برنامه‌هایی که از دسترس خارج شد

۱۳۹۶/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۵۸۹
برنامه‌هایی که از دسترس خارج شد

از حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از روی اپ‌استور و گوگل‌پلی یک ماهی می‌گذرد، وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات از پیگیری این موضوع به دفعات خبر داده و موضوع در برهه‌یی به قدری بالاگرفت که وزیر خارجه ایران یرای پیگیری این مساله وارد ماجرا شد. شرکت اپل در بیانیه‌یی اعلام کرد که ضمن احترام به حقوق مصرف‌کنندگان ایرانی شرکت اپل مجبور است تا از برخی قوانین پیروی کند. قوانینی که به موجب آن و مطابق با تحریم‌های بین‌المللی باید صورت بگیرد، این در حالی است که در زمان ریاست‌جمهوری اوباما برخی تحریم‌ها در حوزه ارتباطی و فناوری برداشته شد، اما این دوره ریاست‌جمهوری امریکا با روی کار آمدن ترامپ و سیاست‌های ضد ایرانی باعث شده است تا برخی تحریم‌ها در حوزه ارتباطات و فناوری اجرایی شود.

در حالی که هنوز کاربران ایرانی از شوک حذف برخی اپلیکیشن‌های ایرانی از روی اپ‌استور خارج نشده بودند تنها بعد از چند روز خبر رسید که گوگل نیز در اقدامی مشابه اقدام به حذف برخی برنامه‌های ایرانی کرده است.

در حال حاضر اعتراض مسوولان ایرانی و واکنش جهانی به این اقدام‌های ضد ایرانی به نتیجه نرسیده است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد روند حذف اپ‌های ایرانی ادامه داشته باشد و این در حالی است که برنامه‌نویسان و صاحبان این اپ‌ها از طریق راب‌هایی که دارند تمام هزینه‌هایی را که باید پرداخت می‌کردند تا این برنامه‌ها روی اپ‌استور و گوگل‌پلی قرار بگیرد نیز پرداخت شده است و حذف این برنامه‌ها منجر به ضرر اقتصادی شدیدی به صاحبان این برنامه‌ها می‌شود. از سوی دیگر طی تحقیقی که از سوی مرکز ملی فضای مجازی صورت گرفته است مشخص شد که ۴۴‌درصد سرویس‌های کمپانی امریکایی گوگل برای کاربران ایرانی مسدود شده و این شرکت امکان دسترسی به ۱۰۰درصد خدمات موردنیاز کسب وکارها را نمی‌دهد. وضعیت خدمات و محصولات دیجیتال کمپانی امریکایی گوگل از سوی مرکز ملی فضای مجازی کشور منتشر شده است. طبق این گزارش وبا وجود ادعاهای امریکایی‌ها مبنی بر محدودیت دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت از سوی دولت ایران، اما شواهد نشان می‌دهد که گوگل بسیاری از خدمات خود را روی کاربران ایرانی بسته است. در این بررسی مشخص شده است که از میان ۲۲۷ خدمتی که گوگل ارائه می‌کند تنها ۵۴‌درصد خدمات آن برای کاربران ایرانی فعال است و ۴۴‌درصد سرویس‌های این کمپانی، در ایران مسدود است و وضعیت ۲‌درصد سرویس‌ها نیز نامشخص اعلام شده است. در همین حال ۱۰۰‌درصد خدمات برنامه‌نویسی مورد نیاز توسعه‌دهندگان، کسب و کارها و برنامه‌نویسان (API) در دسترس کاربران ایرانی قرار ندارد و این در حالی است که این شرکت ۵۱ سرویس API مورد استفاده برنامه‌نویسان تاکنون ارائه کرده است. از سوی دیگر با وجود ۳۹ سرویس شخصی و بهینه‌سازی گوگل اما ۸۵‌درصد این خدمات برای کاربران ایرانی فعال است و با وجود ۱۶ سرویس سیستم عامل و شبکه تنها دسترسی به ۳۷‌درصد این خدمات برای ایرانی‌ها ممکن شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان ۲۷ سرویس کسب و کار و تبلیغات که گوگل ارائه کرده، تنها ۴۴درصد سرویس‌ها و از میان ۳۹ سرویس تعاملی و انتشار محتوا تنها ۷۷‌درصد این خدمات در دسترس کاربران ایرانی گذاشته شده است.

موضوع دسترسی کاربران ایرانی به خدمات جست‌وجو و ترجمه نیز به صورت ۱۰۰درصدی نیست و گوگل ۹۵‌درصد بیش از ۲۱ سرویس خود را در این بخش، در اختیار کاربران ایرانی قرار داده است.

درهمین حال ۱۳ سرویس آماری و رصد از سوی گوگل ارائه شده که تنها ۶۲‌درصد آن برای کاربران ایرانی فعال است.

در مورد ۱۱ سرویس مرتبط با مرورگرها که تاکنون از سوی کمپانی گوگل ارائه شده، ۸۲‌درصد این خدمات در اختیار کاربران ایرانی است.

در زمینه سرویس‌های مبتنی بر نقشه نیز از میان ۱۰ سرویس ارائه شده، کاربران به ۸۰‌درصد این خدمات دسترسی دارند.

حال امریکا با این ادعا که کاربران ایرانی توسط دولت از محدودیت برخوردارند و شرکت‌های بزرگ ارتباطی دنیا مجبور هستند تا برنامه‌های ایرانی را از فروشگاه‌های خود حذف کنند و در این بین تحریم بهانه خوبی شد تا این اتفاق بیفتد، مشخص شد که 90‌درصد سرویس‌های کاربردی و کسب و کاری کمپانی امریکایی آمازون نیز در دسترس کاربران ایرانی قرار ندارد. به نظر می‌رسد این رویکرد ضد ایرانی بودن ترامپ کم‌کم وارد مرحله جدیدی می‌شود و در این بین برخی سیاست‌های اشتباه و اعمال نظرهای شخصی این رییس‌جمهور به کاربران ایرانی لطمه وارد می‌کند، لطمه‌یی که می‌تواند باعث از بین رفتن برخی کسب و کارهایی شود که به اینترنت و فضای مجازی وابسته است. از سوی دیگر با اعمال بیشتر این تحریم‌ها کاربران ایرانی از دریافت برخی خدمات محروم می‌شوند. در هر صورت امید است که پیگیری‌های ایران در این خصوص به نتیجه برسد و این درحالی است که وزیر ارتباطات اعلام کرده بود در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد از وکلای بین‌المللی برای طرح شکایت استفاده خواهیم کرد. مساله‌یی که تا حدودی کاربران ایرانی را امیدوار کرد تا ایران بتواند از این اجحافی که در حق کاربرانش صورت گرفته است، دفاع کند.

 

ارسال نظر