بنی گانتس مامور تشکیل دولت ‌شد

۱۳۹۸/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۷۵۵
بنی گانتس مامور تشکیل دولت ‌شد

گروه جهان|

 رییس‌ رژیم اسراییل بنی گانتس رقیب بنیامین نتانیاهو را مامور تشکیل دولت کرد. این راه‌حلی برای بیرون کشیدن تل‌آویو از بحرانی است که از یک سال پیش ادامه دارد. نتانیاهو نخست‌وزیر فعلی اسراییل، نه فقط از تشکیل دولت باز مانده، بلکه باید بزودی در برابر دادگاه حاضر شود. به‌اعتقاد ناظران، این امر ممکن است به مفهوم پایان دوره رهبری نتانیاهو باشد که بیش از هر سیاستمدار دیگر، در مسند نخست‌وزیری در سرزمین‌های اشغالی بوده است.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، روون ریولین رییس رژیم اسراییل، دوشنبه به‌طور رسمی به بنی گانتس برای تشکیل دولت آینده ماموریت داد. این تحول سیاسی ناگهانی پس از آن رخ داد که هیاتی از حزب «اسراییل بیتنا» به رهبری آویگدور لیبرمن در دیدار با رییس اسراییل، اعلام کرد حامی نخست‌وزیری بنی گانتس است.

پیش از این رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو حمایت اکثریت نمایندگان پارلمان را به دست آورده بود. با اینکه جریان راست و محافظه‌کار حزب لیکود در انتخابات گذشته (دوم مارس) بیشترین آرا را کسب کرده بود، اما نتوانست دولت تشکیل دهد و در اسراییل وضعیت بحرانی ادامه یافت. حتی در سومین انتخابات در عرض یک سال نیز نه جبهه راست مذهبی نتانیاهو توانست اکثریت را کسب کند و نه اتحاد نیروهای میانه‌رو به رهبری بنی گانتس.

بنا براین گزارش، حزب لیکود با ۳۶ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان همچنان قوی‌ترین جریان سیاسی است، اما برای تشکیل دولت به ۶۱ کرسی نیاز دارد که نتوانست به آن برسد. در مقابل حزب لیبرمن که در دوره جدید مجلس تنها هفت کرسی به دست آورده به همراه چند حزب دیگر از نخست‌وزیری بنی گانتس حمایت کردند و شمار منتخبین او به ۶۱ تن رسید. ناظران بر این باورند که به‌رغم این پیشرفت، موفقیت بنی گانتس قطعی نیست، زیرا این فرمانده پیشین ارتش از تشکیل ائتلاف با فهرست متحد نمایندگان عرب خودداری می‌کند. در مقابل آویگدور لیبرمن وزیر دفاع پیشین، با گرایش راست افراطی حمایت خود را از بنی گانتس اعلام کرده است.

گفته شده، بنیامین نتانیاهو که ظاهرا از نیت آویگدور لیبرمن برای حمایت از نخست‌وزیری بنی گانتس خبردار شده بود، از گانتس خواسته یک ائتلاف دولت اضطراری ملی، دستکم برای شش ماه، برای عبور اسراییل از بحران کرونا تشکیل دهد. گانتس در پاسخ گفته است که درخواست‌ بنیامین نتانیاهو نمایشی است؛ ژنرال موشه یعلون، چهره ارشد حزب آبی- سفید، نیز به صراحت گفته بود که تشکیل دولت با نخست‌وزیری یک متهم به فساد به نام نتانیاهو، خطاست. دادگاهی که قرار بود سه‌شنبه (امروز) برای رسیدگی به اتهامات نتانیاهو تشکیل شود، به علت گسترش بحران کرونا دو ماه به تعویق افتاد. نتانیاهو که بار اول از ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ میلادی در قدرت بود، از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون همچنان نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی است، هرچند از یک سال پیش در رأس یک دولت موقت قرار دارد.

بنی گانتس نیز آمادگی خود را برای تشکیل دولت اضطراری ابراز کرده، اما گفته است که به صداقت نتانیاهو تردید دارد. او تاکنون به علت اتهام‌های فساد علیه نتانیاهو حاضر نشده در ائتلافی با حزب لیکود شرکت کند. دولت اضطراری باید دست‌کم برای شش ماه در قدرت بماند و پست‌های وزارتی به تساوی میان احزاب و نیروهای سیاسی تقسیم شوند.

  بنی گانتس کیست؟

بنیامین گانتس نهم ژوئن 1959 در کفرآهیم شهرکی کشاورزی در منطقه مرکزی فلسطین اشغالی به دنیا آمد. پدرش ناهوم گانتس اهل رومانی و مادرش ملکا از مجارستان به فلسطین اشغالی آمدند و مدعی‌اند از بازماندگان هولوکاست هستند. او در جوانی در مدرسه شبانه‌روزی جوانان در نزدیکی تل‌آویو درس خواند و پس از پایان مدرسه در 1977 وارد ارتش شده، به تیپ چتربازان پیوست. اولین ماموریت او در ارتش به همراه دیگر سربازان تیپ چتربازان، تأمین امنیت انور سادات در 1977 بود. دو سال بعد از دانشکده افسری فارغ‌التحصیل شد و پس از آن در تیپ چتربازان به مقام فرماندهی رسید. یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های او عملیات «عنتبه» در 1991 بود که طی آن صهیونیست‌ها در عملیات هوایی هزاران مهاجر اتیوپیایی‌تبار را به فلسطین اشغالی منتقل کردند. در سال 2000 فرمانده ارتش در کرانه باختری شد. سال 2006 در حین جنگ 33 روزه فرمانده نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی بود. سال 2007 به‎عنوان مشاور نظامی سفارت امریکا به واشنگتن رفت و تا سال 2009 در این پست حضور داشت. سال 2009 با بازگشت به فلسطین اشغالی به عنوان جانشین رییس ستاد کل ارتش معرفی شد. سال 2011 رییس ستاد مشترک ارتش رژیم‌صهیونیستی شد و تا سال 2015 میلادی در این پست باقی بود. در دوره ریاست او بر ستاد مشترک ارتش، دو جنگ بزرگ 2012 و جنگ 51 روزه در 2014 میلادی رخ داد که از بزرگ‌ترین درگیری‌های نظامی در سرزمین‌های اشغالی به‌شمار می‌رود.

بنی گانتس در عرصه فلسطین خود را مدافع صلح با فلسطین‌های توصیف کرده است و گفته که قصد دارد راه مذاکره را در این مسیر پیگیری کند. در مساله غزه به‌شدت علیه مقاومت است و مواضع سختی علیه آن دارد.

 

ارسال نظر