راه دشوار «سندرز» برای رسیدن به خط پایان

۱۳۹۸/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۳۹۱
راه دشوار «سندرز» برای رسیدن به خط پایان

گروه جهان|

 در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در دهم مارس، جو بایدن موفق به پیروزی در چهار ایالت دیگر و از جمله در ایالت مهم میشیگان شد. در این روز در شش ایالت امریکا انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها برگزار شد.

به‌گزارش دویچه‌وله، برنی سندرز پس از شکست در دور پیشین انتخابات، به پیروزی در ایالت میشیگان امید داشت. اما، جو بایدن در این ایالت با کسب حمایت امریکاییان آفریقایی‌تبار موفق به پیروزی شد.

نیروهای معتدل و میانه‌رو حزب دموکرات در انتخابات مقدماتی از جو بایدن حمایت می‌کنند. بسیاری از طرفداران حزب دموکرات به بایدن به عنوان فردی می‌نگرند که قادر به احیای شرایط عادی دوران زمامداری باراک اوباما است.

جو بایدن معاون اوباما در دوره دوم زمامداری او بود. به باور نیروهای میانه‌روی حزب دموکرات بایدن برای شکست دادن دونالد ترامپ در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری در امریکا از شانس بیشتری برخوردار است. جو بایدن پس از پیروزی در ایالت‌های میشیگان، میسوری، می‌سی‌سی‌پی و آیداهو خطاب به رقیب اصلی خود در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات، سناتور برنی سندرز گفت: «ما در کنار هم می‌توانیم دونالد ترامپ را شکست دهیم.» بایدن از برنی سندرز و حامیان او سپاسگزاری کرد و خطاب به او گفت که وظیفه ما ایجاد وحدت در بین ملت امریکا است.

  پیروزی در ایالت میشیگان

در شش ایالتی که سه‌شنبه ۱۰مارس در آنها انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها برگزار شد، موضوع بر سر کسب ۳۵۰ رای بود. از آن بین، ۱۲۵ رای متعلق به ایالت میشیگان بود و از این رو، پیروزی در این ایالت برای برنی سندرز نیز از اهمیت زیادی برخوردار بود. پیروزی بایدن در این ایالت و سه ایالت یاد شده دیگر، عملا باعث افزایش فاصله او با برنی سندرز شد. برنی سندرز که در انتخابات دو ایالت تگزاس و کارولینای شمالی از جو بایدن شکست خورده بود، به آن امید بسته بود که در انتخابات سه‌شنبه بتواند بر میزان آرای خود بیفزاید. پیروزی سندرز در ایالت داکوتای شمالی با ۱۴ رای عملا انتظار او را برآورده نساخت. باید یادآور شد که هر دو نامزد حزب دموکرات در انتخابات مقدماتی به علت شیوع بیماری کرونا از برگزاری همایش‌های انتخاباتی خود صرف‌نظر کرده بودند.

انتخابات مقدماتی حزب دموکرات روز شش ژوئن به پایان می‌رسد. پس از آن در ماه ژوئیه حزب دموکرات رسما کاندید خود را برای انتخابات ماه نوامبر معرفی خواهد کرد. در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات بیش از ۲۰ نفر نامزد شده بودند. اکنون پس از برگزاری انتخابات در چند ایالت بزرگ امریکا، شماری از نامزدان حزب دموکرات از ادامه رقابت خود اعلام انصراف کرده‌اند. به‎عنوان نمونه می‌توان به کناره‌گیری الیزابت وارن، پت بودجج و مایک بلومبرگ اشاره کرد. در حال حاضر در کنار جو بایدن و برنی سندرز، تولسی گبرد، نماینده حزب دموکرات در مجلس نمایندگان حضور دارد. این در حالی است که خانم گبرد در انتخابات مقدماتی تنها موفق به کسب دو رای شده است.

حزب جمهوری‎خواه نیز به‌طور رسمی در ماه اوت کاندیدای اصلی خود را معرفی خواهد کرد. این در حالی است که انتخاب دونالد ترامپ به عنوان کاندیدای اصلی این حزب از هم‌اکنون محرز است. اما دشواری‌های ترامپ هم کم نیست. پیش از انتخابات یک نظرسنجی شبکه سی‌ان‌ان نشان داد که در دو ایالت میشیگان و واشنگتن بیش از 60 درصد شرکت‌کنندگان گفته بودند که از دولت دونالد ترامپ عصبانی هستند. به علاوه بیش از 60 درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند، گفتند که به فردی رای خواهند داد که بتواند ترامپ را شکست دهد. تنها نزدیک به 30 درصد گفته بودند که به کسی رای خواهند داد که نزدیک به اید‌ه‌ها و برنامه‌های آنهاست. این موضوع، یکی از موضوعاتی است که جو بایدن بر آن تمرکز کرده است. او در واقع خود را کاندیدایی معرفی کرده است که می‌تواند در انتخابات سراسری بر ترامپ پیروز شود. پیروزی او در ده ایالت در « سه‌شنبه بزرگ» در سوم مارس، شاید آغاز باور این روایت از سوی رای‌‌دهندگان بود که شاید او شانس بیشتری داشته باشد. در عین حال، سندرز هم تاکید می‌کند که برای ایجاد یک جهش بزرگ در روز انتخابات باید برنامه‌هایی ارایه کرده که جوانان به پای صندوق‌های رای بیایند و این برنامه‌های اوست که چنین خصوصیتی دارند.

همچنین اینکه الیزابت وارن از کدام یک از دو نامزد انتخاباتی حمایت خواهد کرد، سوالی است که کمپین سندرز و بایدن به دنبال جوابی برای آن هستند. تاکنون چندین تن از کاندیداهای سابق از جو باید حمایت کرده‌اند که از میان آنها می‌توان به پیت بوتجج، مایکل بلومبرگ، امی کلوباچار، آندرو یانگ و کاملا هریس اشاره کرد.

 

ارسال نظر