«تلگرام» در آستانه فیلتر شدن

۱۳۹۶/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۰۶۱
«تلگرام» در آستانه فیلتر شدن

دادستانی کشور پرونده قضایی علیه مدیر تلگرام تشکیل داده و آن را به بخش بین‌الملل سپرده تا پیگیری کند. اعلام جرمی که روز گذشته دادستانی تهران پرونده آن را باز هم به جریان انداخته تا برای چندمین بار پیاپی تلگرام، محبوب‌ترین اپلیکیشن نزد کاربران ایرانی در آستانه فیلتر شدن قرار بگیرد.

درحالی که این برای چندمین بار است که مسوولان کشور نسبت به تلگرام اعلام نظر می‌کنند ولی این ‌بار گویا قضیه کاملا متفاوت است. این ‌بار صحبت‌هایی از داعش و مسائل غیراخلاقی به وجود آمده است و این‌ بار دادستانی تهران تلگرام را متهم به ترویج تروریست و مسائل غیراخلاقی و پورنوگرافی کرده است.

 عباس جعفری‌دولت‌آبادی معتقد است، شبکه تلگرام خود را تابع قوانین غربی‌ می‌داند اما این مساله باعث نمی‌شود که به جرم آن در کشور رسیدگی نشود یا این اجازه را به خود بدهد که مطابق با موازین غربی‌ها در کشور فعالیت کند.

به موجب این اعلام جرم، شبکه تلگرام علاوه بر ارائه خدمات به گروه‌های تروریستی ازجمله گروه داعش به بستری مناسب برای فعالیت سایر گروه‌های مجرمانه سازمان‌یافته تبدیل شده و ارتکاب جرایم هرزه‌نگاری کودکان، قاچاق انسان و مواد مخدر را ترویج و تسهیل کرده است. طبق آمارهای اعلام شده، تلگرام در ایران بیشترین کاربر را دارد به طوری ‌که 58‌ درصد از افراد بالای 18سال در عضویت تلگرام هستند و 60‌ درصد از ترافیک پهنای باند کشور در اختیار این پیام‌رسان قرار دارد. طبق این آمار محبوبیت تلگرام در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای جهان در رده نخست قرار دارد و از همین روست که با کوچک‌ترین اظهارنظری کاربران تلگرام بیم مسدود شدن این پیام‌رسان محبوب را دارند.

اما مانند همیشه مدیرعامل تلگرام به این اظهارنظر و اعلام جرم دادستانی تهران علیه خود واکنش نشان داده و با اظهار تعجب در توییتی اعلام کرده است که از شنیدن این موضوع تعجب ‌می‌کنم. ما به طور فعال محتوای تروریستی و پورنوگرافی را در ایران مسدود می‌کنیم. فکر می‌کنم دلایل اصلی، متفاوت از این موضوعات باشد. اما اینکه چه دلیل برای مسدود شدن تلگرام وجود دارد هنوز برای کاربران نامعلوم و نامشخص است. اینکه مدیرعامل تلگرام در لفافه و به صورت غیرواضح صحبت کرده است، جای بسی تامل دارد. از سوی دیگر چندی پیش و در دولت قبلی وزیر ارتباطات وقت با اعلام اینکه برخی از سرورهای تلگرام به ایران منتقل شده است، اما بلافاصله بعد از این اظهارنظر مدیرعامل تلگرام در پاسخ به سوال بسیاری از کاربران ایرانی که دنبال‌کننده وی در توییت هستند گفت که هیچ سروری به ایران منتقل نشده است.

وی در ادامه توییت‌هایی که برای کاربرانش انجام می‌داد، نوشت که در برخی مواقع مصلحت در چیزی است که باید عنوان شود، این نوع پاسخ پاول دورف بریا کاربران مشخص کرد که به واقع هیچ سروری به ایران منتقل نشده و حتی در توییتی نوشته که اطلاعات کاربران نزد ما به امانت است و تحت هیچ شرایطی به دولت‌ها داده نمی‌شود.

در این خصوص مهدی ایمان‌بیگی، کارشناس ارتباطات به خبرنگار ما گفت: نبود برخی برنامه‌های بومی جذاب باعث شده تا کاربران به سمت برنامه‌هایی بروند که برایشان جذابیت دارد. وی گفت: تلگرام یک برنامه بسیار کاربردی برای ایرانیان است حتی بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی از این اپلیکیشن برای اطلاع‌رسانی استفاده می‌کنند. بسیاری از اطلاع‌رسانی‌های گسترده از طریق این اپلیکیشن صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه فقدان اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های ایرانی باعث عضویت کاربران ایرانی در این اپلیکیشن شده است و با توجه به اینکه مسوولان و دولتمردان نیز دارای تلگرام و کانال هستند پس به طور قطع این اپلیکیشن یک برنامه کاربردی است.

وی تصریح کرد: هر از گاهی درخصوص تلگرام مباحثی مطرح می‌شود تا این اپلیکیشن فیلتر یا مسدود شود اما تا به امروز این اتفاق نیفتاده است و به نظر می‌رسد، مطرح کردن مباحث تروریستی و پورنوگرافی که جامعه روی آن حساس است تا حدودی تلگرام را به مرز مسدود شدن برساند.

 

ارسال نظر