پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم، همچنان ارسال می‌شود

۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۸۳۱
پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم، همچنان ارسال می‌شود

پیامک‌های تبلیغاتی در حال حاضر به مشکل اساسی برای کاربران تبدیل شده است، پیامک‌هایی که در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز برای کاربران ارسال می‌شود، برخی از این پیامک‌ها حتی از لحاظ اخلاقی نیز دارای مشکل است و چندی پیش نیز ارسال این پیامک‌ها مورد انتقاد قرار گرفت و با توجه به انتقادهای بالا رفته‌رفته ارسال این پیامک‌ها کاهش پیدا کرد اما به صفر نرسید.

از سوی دیگر تمام نهادها و حتی مراکزی که پیامک را به صورت انبوه یا غیر انبوه ارسال می‌کنند باید قبل از ساعت 12 نیمه شب پیامک را ارسال کنند و اگر پیامکی بعد از این ساعت ارسال شود، تخلف صورت گرفته است (مساله‌یی که چندین بار برای برخی مشترکان اتفاق افتاده است) سازمان تظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد نظارتی روی این موارد نظارت می‌کند و کاربران می‌توانند در صورت داشتن این مشکل با رگولاتوری تماس بگیرند.

 اما در حال حاضر پیامک‌های تبلیغاتی به بزرگ‌ترین معضل کاربران تبدیل شده است به‌طوری که معاون مرکز فضای مجازی از تذکر به وزارت ارتباطات در خصوص این پیامک‌ها خبر داده است.

 معاون مرکز ملی فضای مجازی از ارائه تذکر به وزارت ارتباطات برای رفع مشکل مزاحمت‌های پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده خبر داد.

امیر خوراکیان با اشاره به تکلیف مرکز ملی فضای مجازی برای نظارت بر عملکرد وزارتخانه‌های ارتباطات و ارشاد در اجرای مصوبه ساماندهی پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده اظهار داشت: موضوع ساماندهی ارسال و دریافت پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده در جلسات ۲۶ تا ۲۹ سال ۹۳ کمیسیون ارتقای محتوای فضای مجازی طرح شد و پس از تصویب در این کمیسیون، در بهمن ماه سال ۹۳ در ۶ بند به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید.

وی با بیان اینکه طبق این مصوبه، مرکز ملی فضای مجازی مسوولیت نظارت بر عملکرد وزارتخانه‌های ارتباطات و ارشاد را در اجرای این مصوبه برعهده دارد، ادامه داد: مطابق با این مصوبه مقرر شد کارگروهی با محوریت وزارت ارشاد و حضور نهادهای مرتبط برای ساماندهی پیامک‌های انبوه تشکیل شود و براین اساس تاکنون بیش از ۱۵ جلسه توسط این کارگروه تشکیل شده است که مرکز ملی فضای مجازی بر آن نظارت دارد.

خوراکیان با اشاره به اینکه در این کارگروه محورهای مختلفی از ساماندهی پیامک‌های انبوه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، گفت: نظارت ما حاکی از آن است که در حوزه محتوای پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده، شرایط نسبتا خوبی مطابق با مصوبه مذکور حاکم است و مشکلاتی که تا پیش از این در حوزه محتوای این پیامک‌ها بوده با تصمیمات اخذ شده و هماهنگی‌های صورت گرفته، کاهش یافته است. وی افزود: در این زمینه مطابق با ضوابط محتوایی پیام‌رسان‌ها که بر اساس ضوابط محتوایی نشر دیجیتال مصوبه هیات وزیران تهیه شده است، بسیاری از مشکلات محتوایی در پیامک‌ها رفع شده است. پاسخگویان در این زمینه مشخص هستند و اخذ مجوز از طریق وزارت ارشاد صورت می‌گیرد. در همین حال سامانه‌های ۸۰۰ و ۱۰۰۰۱۳۱۴ برای دریافت و عدم دریافت پیامک‌ها و نیز ارائه شکایت از سوی کاربران ایجاد شده است.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر اینکه معتقدیم ساماندهی کلی در حوزه محتوای پیامک‌های انبوه صورت گرفته و مثبت است و با بیان اینکه گزارش این جلسات هر ۶ماه یک‌بار به مرکز ملی فضای مجازی ارائه می‌شود، گفت: هم‌اکنون مشکل اساسی مربوط به یک سری از اقدامات فنی و زیرساختی است که در دستور بررسی کارگروه ساماندهی پیامک‌های انبوه قرار دارد.

وی توضیح داد: مشکلی که کاربران تلفن همراه با آن روبه‌رو هستند، این است که در سامانه لغو پیامک‌های تبلیغاتی که وزارت ارتباطات راه‌اندازی کرده است براساس درخواست مشترک برای لغو سرویس تمام پیام‌های تبلیغاتی وی قطع می‌شود و مشترک قدرت انتخاب پیامک‌ها را متناسب با خواسته خود ندارد. خوراکیان با بیان اینکه پیامک‌های تبلیغاتی در صورت تمایل مشترک باید متناسب با شغل، سن و شرایط اجتماعی هر فرد ارسال شود، اضافه کرد: ما معتقدیم که در صورت تمایل مشترک برای دریافت پیامک تبلیغاتی، وی باید بسته محدودی از پیامک‌ها را با موضوعات مختلف انتخاب و دریافت کند.

معاون مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: در حال حاضر چنین قدرتی برای مخاطب وجود ندارد و درصورتی که خواستار لغو پیامک‌های تبلیغاتی باشد به‌طور کل تمام سرویس‌های وی قطع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اغلب کاربران از حجم سرویس تبلیغات پیامکی ناراضی هستند اما نمی‌خواهند که به‌طور کل تمام پیام‌های آنها قطع شود، ادامه داد: موضوع دیگر این است که برخی کاربران نیز می‌خواهند این پیامک‌ها قطع شود اما قطع نشده و پیامک‌های نامرتبط و نامربوط به شرایط سلیقه‌شان را دریافت می‌کنند. خوراکیان با تاکید براینکه این موضوع در کارگروه ساماندهی پیامک‌های انبوه در حال بحث برای اتخاذ تصمیم مناسب است، به مهر گفت: در بخش فنی این موضوع نیازمند اقدامات فنی و زیرساختی از سوی وزارت ارتباطات هستیم تا بتوانیم این شرایط را به نحو مناسب‌تری طراحی کنیم.

معاون مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به کاهش حجم پیامک با توجه به حضور پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی افزود: برآوردها نشان می‌دهد که در فضای فعلی بیش از یک هشتم از تعداد پیامک‌های تبلیغاتی کاهش یافته است. در عین حال بازهم این موضوع در دستور کار قرار دارد و ما در تلاشیم که با موضوعات فنی و زیرساختی، شرایط مطلوب شود و مشترک متناسب با شرایطش بتواند تنها بسته‌هایی از پیامک‌های مدنظر خود را دریافت کند. خوراکیان اضافه کرد: این مورد را به‌طور رسمی مطرح کرده و دوستان ما در وزارت ارتباطات هم موضوع را قبول دارند. به همین دلیل موضوع به اپراتورهای موبایل ابلاغ شده که این مشکل حتما باید حل شود. وی با تاکید براینکه عدم لغو پیامک‌های تبلیغاتی به خواسته مشترک از طریق سامانه ۸۰۰ اختلال فنی است، افزود: این سامانه باید به‌گونه‌یی باشد که درصورت مراجعه و درخواست مشترک، دیگر پیامک تبلیغاتی دریافت نشود. به ویژه برای پیامک هزینه‌دار ارزش افزوده، حتما باید کاربر بتواند حق انتخاب داشته و به هیچ‌وجه نباید هزینه پیامکی که انتخاب نکرده را پرداخت کند.

معاون مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: یکی از مشکلات این است که درصورت درخواست لغو مشترک برای پیامک‌های تبلیغاتی، پیامک‌های اطلاع‌رسانی بانک‌ها نیز قطع می‌شود که این موضوع نیز در حال رفع مشکل است. وی با تاکید بر اینکه مساله این است که فرد باید هزینه پیامکی را پرداخت کند که خود انتخاب کرده است، اضافه کرد: موضوع ساماندهی پیامک‌های انبوه تبلیغاتی وارزش افزوده از نظر فنی دارای اختلال است؛ ما در این زمینه به وزارت ارتباطات تذکر داده‌ایم و دوستان وزارت ارتباطات هم به اپراتورها ابلاغ کردند. حتما پیگیر هستیم تا این مشکل برطرف شود.

 

ارسال نظر