حزب دموکرات در مسیر حمایت از بایدن

۱۳۹۸/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۲۲۱
حزب دموکرات در مسیر حمایت از بایدن

گروه جهان|

در آستانه یکی دیگر از رقابت‌های داخلی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری، کاملا هریس سناتور برجسته حزب دموکرات و کوری بوکر سناتور نیوجرسی و کاندیدای سابق حزب دموکرات اعلام کردند که از جو بایدن برای رویارویی نهایی با دونالد ترامپ حمایت می‌کنند. انتخابات درون حزبی سه‌شنبه (امروز) در حالی برگزار می‌شود که با کناره‌گیری نامزدها اکنون تنها سه نامزد حضور دارند: جو بایدن، برنی سندرز و «تولسی گابارد».

به‌گزارش ایندیپندنت، کوری بوکر که خود پیشتر کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری بوده دوشنبه اعلام کرده از جو بایدن کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ امریکا حمایت می‌کند. پیش از کوری، کاملا هریس سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیاف نیز با انتشار ویدئویی حمایت خود را از بایدن اعلام کرده بود.

هریس پس از پیت بودجج، امی کلوبوچار، بتو اورورک و مایک بلومبرگ، آخرین رقیب درون حزبی است که از نامزدی جو بایدن پشتیبانی می‌کند. او در ویدئوی خود گفته: «با اشتیاق فراوان از جو بایدن برای ریاست‌جمهوری امریکا حمایت می‌کنم... اکنون به رهبری نیاز داریم که واقعا مردم برایش مهم باشند و بتواند مردم را متحد کند و جو می‌تواند این کار را بکند.» وقتی سناتور هریس در ماه دسامبر سال گذشته از رقابت‌ مقدماتی انتخاباتی کنار رفت، بایدن گفت قطعا برای سمت «معاونت ریاست‌جمهوری» در آینده به او فکر می‌کند. سی‌ان‌ان دوشنبه نوشته: «بایدن از زمان پیروزی در انتخابات سه‌شنبه بزرگ توانسته حمایت بیش از 40 سناتور و فرماندار دموکرات را به دست بیاورد که کوری بوکر و کاملا هریس تازه‌ترین‌های آنهاست. در ابتدای رقابت‌های انتخاباتی در بهترین حالت انتظار می‌رود که بایدن بتواند حمایت 11 درصد از سناتورها و فرمانداران دموکرات را به دست بیاورد ولی اکنون این رقم به 28 درصد رسیده و این در حالی است که او هنوز فرصت دارد تا به این فهرست بیفزاید. این نشانه روشنی است که حزب حزب دموکرات قصد دارد از او حمایت کند.»  جو بایدن در رقابت‌های هفته گذشته سه‌شنبه بزرگ که در 14 ایالت برگزار شد، در 10 ایالت به پیروزی رسید. ناظران سیاسی بر این باورند که حمایت‌های اخیر چهره‌های مطرح حزب دموکرات از جو بایدن به‌ویژه پس از پیروزی او در انتخابات هفته گذشته در ایالت کارولینای جنوبی، کمپین انتخاباتی بایدن را احیا کرده است. نتایج نظرسنجی‌ها نیز چنین نظری را تایید می‌کنند. نظرسنجی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که جو بایدن در میان رای‌دهندگان حزب دموکرات با اختلافی دو رقمی از برنی سندرز سناتور چپگرای ورمونت پیش افتاده است. در این نظرسنجی که در روزهای هفتم تا یازدهم مارس انجام شده، 52 درصد از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی از جو بایدن و تنها 36 درصد از برنی سندرز حمایت کرده‌اند.  

این در حالی است که سناتور ایالت ورمونت درصدد جبران شکست در انتخابات سه‌شنبه بزرگ است و با اتکای به پیروزی مهمش در ایالت کالیفرنیا (که ۴۱۵ موکل انتخاباتی داشت) به جمع‌آوری آرای موکلان در شش ایالت آیداهو، میشیگان، می‌سی‌سی‌پی، میزوری، داکوتای شمالی و واشنگتن می‌اندیشد. برخی ناظران بر این باورند که با توجه به حمایت اکثر کاندیداهای حزب دموکرات از بایدن، برنی سندرز برای کاهش شکافش با معاون اول سابق باراک اوباما، مجبور خواهد شد که در برخی از استراتژی‌های خود بازنگری کند.  نشریه پولیتیکو دوشنبه در این باره نوشته: «برنی سندرز تلاش می‌کند تا جلوی پیشرفت بایدن را در ایالت میشیگان بگیرد، جایی که متحمل شدن شکست در آنجا می‌تواند فعالیت‌های انتخاباتی‌ سناتور ورمونت را زمینگیر کند. اما واقعیت این است که یک شکست انتخاباتی فاجعه‌بارتر در غرب هم انتظار سندرز را می‌کشد. در واشنگتن نیز که سندرز همیشه حامیان قابل توجهی داشته و در انتخابات 2016 نیز رای قابل توجهی داشت، دو نظرسنجی تازه پس از سه‌شنبه بزرگ نشان می‌دهد که بایدن از او ـ گرچه با اختلاف اندک ـ پیشی گرفته است. اگر شکست احتمالی سندرز در ایالت میشیگان را عامل تضعیف موقعیت او در رقابت‌های انتخاباتی بنامیم، شکست او در واشنگتن که همواره به عنوان پایگاه حامیانش در نظر گرفته می‌شده می‌تواند به معنی فروپاشی کامل پایگاهش باشد.» انتخابات مقدماتی در امریکا که نزدیک به پنج ماه زمان می‌برد. پس از پایان یافتن انتخابات مقدماتی، هریک از احزاب همایش حزبی خود را برای تعیین نامزد نهایی برگزار می‌کند. حزب دموکرات همایش حزبی خود را بین ۱۳ تا ۱۶ جولای در شهر میلواکی ایالت ویساکنسین برگزار می‌کند؛ البته دیگر شهرهای هوستون، تگزاس، میامی و فلوریدا نیز برای این منظور در نظرگرفته شده است. حزب جمهوری‌خواه نیز همایش حزبی خود را قرار است در شهر شارلوت در ایالت کارولینای جنوبی بین ۲۴ تا ۲۷ اوت برگزار کند.

 

ارسال نظر