در ادامه بحث جدا شدن دو پیام‌رسان تلگرام طلایی و هاتگرام از تلگرام دبیر شورای عالی فضای مجازی روند این جدایی را راضی‌کننده ندانست و گفت: هرچند روند سرعت آنها خوب است اما راضی‌کننده نیست.

حال باید دید که شورای عالی فضای مجازی که ازجمله طرفداران این دو پیام‌رسان بوده است و وزیر ارتباطات نیز در توییت خود به آن اشاره کرده است در قبال این خبر چه واکنشی نشان می‌دهند و سرانجام این دو پیام‌رسان به کجا ختم می‌شود .

 

ارسال نظر