قرعه نخست‌وزیری عراق؛ این‌بار «نعیم السهیل»

۱۳۹۸/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۷:۵۷
کد خبر: ۱۶۵۶۷۲
قرعه نخست‌وزیری عراق؛ این‌بار «نعیم السهیل»

گروه‌ جهان|

 برهم صالح رییس‎جمهور عراق، قصد دارد نعیم السهیل معاون رییس دفتر خود را برای پست نخست‌وزیری منصوب کند. گفته شده، این تصمیم پس از موافقت اولیه احزاب شیعه گرفته شده است. محمد توفیق علاوی نخست‎وزیر پیشین عراق، دوم مارس از پذیرش این مسوولیت انصراف داده بود. علاوی که از سوی برهم صالح مامور تشکیل کابینه شده بود، با ارسال نامه‌ای اعلام کرد به‌دلیل مشکلات و مخالفت‌ها از پذیرش آن منصرف شده است. این اتفاق پس از آن رخ داد که یکم مارس، جلسه پارلمان برای رای اعتماد به کابینه علاوی برای پنجمین بار به‎دلیل نرسیدن به حد نصاب به تعویق افتاد.

حال سومریه‌نیوز به نقل از احمد الاسدی رییس فراکسیون سند ملی پارلمان عراق گزارش داده که بزودی نام نخست‌وزیر مکلف اعلام خواهد شد. یک منبع در دفتر ریاست‌جمهوری عراق نیز یکشنبه از توافق فراکسیون‌های سیاسی عراق درباره نخست‌وزیر کابینه انتقالی خبر داده است. نعیم السهیل که در حال حاضر به عنوان معاون رییس دفتر ریاست جمهور عراق مشغول به فعالیت است، همان شخصی است که فراکسیون‌های عراق در مورد او به توافق رسیده‌اند.

بر اساس قانون اساسی عراق مهلت رییس‌جمهور این کشور برای تعیین نخست‌وزیر کابینه انتقالی دوشنبه (امروز) به پایان می‌رسد. احتمال معرفی نعیم السهیل به عنوان نخست‌وزیر عراق در شرایطی است که پیشتر برخی منابع از احتمال انتخاب مجدد عادل عبدالهمدی نخست‌وزیر پیشین عراق خبر داده بودند.

یکی دیگر از گزینه‌های جدی نخست‌وزیری عراق، مصطفی الکاظمی رییس دستگاه اطلاعات عراق، است که به گفته ناظران شانس زیادی برای نخست‌وزیری دارد به‌خصوص که از حمایت ائتلاف‌های اهل سنت و کرد هم برخوردار است. این در حالی است گروه «کتائب حزب‌الله» عراق با اشاره به نقش احتمالی الکاظمی در طرح ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای سپاه قدس و ابو مهدی المهندس از فرماندهان گروه‌های مردمی حشد شعبی و فرمانده کتائب حزب‌الله تهدید کرده نامزدی الکاظمی به نخست‌وزیری اعلام جنگ به مردم خواهد بود.

علی شکری وزیر برنامه‌ریزی اسبق و مشاور ارشد رییس‌جمهور، همچنین عدنان الزرفی استاندار سابق نجف، و یک قاضی و یک رییس دانشگاه هم از دیگر گزینه‌های مطرح هستند. با این حال ناظران سیاسی هشدار داده‌اند که ضرورت برخورداری نامزد نخست‌وزیری از سابقه سیاسی و اطلاع از ابعاد گوناگون کشمکش‌های منطقه‌ای باعث می‌شود که انتخاب چهره‌ای از خارج از منطقه سبز ریسکی بزرگ باشد.

   راه دشوار پیشرو

عراق علاوه بر بحران سیاسی، با چالش‌های جدی اقتصادی روبروست. کاهش شدید و غیرمنتظره قیمت جهانی نفت، عراق متکی بر درآمدهای نفتی را در مرحله ورشکستگی اقتصادی قرار داده است. کارشناسان اقتصادی عراق نسبت به تبعات ریزش قیمت جهانی نفت که بخشی از آن به شیوع ویروس کرونا در کشورهای مصرف‌کننده مانند چین ارتباط دارد، بر اقتصاد کشورشان هشدار دادند. رییس کمیسیون مالی پارلمان عراق در اظهاراتی که بازتاب گسترده‌ای در این کشور داشته گفته که عراق به احتمال در یک و حداکثر دو سال آینده با ورشکستگی اقتصادی مواجه شود. «هیثم الجبوری» هشدار داده است که صندوق بین‌المللی پول به تمامی بانک‌های جهانی ابلاغ کرده است که از وام دادن به عراق به‌دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی خودداری کنند. این مقام عراقی گفته است که خطر فرو ریختن قیمت جهانی نفت، جدی است و برای مقابله با تبعات این تهدید بر اقتصاد عراق باید از حجم هزینه‌ها به‌شدت کاسته شود. ناظران سیاسی معتقدند که مهم‌ترین چالش‌های پیشروی نخست‌وزیر عراق عبارتند از: متقاعد کردن معترضان در خصوص بهبود وضعیت عراق و بازگرداندن آرامش به شهرهای مختلف این کشور از جمله دغدغه‌های اصلی نخست‌وزیر خواهد بود. توانمندی او در به بهبود شرایط مطمئنا می‌تواند راه را برای ادامه کار هموارتر کند. فراهم کردن شرایط در خصوص برگزاری انتخابات زودهنگام با توجه به مطالبات مردم و مرجعیت دینی نجف اشرف در این خصوص، چالش دیگری است که در مسیر نخست‌وزیر جدید عراق وجود دارد. عمل به مصوبه پارلمان در مورد خروج نیروهای بیگانه از عراق یکی از مهم‌ترین مسائلی است که نخست‌وزیر در آینده نزدیک با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد. به‌ویژه پس از تظاهرات میلیونی مردم عراق، خروج نظامیان امریکایی به یکی از مطالبات اصلی از نخست وزیر تبدیل شده است. ایجاد رابطه متوازن با همه کشورهای همسایه، قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی.

 

ارسال نظر