امریکا در وضعیت اضطراری ملی

۱۳۹۸/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۵۷۸
امریکا در وضعیت اضطراری ملی

گروه جهان|

 دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، در رابطه با شیوع سریع ویروس کرونا وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد، امری که امکان استفاده از منابع فدرال برای مبارزه با کرونا را فراهم می‌آورد. نشریه پولیتکو نیز با اشاره به روزهای دشواری که دولت ترامپ در پیش دارد نوشته شیوع سریع کرونا در ایالات متحده اقتصاد این کشور را نشانه خواهد رفت و در این میان دولت و نمایندگان باید به سرعت تصمیم بگیرند که کدام بخش‌ها نیاز به حمایت‌های ویژه دارند و کدام بخش‌ها تنها با اختصاص بسته‌های حمایتی عمومی می‌توانند به حیات خود ادامه دهند.

در این گزارش آمده: «با شیوع کرونا احتمال می‌رود که مصرف‌کنندگان هزینه‌های خود را کاهش دهند. همین حالا هم اغلب کنسرت‌ها، رویدادهای ورزشی و دیگر برنامه‌های تفریحی لغو شده‌اند. کسب‌وکارها، سفرها و کنفرانس‌های خود را تعلیق کرده‌اند. شرکت‌های هواپیمایی و حمل و نقل ریلی نیز حال و روز خوشی ندارند. پیش‌بینی‌ها مبنی بر تعطیلی‌های سراسری در تمام اقتصاد امریکا دولت و نمایندگان را وادار می‌کند که برای نجات صنایع چاره‌ای بیندیشند. »

بر اساس قانون بلایای‌ طبیعی‌ و کمک‌‌های اضطراری، موسوم به استافورد، دولت امریکا در چنین شرایطی می‌تواند منابعی از صندوق ویژه اضطراری را بدون گرفتن تاییدیه کنگره برای کمک به دولت‌های ایالتی برداشت کند. در سال ۲۰۰۰ نیز بیل کلینتون رییس‌جمهوری وقت امریکا برای مبارزه با ویروس «نیل غربی» وضعیت اضطراری ملی اعلام کرده بود. با اعلام وضعیت اضطراری از سوی ترامپ، دست دولت او برای تخصیص ۵۰ میلیارد دلار برای مبارزه با کرونا باز می‌شود.

به‌گزارش رویترز، رییس‌جمهور امریکا ضمن اعلام وضعیت اضطراری از اختیارات وزارت بهداشت برای لغو برخی قوانین دست و پا گیر خبر داده تا کار امداد به بیماران سریع‌تر پیش رود. از جمله وزارت بهداشت می‌تواند به پرشکان اجازه ‌دهد که از دور با بیماران در تماس باشند. ترامپ سپس وعده داده هفته آینده نیم میلیون کیت جدید تشخیص کرونا در دسترس خواهد بود و در روزهای پس از آن نیز شمار کیت‌ها باز هم افزایش خواهد یافت.

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا، نیز اعلام کرده نمایندگان دموکرات موفق شدند بر سر یاری به مردم برای مقابله با بیماری کرونا با دولت ترامپ به توافق برسند. طبق یک بسته حمایتی جدید خانواده‌ها، به‌ویژه نیازمندان و مستمندان از بیمه درمانی و پشتیبانی مالی برخوردار می‌شوند. به‌گفته پلوسی، مهم‌ترین نکته این طرح قانونی حق دسترسی به تست ویروس کرونا است. او گفته: «از تمام افرادی که نیاز داشته باشند، به صورت رایگان تست کرونا گرفته می‌شود.» طبق طرح قانونی تازه، تمام کسانی که به علت ابتلا به ویروس کرونا قادر به کار کردن نباشند، به مدت دو هفته همچنان حقوق جاری خود را دریافت می‌کنند. قانون تازه حقوق بیکاری را به صورت بهتر و برای عده بیشتری تضمین می‌کند و به افراد فاقد بیمه‌های درمانی، تمام خدمات بهداشتی را در رابطه با ویروس کرونا عرضه می‌کند.

طبق قانون، خورد و خوراک ۲۲ میلیون دانش‌آموزی که در مدرسه به غذای رایگان یا ارزان دسترس دارند، همچنان تأمین خواهد شد. در برخی از ایالت‌های امریکا مدارس به علت شیوع کرونا تعطیل شده‌اند.

بر اساس آخرین آمارها تاکنون بیش از ۱۸۰۰ نفر در امریکا به ویروس کرونا مبتلا شده‌ و ۴۱ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. دولت ترامپ در روزهای گذشته به‌شدت برای اعلام وضعیت اضطراری تحت فشار بود. ترامپ هفته گذشته بودجه ۸.۳ میلیارد دلاری برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را امضا کرد. تا روز جمعه شمار مبتلایان قطعی ۲۶۵ نفر و شمار قربانیان ۱۴ نفر بود، اما در یک هفته گذشته این ارقام اوج گرفته است. بورس‌های امریکا که طی دو هفته گذشته به‌شدت با سقوط شاخص مواجه شده بودند، با اعلام وضعیت اضطراری مقداری جان گرفتند. شاخص بورس داوجونز، «اس‌‌اند‌پی۵۰۰» و نزدک بعد از اعلام خبر وضعیت اضطراری بیش از ۴ درصد افزایش یافت. ترامپ قبلا اعلام کرده بود برای کاهش تبعات اقتصادی کرونا و همچنین فشارهایی که بر شرکت‌ها وارد می‌شود، اقدام خواهد کرد و تسهیلاتی ارایه خواهد شد.

جی‌پی مورگان، غول خدمات مالی و بانکداری امریکا اخیرا پیش‌بینی کرده که رشد اقتصاد کشور در سه ماهه اول سال جاری میلادی منفی ۲ درصد و در سه‌ماهه دوم منفی ۳ درصد باشد و بعد از آن مثبت شود، به این شرط که دولت ۵۰۰ میلیارد دلار تسهیلات برای تحرک وضعیت اقتصادی شرکت‌ها و بازارهای داخلی تخصیص دهد. بسیاری از غول‌های امریکایی مانند اپل، مایکروسافت و غیره نیز طی دو هفته گذشته با افت چشمگیر ارزش سهام مواجه بودند.

  پیش‌بینی نقطه اوج کرونا غیرممکن است

در این میان سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده پیش‌بینی زمانی که شیوع نوع جدید ویروس کرونا به نقطه اوج خود می‌رسد غیرممکن است. تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، گفته کانون اصلی شیوع ویروس جدید کرونا از چین به قاره اروپا منتقل شده است.  ماریا وان کرکووه، یکی دیگر از مقامات ارشد سازمان جهانی بهداشت نیز گفته: «پیش‌بینی اینکه چه زمانی به اوج شیوع بیماری در سطح جهان خواهیم رسید غیرممکن است. امیدواریم که این اتفاق هر چه زودتر روی دهد. این امر به واکنش کشورها به اولین مورد ابتلا در کشورشان بستگی خواهد داشت.»

تعداد مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در اروپا هم‌اکنون از مجموع مبتلایان و جان‌باختگان در سایر کشورهای جهان به جز چین بیشتر شده است. آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که بیش از ۱۳۵ هزار نفر تاکنون در سراسر جهان به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. چین همچنان در مقایسه با دیگر کشورها بیشترین تعداد مبتلایان به این ویروس در جهان را دارد. سازمان جهانی بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که بیماری کووید۱۹ به سطح «همه‌گیری» رسیده است.

یورونیوز گزارش داده که در اسپانیا تنها در یک روز بیش از 1500 تن به این بیماری مبتلا شده‌اند. در این گزارش آمده: دولت اسپانیا اعلام کرده در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۰۰ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا ثبت شده است. به این ترتیب شمار مبتلایان به این بیماری در اسپانیا به ۵۷۰۰ نفر رسیده است.

 

ارسال نظر