فیلترینگ تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی ضربه زد

۱۳۹۷/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۳۳۱
فیلترینگ تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی ضربه زد

روابط عمومی وزارت ارتباطات| رییس هیات‌مدیره ارتباطات زیرساخت، درباره فیلتر تلگرام و نوع برخورد مردم با این موضوع گفت: اینکه فیلتر تلگرام معادل پیشرفت شبکه‌های اجتماعی داخلی قرار گرفت، به خود پیام‌رسان‌های داخلی ضربه زد و کاربران نیز نسبت به این روش موضع گرفتند. بنابراین فیلتر و مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی راه مناسبی برای ارتقای پیام‌رسان‌های داخلی نیست.

حمید فتاحی - رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت - با اشاره به اینکه وظیفه ما در حوزه زیرساخت ارتباطات کشور، حفظ کیفیت و پایداری ارتباطات بین‌الملل است، گفت: بر همین اساس ورودی‌های دیتای خارج از کشور باید به‌صورت توزیع شده باشد تا اگر مشکلی در یکی از ورودی‌ها به وجود آمد، امکان مدیریت شبکه باشد.

وی افزود: هم‌اکنون از جنوب و شمال کشور، ورودی‌های اینترنت مناسبی ایجاد شده و در پنج نقطه ترافیک را تحویل می‌گیریم که دو نقطه در تهران و ۳ نقطه هم در شهرهای مشهد، تبریز و شیراز است که ارتباطات جنوب و شمال کشور از طریق این نقاط توزیع می‌شود و با پروژه جدیدی هم که در این حوزه اجرا شد، ایجاد نظم و پایداری در شبکه بهبود یافت.

فتاحی با اشاره به اینکه تمرکز ما   روی حوزه ترانزیت قرار دارد، گفت: در این حوزه با کشورهای آذربایجان، عراق، ترکمنستان و قطر توافقات خوبی در حال اجراست و به دلیل موقعیت ژئوپلتیک ایران، کشورهای دیگر حاضر به از دست دادن این فرصت نیستند و تحریم تاثیری در این حوزه نداشته است و اگر از این فرصت استفاده کنیم می‌توانیم به هاب منطقه در این حوزه تبدیل شویم.

وی افزود: هم‌اکنون پهنای باند ورودی اینترنت کشور ۲ ترابیت برثانیه است و ۶۰۰ گیگابیت برثانیه نیز ترانزیت داریم و عدد این ترانزیت طبق برنامه در حال افزایش است و تا پایان سال به یک ترابیت برثانیه می‌رسد.

رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به تقسیم ترافیک دیتا در شبکه، گفت: ترافیک در شمال غرب، شمال شرق، جنوب غرب و شرق تقسیم شده و شبکه به صورت متوازن عمل می‌کند و تقریبا در هر خط انتقال بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ گیگ دیتا منتقل می‌شود.

وی درباره دریافت دیتای اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی در ایران نیز افزود: شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد و اپلیکیشن‌ها، دیتای خود را در بستر اینترنت دریافت می‌کنند و با هیچ کدام از این شبکه‌های اجتماعی ارتباط مستقیمی برای دریافت دیتا وجود ندارد و بستگی به حضور کاربر در جنوب یا شمال کشور این اطلاعات از طریق همان خط انتقال اینترنت به دست کاربر می‌رسد.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: ما در شبکه اینترنت خود هیچ ارجحیت ترافیکی برای اپلیکیشن یا شبکه اجتماعی نداریم و سرویس خاصی به این شبکه‌ها ارایه نمی‌شود.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، افزود: بر اساس این مصوبه، کمک‌هایی مانند وام ۵ میلیارد تومانی، پهنای باند مناسب و فضای هم مکانی به‌صورت رایگان ارایه شد، همچنین تعرفه مصرف دیتا به یک سوم تعرفه اینترنت کاهش یافت.

فتاحی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، کمک‌های دیگری غیر از کمک‌های مادی و فنی نیز باید از طرف دستگاه‌های دیگری انجام می‌شد که عملا انجام نگرفت و به نسبت پیام‌رسان‌های خارجی که ۴۰ تا ۵۰ میلیون کاربر داشتند، پیام‌رسان‌های داخلی نتوانستند که بیش از ۱۵ میلیون کاربر را جذب پیام رسان خود کنند.

 

ارسال نظر