اخبار

۱۳۹۸/۱۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۸۳۹

تمام مرزهای اتحادیه اروپا بسته می‌شود

رییس کمیسیون اتحادیه اروپا با شیوع ویروس کرونا، به کشورهای عضو این اتحادیه پیشنهاد کرد تا دست‌کم به مدت یکماه هرگونه سفر اتباع غیراروپایی از خارج را به درون خاک این اتحادیه ممنوع کنند. اورزولا فن در لاین گفته: «هرچه سفر کمتر باشد ما بیشتر می‌توانیم شیوع این ویروس را مهار کنیم. من به سران کشورهای عضو پیشنهاد می‌کنم تا سفر غیرضروری از خارج را موقتا ممنوع کنند.» وی در ادامه افزود: «محدودیت سفر باید در ابتدا ۳۰ روزه باشد، اما ممکن است در صورت لزوم تمدید شود.»

فن در لاین در ادامه اعلام کرده کسانی که در اروپا اقامت دراز مدت دارند، نزدیکانِ نسبی شهروندان اروپایی، دیپلمات‌ها، پزشکان و محققان کنترل بحرانِ پزشکی می‌توانند از این محدودیت معاف شوند. با شیوع وسیع ویروس کرونا، کشورهای اروپایی از پرتغال در غرب این قاره گرفته تا آلمان در میانه و مجارستان در شرق، اقداماتی را برای کنترل سفت و سخت‌ترِ مرزهای خود در پیش گرفته‌اند. کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین به کشورهای عضو این اتحادیه هشدار داد که در مبارزه با شیوع ویروس تازه کرونا، بستن مرزها و کنترل محصولات خوراکی و بهداشتی نباید به این محصولات آسیب بزند. در بیانیه کمیسیون اروپا آمده است: «بحران ویروس کرونا بر چالشِ حفظ سلامت مردم، در عین مختل نشدن جابه‌جایی آزاد افراد، کالاها و خدمات در سرتاسر اروپا‌ دامن زده است.» این بیانیه در ادامه از تمامی ۲۷ عضو این اتحادیه می‌خواهد تا‌ «کنترل مرزی افراد و کالاها باید با رعایت اصل همبستگی میان کشورهای عضو» صورت گیرد.

فرماندار پیشین نجف نخست‌وزیر عراق شد

برهم صالح، رییس‌جمهوری عراق سه‌شنبه عدنان زُرفی، فرماندار پیشین نجف را به عنوان نخست‌وزیر این کشور منصوب و به این ترتیب وی را مسوول تشکیل کابینه بعدی کرد. زُرفی، عضو حزب الدعوه، یکی از پرسابقه‌ترین احزاب سیاسی عراق بوده و از سال ۲۰۱۸ ریاست فراکسیون نصر، متعلق به حیدر عبادی، نخست وزیر سابق عراق، را در پارلمان این کشور بر عهده داشته است. عدنان زُرفی دومین گزینه نخست وزیری است که رییس‌جمهوری عراق پس از کناره‌گیری عادل عبدالمهدی برای تشکیل کابینه دولت موقت معرفی می‌کند. پیش از این، در ماه فوریه محمد توفیق علاوی برای همین سمت معرفی شده بود، اما از آنجا که وی نتوانست در پارلمان حمایت کافی کسب کند کنار رفت. بنا بود کمیته هفت نفره گروه‌های سیاسی عراق برای انتخاب نخست‌وزیر جدید به نتیجه برسد اما از آنجا که این کمیته نیز در این مدت ناکام ماند، رییس‌جمهوری عراق، طی حکمی، عدنان زُرفی را مامور تشکیل کابینه بعدی کرد. عراق از ماه اکتبر سال گذشته میلادی شاهد اعتراض‌های گسترده به شیوه حکومت و فساد جاری در کشور بوده است و تاکنون بیش از ۵۰۰ تن در جریان این اعتراض‌ها و مداخله نیروهای امنیتی جان باخته‌اند.

جو بایدن پیروز انتخابات در ایالت واشنگتن

جو بایدن نامزد کلیدی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا توانست در ایالت واشنگتن بر برنی سندرز، رقیب سوسیالیست خود پیروز شود. رسانه‌های امریکا شامگاه دوشنبه و پس از شمارش اکثریت آرا اعلام کردند که آقای بایدن توانسته است با اختلاف کمی در این ایالت بر سندرز پیشی بگیرد. به‌گزارش یورونیوز، معاون رییس‌جمهوری اسبق ایالات متحده، موفق شد با کسب ۳۷.۹ درصد آرا در برابر سناتور چپگرای ایالت ورمونت که ۳۶.۴ درصد آرا را کسب کرد به پیروزی برسد و به این ترتیب بخت خود را برای رویارویی نهایی با دونالد ترامپ رییس‌جمهوری کنونی ایالات متحده، بیشتر کند. از سوی دیگر، روز سه‌شنبه مردم سه ایالت دیگر در امریکا در حالی روانه مراکز رأی‌گیری می‌شوند که تاکنون ۸۰ تن در این کشور به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان باخته‌اند و اضطراب، بسیاری از بخش‌های جامعه را فراگرفته است. با توجه به انتشار ویروس کرونا، هنوز مشخص نیست که آیا مراکز اخذ رأی در این سه ایالت یعنی آریزونا، فلوریدا و ایلی‌نویز برای رأی دادنِ مردم از امنیت کافی برخوردار هستند یا خیر. این در حالی است که مقامات ایالت اوهایو رأی‌گیری انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها را به‌تعویق انداخته‌اند. رأی‌گیری روز سه‌شنبه ۱۷ مارس در امریکا، برای برنی سندرز تعیین‌کننده است. اگر این سناتور ۷۸ ساله نتواند نتیجه قابل‌توجهی کسب کرده و رأی جو بایدن را بشکند، آنگاه فشارها برای ترک رقابت انتخاباتی بر وی بسیار بیشتر خواهد شد. برنی سندرز در انتخابات چهار سال پیش نیز با فشارهای شدید حزب دموکرات مجبور شد که به رغم میل باطنی خود  از رقابت‌های انتخاباتی کنار بکشد. این مساله باعث شد تا بسیاری از حامیان او به ویژه قشر تحصیل کرده و دانشگاهی در حرکتی اعتراض آمیز پای صندوق های رای نروند که نتیجه اش پیروزی بسیار راحت  و غیرمنتظره دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی بود. پیروزی ترامپ بسیاری را نه تنها در ایالات متحده که در اقصی نقاط جهان متعجب کرد.

 

 

ارسال نظر