گزارش

۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۰۰:۳۰:۱۵
کد خبر: ۱۱۶۸۹۱

افزایش 11.2 درصدی سفرهای هوایی به خاورمیانه

درحالی که براساس پیش‌بینی بلومبرگ طی 20سال آینده خاورمیانه کمترین نیاز به خلبان را نسبت به آسیا- اقیانوسیه، اروپا، امریکای شمالی و... دارد نگاهی به حجم سفر به خاورمیانه طی سال گذشته میلادی و پیش بینی درباره حجم سفر در سال جاری میلادی می‌تواند جالب باشد، زیرا آمارهای منتشرشده از سوی شرکت فورواردکیز نشانگر آن است که هم‌اکنون شاهد افزایش 11.2درصدی حجم سفرها به خاورمیانه و همچنین آفریقا نسبت به سال گذشته بودیم که این موضوع به معنای رونق صنعت هوانوردی در خاورمیانه و به تبع آن افزایش نیازمندی به بهره‌گیری از خلبان دراین منطقه است.

براساس گزارش منتشر شده توسط شرکت فوروارد کیز که بررسی سفرهای هوایی را بر عهده دارد، حجم سفر به خاورمیانه طی سال 2017 حدود 10.5درصد رشد داشته است، اگرچه رشد حاصله در سال 2017 تقریبا در اکثر مناطق جهان هم دیده شده است.

این گزارش حاکی از آن است که سفر به قاره امریکا 14.1درصد، اروپا 11.6درصد و آسیا- اقیانوسیه 19درصد در سال گذشته افزایش یافته است.

این امر ناشی از سه دلیل مهم است. اول پایان یافتن حملات تروریستی به شمال آفریقا در سال 2015 دوم موج تغییرات صورت گرفته در قوانین دریافت ویزا که برای جذب گردشگران دگرگون شده‌اند و سوم رشد بزرگ تعدادی از بازارهای ریشه‌یی و اصلی به ویژه در چین.

 خاورمیانه

در خاورمیانه به جز بحرین که رشد یک درصدی را در سال 2017 تجربه کرده است و قطر که با توجه به مسائل سیاسی پیش آمده در مقایسه با سال گذشته میزان حضور گردشگران 0.2درصد کاهش یافته است، شاهد رشد گسترده سفرهای هوایی به این کشورها بوده‌ایم. همانطور که گفته شد، دلیلی اصلی مشکلات گردشگری به وجود آمده برای قطر به قطع روابط دیپلماتیک با همسایگان خود باز می‌گردد که همین امر سبب شده است تا کشورهای بحرین، مصر، عربستان سعودی، و امارات متحده عربی فضای هوایی خود را از تاریخ 5 ژوئن 2017 روی پروازهای قطر ایرویز ببندند البته هر چند که ادامه بحران سیاسی قطر باعث نگرانی خواهد بود اما دلایل زیادی هم برای خوش‌بینی وجود دارد.

با نگاه به بلیت‌های ثبت شده برای سه ماهه نخست سال 2018 مشخص می‌شود، این میزان برای خاورمیانه و آفریقا 16درصد بیش از قاره امریکا، 13 درصد بیش از اروپا و 4درصد بیشتر از آسیا اقیانوسیه است.

 آفریقا

در آفریقا، بزرگ‌ترین رشد سفر متعلق به کشور تونس است که 29درصد نسبت به سال پیش افزایش نشان می‌دهد. 3حمله تروریستی وحشتناک در سال 2015 در این کشور به وقوع پیوست که صنعت گردشگری تونس را تحت تاثیر قرار داد اما در پایان سال 2016 گردشگران اروپایی تصمیم گرفتند تا دوباره به تونس سفر کنند و در ماه ژوییه دولت بریتانیا توصیه خود در مورد خطر سفر به این کشور را ملغی اعلام کرد.

در این میان، مصر هم چشم‌اندازی روشن مانند تونس در پیش دارد. به دنبال حمله تروریستی صورت گرفته به هواپیمای روسی در سال 2015 در صحرای سینا، صنعت گردشگری مصر ضربه بزرگی خورد اما آرام آرام از نیمه سال 2016 درحال پیگیری رشد سابق خود است به گونه‌یی که در سال 2017 سفر گروهی 66.5 درصد به این کشور افزایش یافت.

 سفر به مراکش با توجه به ظرفیت هوایی افزوده شده از سوی ایالات متحده و رشد سه رقمی ورودی گردشگران از چین به همراه لغو روادید برای اتباع چینی تاثیر خود را از ژوئن 2016 نشان داد و در مقایسه با سال پیشین میزان حضور گردشگران 17درصد رشد پیدا کرد.

گفتنی است از کشورهای دیگری که به طرق مختلف از آسان‌گیری ارائه ویزا سود برده‌اند، می‌توان به بحرین، گابن، غنا، موریتس، مراکش، عمان، قطر، عربستان سعودی، تونس، اوگاندا و امارات متحده عربی اشاره کرد.

 علاقه‌مندان سفر به خاورمیانه و آفریقا

البته در این بین چشم‌اندازهای روشنی برای نواحی خاصی هم وجود دارد که به نظر می‌آید رشد زیادی را از نظر فرستادن گردشگر به دیگر کشورها تجربه خواهند کرد.

یکی از برجسته‌ترین نمونه‌ها آرژانتین است که بلیت‌های رزرو شده برای سفر از این کشور نسبت به همین زمان در سال گذشته 34درصد رشد داشته است. به دنبال حضور دولت جدید در سال 2015 و حذف سیاست‌های مقرر برای حمایت از خط هوایی ملی این کشور، آرژانتین به بازار اصلی به سرعت درحال پیشرفتی تبدیل شد و در سال 2017 سفر از آرژانتین به جنوب شرقی آسیا 50 درصد رشد داشت.

از دیگر بازارهای متقاضی برای سفر به خاورمیانه و آفریقا می‌توان به اسپانیا با 28درصد تقاضا، استرالیا 22درصد، هند و ترکیه هر کدام با 19درصد تقاضا و کانادا با 17درصد اشاره کرد.

ناگفته نماند که در این شرایط از آغاز سال جدید میلادی، روآندا به تمامی بازدیدکنندگان، بدون توجه به کشور مبدا آنها هنگام ورود به این کشور ویزا می‌دهد و عربستان سعودی هم درحال معرفی سیستم ویزای الکترونیکی جدید خود برای گردشگران است.

 ضمن اینکه پرواز به مصر از روسیه درحال از سر‌گیری از ماه فوریه است و جام جهانی فوتبال هم قرار است در تابستان در روسیه انجام شود و همین امر باعث رشد کوتاه‌مدت در تعداد سفرهای هوایی خواهد شد.

 

ارسال نظر