تعاونی‌های حمل ونقل

۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۸۲۹

 براساس اطلاعات ارائه شده در سالنامه‌های آماری که توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی کشور منتشر می‌شود، سهم تعاونی‌های حمل و نقل در سطح ملی براساس شاخص تن- کیلومتر کالای حمل شده بین ۱۰ الی ۱۳ درصد است، طبق آمار ارائه شده در همین سالنامه‌ها در زمینه حمل و نقل جاده‌یی مسافر هم سهم تعاونی‌ها از نظر نفر-کیلومتر مسافر جابه‌جا شده، حدود ۲۰ تا ۲۳ درصد است.

 تعاونی‌های حمل و نقل در چهار گروه حمل کالا، مسافر، درون شهری (تاکسیرانی، اتوبوس و مینی‌بوسرانی و وانت بارداران) و حمل و نقل دریایی (شامل حمل و نقل کالا و مسافر) با تعداد۲۲۱۳ تعاونی و ۱۷۸ هزار عضو فعالیت می‌کنند ضمن اینکه حدود ۵۸ هزار نفر در تعاونی‌های حمل‌ونقل شاغل هستند.

 نقطه قوت حمل ونقل تعاونی‌ها در بخش دریایی بنادر و جزایر جنوب کشور است که در حدود 90 درصد جابه‌جایی‌ها توسط این بخش انجام می‌پذیرد و 60درصد جابه‌جایی کالا و صادرات در خلیج‌فارس توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود.

 حدود 70درصد حمل و نقل عمومی جاده‌یی مسافر کشور توسط تعاونی‌ اتوبوسرانی، مینی‌بوسرانی و سواری کرایه انجام می‌شود و حدود 25 درصد حمل و نقل کالای کشور توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود.

 در حمل و نقل درون شهری: اکثریت قابل توجهی از مسافران درون شهری توسط تاکسی‌ها و اتوبوس‌های متعلق به تعاونی‌ها جابه‌جا می‌شود.

 حمل و نقل دریایی در ابعاد بزرگ و بین‌المللی: در انحصار شرکت‌های بزرگ دولتی و عمومی است اما اکثریت بزرگی از جابه‌جایی مسافران دریایی که بین بنادر جنوب و جزایر ایرانی خلیج‌فارس تردد دارند و همچنین اکثریت کالاهای صادر و وارد شده از طریق بنادر جنوب به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و بالعکس هم توسط تعاونی‌های قایق داران و لنجداران انجام می‌شود.

 حمل و نقل جاده‌یی کالا: حمل و نقل جاده‌یی کالا توسط تعاونی‌های کامیون داران، تریلی داران، کمپرسی‌داران، تانکرداران و خاورداران است که با تعداد ۳۷۴ واحد تعاونی با بیش از ۵۲ هزار نفر عضو و در همین حد اشتغال‌زایی ۱۸ هزار نفر در بخش حمل و نقل تعاونی فعالیت می‌کنند.

 حمل و نقل جاده‌یی مسافر: حمل و نقل جاده‌یی مسافر توسط تعاونی‌های اتوبوس‌داران برون‌شهری، سواری کرایه بین‌شهری و مینی‌بوس‌داران است که با این شرایط حدود ۵۳۶ تعاونی با ۲۹ هزار نفر عضو با اشتغال حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در سطح کشور فعالیت می‌کنند.

 تعاونی‌های حمل و نقل درون‌شهری: تعاونی‌های حمل و نقل درون‌شهری شامل تعاونی‌های تاکسیرانی، آژانس‌های اتومبیل کرایه و وانت بارداران با تعداد ۹۰۱ تعاونی و با ۹۰ هزار و ۴۴۰ نفر عضو، با اشتغال حدود ۲۰هزار نفر در تمام شهرها و شهرستان‌های کشور فعال هستند.

 تعاونی‌های حمل و نقل دریایی: این تعاونی شامل ۴۰۲ واحد تعاونی با عضویت 7 هزار و ۴۲۵ نفر و اشتغال‌زایی قریب به ۶ هزار نفر در زمینه حمل و نقل دریایی بار و مسافر مشغول به فعالیت هستند و حدود 5 هزار شناور باری و مسافری تحت بهره‌برداری این تعاونی‌هاست.

 طبق آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نحوه فعالیت‌ تعاونی‌های حمل و نقل در کشور نشان داد که تعاونی‌ها سهم صفر درصدی در بخش حمل‌ونقل ریلی و هوایی دارند.

 

ارسال نظر