مشاهیری که به کرونا مبتلا شده‌اند

۱۳۹۸/۱۲/۲۴ - ۰۰:۲۲:۵۱
کد خبر: ۱۶۵۴۹۲
مشاهیری که به کرونا مبتلا شده‌اند

گروه جهان|

همسر نخست‌وزیر کانادا، وزیر کشور استرالیا، بازیکن تیم فوتبال چلسی، سرمربی تیم فوتبال آرسنال و یکی از مشهورترین بازیگران هالیوود تاکنون در فهرست افرادی هستند که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، ویروسی که تاکنون 135 هزار نفر را در جهان آلوده کرده و بیش از 4900 تن را از پای درآورده است.

رویترز نوشته: دولت‌ها و بانک‌های مرکزی تدابیر خود برای مهار تبعات اقتصادی ویروس کرونا را تشدید کرده‌اند. هدف آنان کمک به بازارهای مالی است تا ضررهای ناشی از این ویروس را برطرف کنند. این در حالی است که اغلب رویدادهای مهم منطقه‌ای و جهانی لغو شده یا به تعویق افتاده‌اند.

در ایالات متحده نانسی پلوسی سخنگوی مجلس نمایندگان امریکا، اعلام کرده که نمایندگان و کاخ‌سفید درباره یک بسته کمک اقتصادی مذاکره کرده و بزودی به توافق خواهند رسید. با این حال کارشناسان هشدار می‌دهند که به‌دلیل فقدان امکانات پزشکی کافی برای گرفتن تست از افراد مظنون به ابتلا، احتمالا افراد بسیاری آلوده خواهند شد. البته دست اندر کاران اغلب نظام‌های سلامت در سراسر جهان با شرایط دشواری روبرو هستند و در زمینه ارایه خدمات لازم با چالش‌های جدی روبرو هستند. کری چانت رییس امور پزشکی نیو ساوت‌ولز به رویترز گفته: «ما پیش‌بینی کرده‌ایم که حداقل 20 درصد از جمعیت منطقه در موج اول آلوده شوند.» نیو ساوت‌ولز که اکنون حدود هفت میلیون نفر جمعیت دارد یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق استرالیا به شمار می‌رود و به‌گفته چانت، مدل‌های بررسی شده نشان می‌دهند که حداقل 5درصد از این جمعیت در نتیجه آلودگی به ویروس کرونا به درمان بیمارستانی نیاز پیدا خواهند کرد.

تام هنکس بازیگر هالیوودی، پنجشنبه اعلام کرد که خود و همسرش ریتا ویلسون هر دو به کرونا مبتلا شده‌اند. سوفی گریگوری ترودو، همسر جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا نیز به ویروس کرونا مبتلا شده است. ترودو به همین دلیل خود را در قرنطینه قرار داده است. سخنگوی دولت کانادا ضمن اعلام این خبر گفته همسر ترودو در قرنطینه خانگی است و تنها نشانه‌های خفیفی از بیماری کووید۱۹ را دارد. کانادا اعلام کرده که تاکنون 145 نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند.

در این میان اغلب رویدادهای ورزشی لغو شده یا به زمان دیگری موکول شده است. به عنوان مثال، پس از لغو بازی‌های لیگ قهرمانان گلف، مسابقات فرمول یک گرند پری نیز متوقف شد. نپال نیز کوه اورست را به روی کوهنوردان بسته است.

در بریتانیا نیز پس از اینکه کالوم هادسون اودویو بازیکن چلسی، و میکل آرتتا سرمربی آرسنال به کرونا مبتلا شدند درخواست‌ها برای توقف مسابقات فوتبال تشدید شد و سرانجام سازمان لیگ برتر انگلیس اعلام کرد که تمام لیگ‌های فوتبال سه هفته تعطیل می‌شوند. این نخستین‌بار از زمان جنگ جهانی دوم است که بالاترین رده فوتبال انگلیس تعطیل شده است. در ایالات متحده نیز تاکنون چند از مقام‌های ارشد حزب جمهوری‌خواه از جمله لیندسی گراهام و تد کروز خود را قرنطینه کرده‌اند. هم‌اکنون از مجموع 50 ایالت امریکا 40 ایالت با کرونا درگیر شده‌اند. این در حالی است که آنتونی فائوچی رییس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های واگیردار امریکا، جمعه گفته سیستم‌های تست کرونای وزارت بهداشت جوابگوی نیازهای موجود نیستند.

دونالد ترامپ شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده را ناشی از مسافران ورودی از اروپا دانسته و ورود تمام مسافران از اروپا به امریکا به استثنای انگلیس را برای ۳۰ روز ممنوع کرده است. مقامات ارشد اتحادیه اروپا ترامپ را به خاطر اعلام ممنوعیت یک ماهه سفر اروپاییان به امریکا نکوهش کرده‌اند.

شیوع ویروس کرونا در جهان اکنون به وضعیت «همه‌گیر» تغییر یافته است. همین مساله باعث شده تا با وجود گزارش‌های دلگرم‌کننده از چین به عنوان اولین مرکز شیوع کرونا، واکنش اغلب بازارهای مالی همچنان ریزشی باشد. چین اعلام کرده که برای نخستین‌بار از شیوع این ویروس شمار قربانیان آن در این کشور تک رقمی شده است. با این حال اغلب بازارها همچنان منفی‌اند. به عنوان مثال، شاخص «نیکه ۲۲۵» بیش از ۱۰درصد سقوط کرده است. بازارهای بورس در کره‌جنوبی (کوسپی و کوسداک) نیز بین ۷ تا ۹ درصد، شاخص بورس هنگ‌‌کنگ ۶.۵ درصد و شاخص‌های بورس چین بیش از ۴ درصد سقوط کرده‌اند. افزایش نگرانی‌های از شیوع ویروس کرونا و پیامدهای آن، سبب شد تا بازار سهام در امریکا پنجشنبه شاهد بدترین روز خود از زمان سقوط «دوشنبه سیاه» در سال ۱۹۸۷، تا به امروز باشد. شاخص سهام در بازارهای مالی اروپا نیز، با وجود آنکه بانک مرکزی اروپا اعلام کرد میلیاردها یورو از بدهی‌های دولت‌های حوزه یورو را خریداری خواهد کرد، حدود ۱۰ درصد کاهش یافت. این روند جمعه کمی اصلاح شد.

تدروس ادهانوم دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، اواخر هفته گذشته در توصیف بیماری کووید۱۹ از واژه همه‌گیری استفاده کرد. همه‌گیر یا پاندمیک از واژه یونانی پاندموس (Pandemos) به معنی «همگان» می‌آید. مایکل رایان رییس اجرایی سازمان بهداشت جهانی، در مورد علت استفاده از این واژه گفته: «مفهوم پاندموس وقتی استفاده می‌شود که اعتقاد داشته باشیم کل جمعیت جهان احتمالا در معرض یک عفونت قرار دارند و بخشی از آنان به‌طور بالقوه به این بیماری دچار خواهند شد.»

تعریف همه‌گیری در لغت نامه نیز عبارت است از یک بیماری که در یک منطقه جغرافیایی گسترده ظاهر می‌شود و به‌طوری خاص بخش زیادی از جمعیت حاضر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع همه‌گیری به مراتب فراتر از شیوع است و به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن بیماری دیگر محدود به نواحی خاصی از کره زمین نیست و به بخش‌های دیگر نیز سرایت کرده است.

 

ارسال نظر