طرح جامع ۱۵ فرودگاه در حال تدوین است

۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۲۴۹

مهرماه سال جاری مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، در گفت‌وگویی اعلام کرد که در ۶ ماه اول سال ۹۷ قرارداد مطالعات طرح جامع ۱۵ فرودگاه کشور منعقد و به مشاوران ذی‎صلاح ابلاغ شده است.

فرشید گلیج گفته بود که فرآیند انتخاب مشاور خارجی برای مطالعات طرح جامع فرودگاه‎های بین‎المللی مهرآباد، مشهد، اصفهان و شیراز هم شروع شده است.

حال با گذشت بیش از 4 ماه از انعقاد قراردادهای مطالعات مربوط به طرح‌های جامع فرودگاهی، مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی از تدوین طرح‌های جامع خبرداده است، ‌طرح جامعی که به نوعی سند بالادستی محسوب می‌شود.

گلیج، با اعلام خبر تدوین طرح جامع 15 فرودگاه گفت: در زمینه مطالعات طرح جامع پیش گفت: طبق برنامه زمانبندی، مقرر شد فصل اول آن در مهرماه سال جاری به سرانجام برسد.

مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در کارگاه آموزشی مشترک معاونان توسعه مدیریت و منابع، عملیات فرودگاهی و برنامه‎ریزی گفت: اکنون طرح جامع ۱۵ فرودگاه توسط مشاوران ذی صلاح و با نظارت اداره طرح جامع این دفتر در حال تدوین است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، او با اشاره به اینکه این دفتر دارای سه اداره طرح جامع، بازرسی و نظارت و مدیریت بحران و پدافند غیرعامل است، گفت: وظیفه اداره طرح جامع نظارت بر مطالعات طرح جامع فرودگاه‎ها است که اکنون طرح جامع ۱۵ فرودگاه توسط مشاوران ذی‎صلاح در حال انجام است.

او با اشاره به اینکه طرح جامع یک برنامه توسعه‎ای کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت برای فرودگاه‎هاست، وظیفه این اداره را صیانت از طرح جامع عنوان کرد و افزود: همچنین وظیفه کنترل موانع داخل فرودگاه‎ها، سایت‎یابی اجرای پروژه‎ها در سطوح پروازی و ابنیه با همفکری بهره‎بردار مربوطه و نظارت بر تخریب ساختمان‎ها از دیگر وظایف این اداره است.

گلیج ادامه داد: در حوزه طرح جامع تاکنون بخشنامه‎هایی شامل بخشنامه کنترل موانع داخلی، بخشنامه ارسال اطلاعات موانع، بخشنامه تحویل زمین به پیمانکار، بخشنامه وابسته به تملک اراضی و بخشنامه مربوط به سرمایه‎گذاری در فرودگاه‎ها برای اجرا تدوین و ارسال شده است.

او در مورد وظایف اداره نظارت و بازرسی گفت: کارهای این اداره خیلی زیاد است یکی از آنها بررسی و تایید طرح‎های اضطراری ارسال شده توسط فرودگاه‎ها است که پس از تایید آنها را برای تایید نهایی به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال می‎کند. برنامه‎ریزی و نظارت بر اجرای تمرین‎های محدود و دورمیزی فرودگاه‎ها نیز در این اداره اجرا می‎شود.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه اداره نظارت و بازرسی برای هر سال اقدام به تنظیم تقویم برگزاری دوسالانه‎های طرح اضطراری فرودگاه‎ها می‌کند، گفت: برای سال ۹۷ اجرای تمرین کامل طرح اضطراری ۱۷ فرودگاه برنامه‎ریزی شده که ۱۱ مورد آن تاکنون انجام شده است و به زودی تقویم سال آینده هم نهایی خواهد شد.

گلیج ادامه داد: تدوین نظامنامه‎های فرودگاهی برای اخذ گواهی نامه‎های فرودگاهی هم در این اداره انجام می‎شود که پس از بازرسی‎های حضوری در فرودگاه‎ها معایب برای رفع شدن اعلام می‎شود تا در زمان بازرسی کارشناسان سازمان کمترین معایب وجود داشته باشد.

او با اشاره به اینکه در اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وظایف شامل چهار مرحله «پیشگری»، «آمادگی»، «مقابله و بازتوانی و بازگشت به شرایط عادی» است، گفت: جدا از وظایف اداری خود، پیشگیری از وقوع حوادث و سوانح وظیفه اخلاقی ماست و از شما می‎خواهم هر موردی در فرودگاه‎ها که باعث کاهش ایمنی می‎شود را جدی بگیرید و به ما هشدار دهید.

مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در مورد پدافند غیرعامل ادامه داد: در این زمینه برای اولین‌بار برای فرودگاه‎های یاری‎رسان و یاری جو دستورالعملی تدوین کردیم.

گلیج گفت: با توجه به اینکه برای بیشتر سامانه‎ها هوانوردی موضوع بک‎آپ‌گیری وجود دارد خود به خود بخش اعظمی از موضوع پدافند غیرعامل در شرکت در حال اجراست. همچنین قرار است که پنج برج موبایل تهیه کنیم و در پنج نقطه کشور مستقر کنیم تا در زمان نیاز به سرعت به منطقه مربوطه اعزام شود، البته اکنون در شیراز یک برج موبایل مستقر و عملیاتی است.

گفتنی است که مطالعات طرح جامع بر اساس استانداردهای بین‌المللی است و مطالعات طرح جامع هم به مشاور ذی‌صلاح سپرده می‌شود. این مشاور مطالعاتی را انجام می‌دهد و در نهایت، منجر به ارایه یک برنامه می‌شود . داشتن برنامه کمک می‌کند تا مدیران فرودگاهی به صورت سلیقه ‎‌ای عمل نکنند.

 بر اساس این برنامه که در ستاد توسط مدیرعامل شرکت تصویب و ابلاغ می‌شود، مدیران فرودگاهی ملزم هستند بر اساس این روند پیش بروند. بنابراین، طرح جامع، یک سند بالادستی است و این مطالعات با طرح‌های کلان استانی «طرح‌های جامع شهری و طرح‌های هادی روستایی» هماهنگ می‌شود و شرکت فرودگاه‌ها هم به استان اعلام می‌کند که برای محدوده پروازی فرودگاه و توسعه درازمدت، برنامه ویژه در نظر گرفته شده است و توسعه چند ده ساله فرودگاه‌ها مد نظر است که تعریف کاربری‌های جدید از طرف مقامات استان محدودیتی برای توسعه آتی به وجود نیاورد.

 

ارسال نظر