کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۲/۲۶ - ۰۰:۱۱:۱۲
کد خبر: ۱۶۵۶۷۹

هشدار درباره بحران ارزی در ترکیه

برخی از کارشناسان نسبت به بروز بحران ارزی در ترکیه هشدار دادند. به‌گزارش اهوال، دو سال پیش ارزش لیر در برابر دلار به کمترین سطح خود رسید و از آن زمان تاکنون بانک مرکزی و دولت مجبور به تزریق ده‌ها میلیارد دلار ارز به بازارها برای کاستن از تبعات اقتصادی این بحران ارزی شدند. از سوی دیگر نیز بانک مرکزی با روی کار آمدن رییس جدید و بدون توجه به توصیه‌های کارشناسان نرخ بهره را به سرعت کاهش داد تا به تحقق هدف تورم تک رقمی در کوتاه‌ترین زمان ممکن کمک کند. با وجود کاهش سریع نرخ بهره، شرکت‌های ترک اقدام به استقراض‌های سنگینی کرده‌اند که حالا این بدهی به‌ویژه در بخش خصوصی در زمانی که تجارت خارجی و فعالیت‌های داخلی تحت تاثیر شیوع کرونا با کاهش محسوسی همراه شده، می‌تواند مقدمه‌ای بر پیدایش یک بحران ارزی جدید در ترکیه باشد.

تعهد طالبان به پاکسازی افغانستان از داعش

گروه طالبان اعلامیه‌ای در مورد مبارزه با گروه داعش صادر کرده است. به‌گزارش بی‌بی‌سی، گروه طالبان دوشنبه در اطلاعیه خود گفته است که گروه تروریستی داعش را از مناطق مختلف افغانستان بیرون رانده و اکنون تنها در مناطق محدود شرقی کشور باقی مانده‌اند که در مقابل آنها عملیات پاکسازی جریان دارد. داعش افغانستان مسوولیت حمله اخیر به سالگرد عبدالعلی مزاری در کابل و مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری را برعهده گرفت. در این حمله ده‌ها تن کشته و زخمی شدند. پس از امضای موافقتنامه صلح میان گروه طالبان و امریکا، گروه طالبان دست به عملیات‌هایی علیه داعش در ولایت‌های شرقی افغانستان زده است.

اقدامات مالی امارات و عربستان برای مقابله با کرونا

بانک‌های مرکزی امارات و عربستان از بسته‌های حمایتی جدیدی رونمایی کردند. به‌گزارش رویترز، با گسترش شیوع ویروس کرونا در جهان عرب، دو اقتصاد بزرگ این منطقه یعنی امارات و عربستان از بسته‌های محرک جدیدی با هدف تقویت رشد اقتصادی و کاستن از تبعات زیان‌بار این ویروس روی کسب و کارهای تجاری رونمایی کردند. تاکنون ۱۰۵ نفر در عربستان و ۸۴ نفر در امارات به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند. بانک مرکزی امارات اعلام کرده از بسته محرک ۱۰۰ میلیارد درهمی (۲۷ میلیارد دلار) با تمرکز بر حمایت از بخش‌های حمل‌ونقل و گردشگری رونمایی کرده است. بانک مرکزی عربستان هم بسته ۵۰ میلیارد ریالی (13.32میلیارد دلار) با تمرکز بر روی حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در نظر گرفته است.

 

ارسال نظر